Skip to content

Menjawab IsadanIslam – “Benarkah Isa Al-Masih Adalah Tuhan?”

Last updated on November 7, 2019

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Staff IsadanIslam telah membuat artikel yang bertajuk “Benarkah Isa Al-Masih adlah Tuhan?” pada 08hb Ogos 2010. sila rujuk disini :
– https://www.isadanislam.org/isa-al-masih/benarkah-isa-al-masih-adalah-tuhan/

Disini kita akan runtuhkan satu persatu point yang di utarakan dalam artikel dusta dari IsadanIslam. Lets check it out~

IsadanIslam berkata,
Pengunjung situs Isa dan Islam sering menanyakan, “Mengapa orang Kristen memanggil Isa Al-Masih, “Tuhan”? Jawabannya: Orang percaya menyembah Isa Al-Masih sebagai Tuhan karena ini yang diajarkan dalam Taurat, Zabur, Kitab Nabi-Nabi dan Injil, “Isa Al-Masih adalah Tuhan.”

MAB response :
Sila berikan SATU DALIL dalam Torah,SATU DALIL dalam Zaboor,SATU DALIL dalam Nevim (kitab para Nabi) dan SATU DALIL dalam Injeel ada mengatakan dan mengajar “Eesa Al-Masih adalah Tuhan.”

Silakan….saya berikan tempoh sehingga Hari Kiamat untuk mencarinya dan saya bersiap untuk murtad jika ada SATU DALIL dalam setiap kitab yang disebutkan di atas ada mengajar dan mengatakan “Eesa Al-Masih adalah Tuhan.”

BERANI KERANA BENAR TAKUT KERANA SALAH!

CLAIM NO.1
IsadanIslam berkata,
AL-QURAN DAN KETUHANAN ISA AL-MASIH
Jika orang Kristen membaca Al-Quran, mereka akan menemukan istilah-istilah yang menjelaskan bahwa Isa Al-Masih jauh lebih dari seorang nabi biasa. Diantaranya:

(1) Isa Al-Masih adalah “seorang anak laki-laki yang suci.” (Qs 19:19). Pernyataan ini didukung dalam Injil (Kisah Para Rasul 4:30). Jika kita menyelidiki Al-Quran maupun Alkitab, kita akan melihat bahwa semua nabi lain pernah berdosa. Isa Al-Masih adalah satu-satunya nabi yang tidak pernah berdosa. Dan HANYA Allah yang tidak berdosa!! Kesimpulannya: Isa Al-Masih adalah Tuhan karena Ia juga tidak pernah berdosa.

MAB response :
Apabila tidak mampu mencari bukti ketuhanan Jesus Christ pbuh,mula beralih ke kitab Quran….tapi tidak mengapa,kita akan jawab semuanya. Pertama sekali,hujah IDI ini di ulangi dan sebenarnya telah pun dijawab disini :
– https://muslim-apologetic-borneo.com/menjawab-isadanislam-quran-melebihkan-eesa-dari-muhammad/

Tapi tidak mengapa,saya jelaskan secara ringkas…
01 – Semua para Nabi termasuk Muhammad SAW adalah seorang maksum (tercela dari dosa) dalam surah Al-Fath 48:1. Quran mengatakan bahawa “Eesa Al-Masih adalah seorang lelaki yang suci” (Maryam 19:19) kerana orang-orang Judah Israel menuduh Maryam melakukan zina dan Eesa Al-Masih adalah anak zina serta lahir dari keturunan zina. Maka Quran membersihkan tuduhan fitnah tersebut dengan menjelaskan hal sebenar bahawa Jesus Christ pbuh lahir dalam keadaan suci. Bible Luke bab 3 ayat 3-22,Jesus dibaptis oleh John yang mana Jesus dibaptis dan diampunkan segala dosa…Jadi dari sini,jelas menunjukkan bahawa Bible memberi maksud bahawa:
– Jesus sebelum ini pernah berdosa lalu dibaptis dan diampunkan dosa.
– ada sesuatu Entity Maha Kuasa menyucikan Jesus iaitu Tuhan BUKAN Jesus sendiri yang menyucikan dirinya sendiri. Dilihat dari sini,Quran lebih memuliakan Jesus berbanding Bible.

02 – Dalam Acts 4:30,disitu menyebut “hamba-Mu yang kudus” merujuk Jesus Christ pbuh. Jadi jelas Biblemu sendiri mengatakan Jesus Christ pbuh merupakan seorang hamba BUKAN Tuhan.

CLAIM NO.1 JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.2
IsadanIslam berkata,
(2) Isa Al-Masih diberi gelar “Kalimat Allah.” (Qs 3:35, 39; Injil, Rasul Yohanes 1:1) Jelas “Kalimat Allah” tidak mempunyai permulaan. Jika ada permulaan, maka ada masa dimana Allah tidak berkalimat. Itu mustahil!! Karena Isa Al-Masih adalah “Kalimat Allah” maka Ia juga Allah.

MAB response :
01 – Tuduhan ini juga hanya pengulangan dan telah dijawab disini :
– https://muslim-apologetic-borneo.com/menjawab-isadanislam-quran-melebihkan-eesa-dari-muhammad/

02 – Tapi tidak mengapa,kita jelaskan disini. Jesus Christ pbuh diberikan gelaran “Kalimatullah” kerana orang-orang Judah menganggap Jesus adalah anak zina (Sanhedrin 106a,Shabbat 104b,Yebamoth 49b,Yevamot 4:18,Avot 5:19 dan Gittin 56b-57a serta Maryam 19:27-28). Maka Allah bersihkan namanya dengan menjelaskan hal sebenar dalam Quran bahawa Jesus diciptakan dari Kalimat-Nya BUKAN dari hasil perzinaan.

Yang tidak memiliki permulaan dipanggil Kalamullah Nafsy’ul Qadim BUKAN Kalimatullah. Kalimat “Kalimatullah” adalah Mudhafatul Ilahiyyah dari satu kata iaitu “KUN”….Saya ingin bertanya 02 soalan,
01- Masjid Al-Haram / Masjid An-Nabawi dan Masjid Al-Aqsa Jerussalem dipanggil sebagai “BAITULLAH” (Ali-Imran 3:96-97,Al-Baqarah 2:158,2 Kings 11:10,2 Kings 18:16,Isaiah 2:3,John 2:13-25 dan 2 Chronicles 5:1). Saya bertanya,apakah Masjid Al-Haram,Masjid An-Nabawi dan Masjid Al-Aqsa Jerussalem adalah Allah???
(kamu setuju Tuhan menjadi bangunan??

03 – Mari kita baca John 1:1
“In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.”
[John 1:1]

dalam bahasa Aslinya iaitu Koine Greek dan Aramaic Syriac tidak menggunakan sistem huruf besar. Perkataan “G” pada “God” di rangkap penggunaan ayat awal adalah sahih kerana ianya merujuk pengkhususan kepada God Almiqhty (Tuhan Yang Satu itu sendiri) dan kerana ayatnya dalam bahasa Koine Greek menyebut “Ho Theos” (Accusative). Tetapi apabila pada rangkap penggunaan akhir yang disebut sebagai “Ton Theos” (dalam Koine Greek),mengapa “G” pada “God” dihuruf besarkan lagi sedangkan ianya merujuk relatif???. Seperti contoh Exodus 7:1,
“And the Lord said unto Moses, See, I have made thee God to Pharaoh…”

– Exodus 7:1 disalin kembali dalam Koine Greek dari Hebrew berbunyi “Theon”….Jadi, jika perkataan “and the word was God” yang mana “G” pada “God” dihuruf besarkan (sedangkan terjemahan asli dalam Koine Greek merujuk “Ton Theos” = “god”) dianggap khusus firman itu sebagai tuhan,maka Musa dalam Exodus 7:1 juga Kristian harus anggap sebagai tuhan kerana dsitu lebih jelas penggunaan pengkhususan (“Theon”) bahkan itu dari firman Tuhan sendiri kepadanya (Musa Alaihissalam)…setuju?

Sekali lagi saya katakan…jika ini benar seperti dakwaan kristian bahawa dalil John 1:1 merujuk bukti kononnya Jesus adalah tuhan,maka ini akan bercanggah dengan Exodus 7:1 yang mana kalimat Torah ditulis dalam Koine Greek (Pentateuch) iaitu “Theon” yang bermaksud “God” (Capital “G”). Jadi jika saudara ingin katakan Firman itu adalah Tuhan (sebenarnya ditulis ton theos BUKAN Ho Theos),maka saudara juga harus setuju bahawa Moses adalah Tuhan dalam Exodus 7:1.

02 – Untuk pengetahuan saudara, Gospel of John ditulis pada 90 AD menurut Bible Scholars seperti F.F Bruce dan Richard Baukham. Ayat John 1:1-14 asalnya adalah Formula Phylo yang mana asal ayat “the word from God” ditulis menjadi “the Word was God”. Sebetulnya ayat sebenar patut begini :
“In the Beginning was the Word and the Word was with God and the Word from god.”

Makanya ayat ini dicurigai dan disahkan sebagai ayat rekaan BUKAN dari tulisan Hawariyyun Jesus Christ. Sebab itu ayat John 1:1-14 berwarna bold hitam BUKAN merah (bukan kata2 dari Jesus sendiri). Sila rujuk kenyataan Bible scholars anda sendiri :
– https://www.iep.utm.edu/philo/?fbclid=IwAR36Gmrp-OF3ctkd72wo8Zgwz3bpj9WtBpFMwX9vPxuid70grxCKmovN7jw

CLAIM NO.2 JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.3
IsadanIslam berkata,
(3) Isa Al-Masih adalah “terkemuka di dunia dan di akhirat.” (Qs 3:5; Injil, Surat Filipi 2:9-11). Di sini kita melihat bahwa Ia lebih dari semua nabi yang pernah hidup. Juga, Dia lebih dari semua malaikat. Walaupun hal ini tidak membuktikan bahwa Isa Al-Masih adalah Tuhan, tapi jelas memberi Dia kedudukan di atas semua mahluk di dunia dan di sorga.

MAB response :
Kamus bahasa Arab “وَجِيهًا” berasal dari kata “وَجُهَ – يَوْجُهُ” yang bermaksud “dihormati” atau “dimuliakan”.

Disamping Nabi Isa,Nabi Musa juga bergelar “وَجِيهًا” ,

Allah SWT Berfirman
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسَى فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قَالُوا وَكَانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهًا
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa. Maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan. Dan adalah dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah.”

Soalan saya,
Apakah Musa adalah tuhan kerana terkemuka/terhormat di sisi Allah??

03 – Berkenaan dengan Pillipians 2:9-11,disitu ada 03 point :
– Ayat ke9 bercanggah dengan ayat ke7 dan ke8 yang mana dalam ayat ke7,dikatakan bahawa “Allah telah mengosongkan Diri-Nya sendiri dan mengambil rupa dari seorang hamba..”. Maknanya disitu ada unsur Sabellianism / Modalism yang mana Bapa sendiri menjelma jadi manusia melalui meminjam rupa seorang hamba (Vessel Borrowing Concept dan ini juga bercanggah dengan John 1:1-14 yang mana konsep tuhan jadi manusia dalam John 1:1-14 adalah Reincarnation Concept) Tetapi dalam ayat ke9 pula,dikatakan Allah memuliakan “Dia” yang merujuk entiti kedua. Siapa “DIA” disitu??…apakah Bapa sendiri yang telah menjadi manusia (ayat ke7) ATAU Jesus Christ pbuh??…Jadi mana satu yang benar???

– Dalam ayat ke11 menyebut “”Yesus Kristus adalah Tuhan”,ayat asli yang dipakai adalah “ὅτι ΚΥΡΙΟΣ ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ”. Yang menjadi kemusykilan ialah ayat asli yang dipakai adalah “Kyrios” (ΚΥΡΙΟΣ) yang merujuk “Tuan” atau “Lord” yang mana sama dengan “Adoni” (אדונאי). Dan dalam rangkap ayat yang sama ada menyebut “Theou” (Θεοῦ) merujuk kepada Bapa (Allah). Tetapi malangnya dalam terjemahan LAI,”Kyrios” diterjemah menjadi “Tuhan”. Ini adalah satu penyelewengan dalam penerjemahan Bible.

– Phillipians 2:9-11 adalah nukilan Paul BUKAN dari kata-kata Jesus Christ pbuh dan BUKAN firman dari Bapa sendiri. Jadi sebab itu tidak hairan mengapa ada percanggahan dalam surat dia sendiri (Phillipian 2:7 bercanggah dengan Phillipians 2:9). Harus tahu bahawa Paul sendiri tidak pernah bertemu dengan Jesus Christ dan kenyataan dia tersebut tidak pernah didukung oleh mana-mana nukilan dari Hawariyyun.

CLAIM NO.3 JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.4
IsadanIslam berkata,
Isa Al-Masih merupakan “Tiupan Roh dari Allah.” (Qs 4:171; Injil, Surat Filipi 1:19). Kita tahu bahwa Roh Allah kekal adanya. Jika Isa Al-Masih adalah tiupan dari Roh Allah, Ia juga kekal adanya. Maka: jelas Isa Al-Masih adalah Tuhan.

MAB response :
01 – Adam juga ditiupkan ruh dari Allah,mari kita baca :
“Kemudian apabila aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan rohku padanya,maka hendaklah kamu sujud kepadanya.”
[Al-Hijr 15:29]
– Jika ditiupkan ruh itu merupakan bukti ketuhanan,apakah Adam pbuh yang ditiupkan ruh adalah tuhan???

02 -Phillipian 1:19 tidak mengatakan Jesus Christ pbuh adalah Ruh Allah tetapi disitu menyebut “Ruh Jesus Christ”. Mari kita baca ayatnya,
“karena aku tahu, bahwa kesudahan semuanya ini ialah keselamatanku oleh doamu dan pertolongan Roh Yesus Kristus.”
[Phillipian 1:19]
– Jadi mohon jangan menyelaraskan sesuatu dengan cara dusta…

Berkenaan dengan Ruh Allah,ruh BUKANLAH bersifat ilahi dan Allah BUKANLAH dalam bentuk Ruh kerana Allah tidak ada serupa dan tidak sama seperti makhluk (Al-Ikhlas 112:4 dan Asy-Syuura 42:11). Namun entiti hakikat wujudnya Allah disebut sebagai Dzat tetapi tidak diketahui bagaimana Dzat Allah tersebut kerana Nabi Muhammad SAW melarang berfikir bagaimana bentuk wajah tuhan,
“Berfikirlah tentang nikmat-nikmat dan kekuasaan Allah dan jangan sekali-kali engkau berfikir tentang Dzat Allah.”
[Hadith Hasan Syaikh Albani Al-Ahaadiits Ash-Sahiihah No.1788]

Bahkan Biblemu sendiri mengatakan bahawa Tuhan itu tidak pernah dilihat (John 1:18,John 5:37,1 Timothy 1:17,1 Timothy 6:16,Genesis 33:20,1 John 4: 12). Jika benar Allah itu ruh,maka mari izinkan saya berhujah dengan Biblemu sendiri. Saya berikan beberapa ayat :

“Allah itu Roh dan barangsiapa menyembah Dia, harus menyembah-Nya dalam roh dan kebenaran.”
[John 4:24]

dan kita bandingkan ayat lain,
“Percayalah kepada TUHAN selama-lamanya, sebab TUHAN ALLAH adalah gunung batu yang kekal.”
[Isaiah 26:4]

“Sebab Allah kita adalah api yang menghanguskan.”
[Hebrew 12:29]

saya bertanya,mana satu yang betul…Tuhan itu adalah apa??
(A) Ruh
(B) Api
(C) Gunung Batu

jika anda katakan bahawa Allah itu adalah Ruh,maknanya anda harus bersetuju bahawa Allah itu juga Gunung Batu dan Api yang menghanguskan.

Jika anda katakan bahawa “Gunung Batu” dan “Api” itu adalah kiasan,maknanya anda harus tahu bahawa “Allah itu ruh” juga adalah kiasan. Ini kerana ayat John bab 4 ayat 24 tersebut disampaikan dalam gaya bahasa Mutasyabihah Siryaniyyah yang mana menerangkan bahawa Maha Ghaib Allah.

jika kamu masih yakini bahawa Allah itu ruh,maknanya Tuhan tu seperti kambing bertanduk tujuh dan bermata tujuh. Berikut saya berikan ayat dalam Biblemu sendiri :
“Maka aku melihat di tengah-tengah takhta dan keempat makhluk itu dan di tengah-tengah tua-tua itu berdiri seekor Anak Domba seperti telah disembelih, bertanduk tujuh dan bermata tujuh: itulah ketujuh Roh Allah yang diutus ke seluruh bumi.”
[Revelation 5:6]

setuju?

CLAIM NO.4 JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.5
IsadanIslam berkata,
(5) Isa Al-Masih disebut “rahmat dari Kami [Allah].” (Qs 19:21; Injil, Lukas 2:34; Injil, Surat Ibrani 2:17; Injil, Surat Titus 3:5). Jelas hanya Allah yang mempunyai rahmat. Jika Isa Al-Masih disebut ‘rahmat’ berarti Dia juga Tuhan.

MAB simple response :
Semua muslim beriman bahawa Jesus Christ pbuh adalah rahmat dari Allah (Maryam 19:21). Bahkan Muhammad SAW juga adalah rahmat dari Allah untuk sekalian alam. Mari kita baca ayatnya :
“Tidaklah Kami mengutusmu melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.”
[Al-Anbiya 27:107]
– Jadi apakah Nabi Muhammad SAW adalah tuhan???

CLAIM NO.5 JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.6
IsadanIslam berkata,
PENGAKUAN ISA AL-MASIH TENTANG KEILAHIAN-NYA
(1) “Akulah Aku” adalah nama yang Allah berikan untuk diri-Nya di Taurat (Taurat Musa, Keluaran 3:14). Isa Al-Masih juga memakai nama ini untuk diri-Nya sendiri, “Aku telah Ada.” (Injil, Yohanes 8:58)

MAB response :
Dua (02) point untuk itu :
01 – Jika difahami secara literal,Kalimah “Eheyeh Asyer Eheyeh” merujuk “Aku adalah Aku” memberi maksud bahawa Diri-Nya yang selaku “Tuhan” itulah merujuk Nama-Nya. Maknanya,Diri Tuhan yang dipanggil “Tuhan” (Eloah) itulah merujuk Nama-Nya. Dalam ayat itu menyebut “Ho On” manakala dalam John 8:58 menyebut “Ego Eimi”,jadi jelas tidak ada keselarasan disitu yang menunjukkan Jesus adalah Tuhan. Saya mempersilakan Rabbi Judah menerangkan mengenai “Ego Eimi” (John 8:58) dan “Ho On” (Exodus 3:14) :
John 8:56-58 states: “‘Abraham your father rejoiced to see my day; and he saw it, and was glad.’ The Jews therefore said to him: ‘You are not yet fifty years old, and have you seen Abraham?’ Jesus said to them: ‘Truly, truly, I say to you, before Abraham came into being, I am.’”

Trinitarians argue that the Greek words ego eimi (“I am”), allegedly spoken by Jesus (John 8:58), indicate that Jesus is God (see also John 8:24, 28). They arrive at their contention by connecting the phrase “I am” with the words spoken by God in Exodus 3:14 and often translated: “I AM THAT I AM . . . . Thus you shall say to the children of Israel: I AM has sent me to you.” However, the literal and proper translation of this verse is: I WILL BE WHAT I WILL BE. . . . Thus you shall say to the children of Israel: I WILL BE has sent me to you.”

Since the author of the Gospel of John utilized the Greek Septuagint translation of the Bible in his writings, it cannot be assumed that John’s Jesus is referring to the words in Exodus 3:14. Although Jesus actually spoke in Hebrew or Aramaic, not Greek, John recorded Jesus’ alleged words in Greek. Ego eimi (“I am”), used by John’s Jesus, is not the same as ho on (“The Being, The One Who Is”), which is used in the Septuagint’s rendering of Exodus 3:14: “And God spoke to Moses, saying, I am THE BEING; and He said, Thus you shall say to the children of Israel: THE BEING has sent me to you.” Even though ho on appears in the Gospel of John, it is never used as a title or name or exclusively as a reference to Jesus. In the Book of Revelation, also credited to John by Christian commentators, ho on appears five times (Revelation 1:4, 8; 4:8; 11:17; 16:5). Significantly, in each instance, it is used as a title or designation applied to God, not Jesus. Thus: “John to the seven churches that are in Asia: Grace to you and peace, from Him who is [ho on] and who was and who is to come; and from the seven spirits who are before His throne” (Revelation 1:4). That this verse refers to God and not Jesus is seen from the following verse, which continues the greeting by now including Jesus as one of those sending greetings. Hence, John says, in verses 4 and 5, that greetings are sent by God, the seven spirits, and Jesus.

In verse 8, John writes: “‘I am the Alpha and the Omega,’ says the Lord God, ‘who is [ho on] and who was and who is to come, the Almighty’” (Revelation 1:8). This verse also speaks of God, not Jesus. In Revelation 4:8, ho on is applied to “the Lord God, the Almighty,” not Jesus, who, as the “Lamb” referred to in Revelation 5:6-7, comes to God, who is sitting on His throne. That they are two separate entities is seen from Revelation 5:13: “To the one sitting on the throne, and to the Lamb, be blessing and honor and glory and dominion forever and ever.” In addition, ho on is applied to the “Lord God, the Almighty,” not Jesus, in Revelation 11:17 and Revelation 16:5. That ho on in Revelation 16:5 refers to God and not Jesus can be seen from verse 7, which, referring to the subject of verses 5 and 6, states: “And I heard the altar saying: ‘Yes, Lord God, the Almighty, true and righteous are Your judgments.’” These are further indications that ho on and ego eimi are not used as synonymous terms by John. In John 8:56-58, John is expounding his belief that Jesus had a prehuman existence as an angelic being in heaven. John’s Jesus is proclaiming here that this prehuman existence began before Abraham was born: “Before Abraham came into being, I am.” The fact of the matter is that the text does not at all indicate how long Jesus supposedly lived before Abraham. In no honest way can John’s statement be taken to identify Jesus as God.
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/what-is-the-claim-where-jesus-says-qbefore-abraham-came-into-being-i-amq-john-858/

02 – Berkenaan dengan John 8:58,para Nabi dalam Old Testament juga ada menyatakan hal yang sama yang mana ianya merujuk kewujudan awal para Nabi. Mari kita baca,

Firman TUHAN datang kepadaku, bunyinya:”Sebelum Aku membentuk engkau dalam rahim ibumu, Aku telah mengenal engkau, dan sebelum engkau keluar dari kandungan, Aku telah menguduskan engkau, Aku telah menetapkan engkau menjadi nabi bagi bangsa-bangsa.”
[Jeremiah 1:4-5]
– apakah Jeremiah adalah tuhan???

“Sudah pada zaman purbakala aku dibentuk, pada mula pertama, sebelum bumi ada.Sebelum air samudera raya ada, aku telah lahir, sebelum ada sumber-sumber yang sarat dengan air.Sebelum gunung-gunung tertanam dan lebih dahulu dari pada bukit-bukit aku telah lahir;sebelum Ia membuat bumi dengan padang-padangnya atau debu dataran yang pertama.Ketika Ia mempersiapkan langit, aku di sana…”
[Amsal 8:23-27]
– apakah Solomon juga tuhan???

“dari Abdurrazaq R.A yang diterimanya dari Jabir R.A, bahawa Jabir pernah bertanya kepada Rasulullah SAW,”Ya Rasulullah, beritahukanlah kepadaku, apakah yang mula-mula sekali Allah jadikan?”.Rasulullah SAW menjawab : “Sesungguhnya sebelum langit dan bumi diciptakan,Allah ciptakan nur Nabimu.”
[Hadith Sahih Bukhari dan Muslim]
– apakah Muhammad SAW adalah tuhan???

Dalam Ayub bab 38 ayat 4 hingga 21 menyatakan Ayub juga suda ada ketika bumi belum diciptakan lagi..apakah Ayub adalah tuhan???

Berikut adalah kenyataan dari Muslim Apologetic – Dr.Laurence Brown :
“Consequently, Prophet Jesus’ statement, “Before Abraham was, I am,” cannot be used as evidence of his divinity. Within the context of John 8:54-58, Jesus is purported to have spoken about God’s knowledge of His prophets, which predates the creation of this world.”

CLAIM NO.6 JESUS MENGAKU TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.7
IsadanIslam berkata,
(2) “Anak Manusia,” adalah sebutan untuk Tuhan yang disembah oleh segala bangsa. (Kitab Nabi, Daniel 7:13-14) Isa Al-Masih membenarkan tuduhan Imam Besar bahwa Ia sendiri adalah “Anak Manusia” itu. (Injil, Matius. 26:62-65)

MAB response :
Tiga (03) point untuk itu :
01 – gelaran “Anak Manusia” dituju kepada Jesus sebanyak 88 kali dalam Perjanjian Baru manakala Nabi Ezekiel dirujuk sebagai “Anak Manusia” lebih banyak dari itu iaitu sebanyak 94 kali. Sebenarnya gelaran Anak Manusia tidak menjadi masalah bagi muslim kerana maksud “Anak Manusia” itu merujuk Bani Adam. Tetapi dalam konteks Perjanjian Baru,gelaran “Anak Manusia” khusus kepada Jesus merujuk bahawa Jesus adalah anak Maryam yang tidak memiliki ayah. Ini kerana ketika itu,Jesus dituduh oleh Bani Israel sebagai anak zina dan keturunan zina (Sanhedrin 106a,Shabbat 104b,Yebamoth 49b,Yevamot 4:18,Avot 5:19 dan Gittin 56b-57a). Maka istilah ‘Anak Manusia” diguna khusus kepada Jesus agar dia di iktiraf sebagai manusia seperti mana manusia lain lahir ke dunia walau tanpa ayah bahkan istilah tersebut dipakai merujuk dirinya sebagai Al-Masih. Tetapi dalam kegerejaan Kristian,istilah “Anak Manusia” dipakai khusus kepada Jesus merujuk “Sepenuh Manusiawi”. Jika benar demikian,jadi apakah Nabi Ezekiel juga adalah Tuhan “Sepenuh Manusiawi”???

02 – Berkenaan Daniel 7:13-14,tidak kelihatan nubuatan Jesus Christ pbuh dalam ayat tersebut. Kerana untuk membaca ayat 13 dan 14 dalam Book of Daniel bab 7,kita harus baca secara konteks sehingga ayat ke27 dan syntesis principle dalam Psalms 34:10,Psalm 16:3 dan Daniel 8:24. Dalam ayat tersebut (Daniel 7:13),disebut perkataan asli “כְּבַר אֱנָשׁ” (k’var enash) yang bermaksud “something like a human being”. Tidak ada ayat disitu menyebut “בַר אֱנָשׁ” (var enash). Huruf “Kaf” (כ) disitu cukup memberikan perbezaan. Dan kita teruskan pada ayat seterusnya iaitu pada ayat ke14 yang mana tidak mengatakan apa-apa tentang sesiapa yang “menyembah” terhadap sesuatu kerana dalam ayat tersebut ada perkataan yang diguna “יִפְלְחוּן” (yiflechun) yang bermaksud “they will serve” yang mana ini merupakan kata kerja. Perkataan “Yiflechun” adalah kata kerja bahasa Aramaic yang berhubung dari kata akar “פלח” (huruf pe,lammed dan ḥet) yang bermaksud “mereka akan berkhidmat”. Ini tidak semestinya bermaksud menyembah seperti menyembah kepada Tuhan tetapi boleh diertikan sebagai melayani orang suci. Ini terbukti ayat “melayani orang suci” dalam ayat konteks Daniel 7 ayat 27,mari kita baca :

וּמַלְכוּתָא וְשָׁלְטָנָא וּרְבוּתָא דִּי מַלְכְוָת תְּחוֹת כָּל שְׁמַיָּא יְהִיבַת לְעַם קַדִּישֵׁי עֶלְיוֹנִין מַלְכוּתֵהּ מַלְכוּת עָלַם וְכֹל שָׁלְטָנַיָּא לֵהּ יִפְלְחוּן וְיִשְׁתַּמְּעוּן

“Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari kerajaan-kerajaan di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang kudus, umat Yang Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang kekal, dan segala kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.”

Lihat ayatnya,
“Dan kerajaan dan kekuasaan dan kebesaran kerajaan-kerajaan di bawah semua langit akan diberikan kepada umat yang kudus “יְהִיבַת לְעַם קַדִּישֵׁי עֶלְיוֹנִין”. Kerajaannya adalah kerajaan yang kekal dan semua kekuasaan akan melayani “יִפְלְחוּן” dan patuh kepada mereka. Kita lihat dari terjemahan Bible di atas bukti jelas bahawa “Orang Suci Kudus” adalah orang-orang yang menerima “Pelach”. Satu soalan untuk Pengarang SH :
– jika orang dalam Daniel 7:14 menerima “Pelach” dan dengan demikian ianya dianggap sebagai Tuhan,bagaimana pula dengan “Orang Suci” yang menerima perkara yang sama dalam Daniel bab 7 ayat 27,apakah mereka semua Tuhan???

Jelas bahawa ini adalah merujuk orang-orang Suci yang menerima persembahan kemuliaan tersebut BUKAN nubuatan Jesus Christ pbuh sebagai Anak Manusia yang dirujuk sebagai Tuhan Sepenuh Manusiawi menjadi Al-Masih.

03 – dalam Matthew 26:62-65 tersebut,ianya bukan lagi kenyataan Jesus Christ pbuh tetapi Judas Iskariot yang telah diserupakan oleh Allah. Judas memberitahu bahawa Anak Manusia yang mereka maksudkan itu mulai sekarang telah berada disisi Allah (diselamatkan oleh Allah dari penangkapan). Jika ayat itu merupakan kenyataan dari Jesus Christ (setelah ditangkap),maka akan ada percanggahan dengan ayat Matthew 26:24 kerana dia melaknat orang yang menyerahkan dirinya kepada orang Rum sedangkan Kristian percaya Jesus Christ pbuh datang untuk menebus dosa manusia.

CLAIM NO.7 JESUS MENGAKU TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.8
IsadanIslam berkata,
(3) “Mesias, Anak Allah yang hidup.” Saat Rasul Petrus mengakui-Nya sebagai “Mesias, Anak Allah yang hidup”, Isa Al-Masih memuji dia dengan mengatakan bahwa Allah sudah mengilhamkan pengertian itu kepadanya. (Injil, Matius 16:15-17)

MAB response :
01 – Berkenaan dengan gelaran “Al-Masih”,kami (muslim) tidak ada masalah kerana Quran mensahihkan bahawa Jesus adalah ‘Al-Masih”. Namun apakah itu merujuk dia adalah tuhan??….TIDAK!….Secara harfiah,maksud kata “Al-Masih” atau “Khristos” adalah “seseorang yang diurapi dengan minyak yang kudus” atau”seseorang yang ditahbiskan”. Dalam catatan-catatan Perjanjian Lama,ada banyak orang yang disebut sebagai “Mesiach”,antaranya ialah Koresh dan Daud.

“Raja-raja dunia bersiap-siap dan para pembesar bermufakat bersama-sama melawan Tuhan dan mesias-Nya
[Psalm 2:2]
– sila rujuk juga 1 Samuel 16:12-13 dan 2 Samuel 5:1-5

Beginilah firman TUHAN: “Inilah firman-Ku kepada mesias, kepada Koresh yang tangan kanannya Kupegang supaya Aku menundukkan bangsa-bangsa di depannya dan melucuti raja-raja, supaya Aku membuka pintu-pintu di depannya dan supaya pintu-pintu gerbang tidak tinggal tertutup.”
[Isaiah 45:1]

Selain Jesus,Koresh dan Daud,Bible juga merekodkan beberapa orang lainnya yang juga disebut sebagai “Mesiach” seperti :
– Saul (1 Samuel 10:1)
– Harun (Imamat 8:12)
– Elisa (1 Raja-raja 19:16)
– Solomon (1 Raja-raja 1:39)

Jika digunakan kesesuaian kata “Mesiach” dalam bahasa Koine Greek “Khristos”,maka nama orang-orang tersebut menjadi:
– Jesus Khristos
– Koresh Khristos
– Daud Khristos
– Saul Khristos
– Harun Khristos
– Elisa Khristos
– Solomon Khristos

Namun demikian,kata “Mesiach” dalam ayat2 di atas,dalam Bible Indonesia diterjemahkan sebagai “orang yang diurapi-Nya”,padahal asal kata Ibraninya adalah “Mesiach”. Sementara kata “Mesiach” yang menunjuk kepada Jesus,dalam Perjanjian Baru ditulis dengan huruf besar “M” atau “K”. Ini tidak lain merupakan penyelewengan tersirat yang dibuat-buat oleh tokoh gereja untuk memberi kesan kepada umat manusia bahawa hanya ada satu messiah saja iaitu Jesus. Jika dilihat dalam ayat asli,system huruf besar tidak pernah digunakan.

02 – Berkenaan dengan kalimat “Anak Allah”,ianya merujuk persamaan sebagai “Hamba Allah” dalam gaya bahasa Semitic Arabic (Firdaws Al-Arab) dan gaya bahasa Arabic Hijaziyyah. Dalam Oxford Dictionary of the Jewish Religion menjelaskan bahawa gelaran “Anak Allah” adalah Metaphor. Ini kerana bukan Jesus sahaja yang dikatakan Anak Allah tetapi :
– Efraim adalah Anak Allah (Jeremiah 31:9)
– Israel juga Anak Allah (Exodus 4:22 dan Hosea 1:10)
– Malaikat juga Anak2 Allah (Job 1:6-7)
– Solomon juga Anak Allah (2 Samuel 8:13-14)
– dan Daud juga Anak Allah (Psalm 89:26-27)

Jika benar Jesus adalah Anak Allah,maka berapa banyak Anak Allah???. Jika “Anak Allah” adalah merujuk Allah sendiri,maka berapa ramai menjadi Tuhan???…dan saya tahu pasti Kristian akan berkata,
“Jesus adalah istimewa kerana dia dirujuk sebagai “Anak Allah” BUKAN “anak Allah”……”

okay baik…saya akan bertanya kembali,
“Bagaimana pihak Gereja saudara merujuk Jesus sebagai “Anak Allah” sedangkan bahasa asli Bible anda iaitu Hebrew dan Suryani serta Koine Greek tidak menggunakan sistem huruf besar???.

CLAIM NO.8 JESUS MENGAKU TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.9
IsadanIslam berkata,
(4) “Ya Tuhanku, ya Allahku.” Saat Rasul Tomas memanggil Isa Al-Masih dengan dua sebutan ini, Isa Al-Masih mengiyakannya. (Injil, Rasul Yohanes 20:28)

MAB response :
Konteks dalam John 20:28,Saint Thomas menyebut “ο κυριος μου και ο θεος μου” (Ho Kyrios mou kai Ho Theos @ My Lord and my God!) kerana terkejut melihat Jesus dalam keadaan normal (setelah penyaliban) sehingga berkata “My Lord and my God!”. Sebutan ayat dari Thomas itu bukan merujuk kepada Jesus tetapi Bapa (Allah) sendiri. Seperti contoh kita apabila terkejut melihat sesuatu yang mengejutkan,kita akan berkata “Ya Allah ya tuhanku” @ “Oh my God” @ “OMG”….saya memegang tangan mayat lalu tiba-tiba mayat itu hidup,saya berasa terkejut lalu berkata “Ya Allah ya Tuhanku!”,apakah maksudnya saya katakan mayat itu tuhan???

Tapi saya faham,sumber Missionaries Kristian – Sarapan Pagi Biblika telah menjawabnya kembali disini :
– http://www.sarapanpagi.org/tanggapan-yohanes-20-28-tidak-membuktikan-yesus-tuhan-vt1729.html

saya telah membacanya dan saya meruntuhkan dengan dua point simple sahaja :
01 – Sebutan Saint Thomas tidak melanggari Exodus 20:7 kerana Thomas dalam keadaan terkejut (bukan sengaja). Pernyataan memanggil tuhan apabila terkejut itu lumrah manusia BUKAN budaya masyarakat kerana seluruh dunia manusia mengolahkannya BUKAN hanya peradaban setempat.

02 – kita andaikan sahaja Saint Thomas sengaja menyebut nama Tuhan,saya ingin bertanya,
– Apabila ayat “My Lord and my God!” dalam John 20:28 ditranslate dalam Hebrew,apakah kalimat “יהוה (YHWH)” ada dipakai dalam ayat tersebut???

Jangan lupa,kalimat “Adonay” ATAU “YHWH” tidak pernah dipakai merujuk Jesus dalam New Testament. Dan jika Thomas akui Jesus adalah tuhan dalam ayat itu,pasti Thomas akan sujud menyembah TANPA perintah Jesus dalam ayat seterusnya namun malangnya itu tidak berlaku.

CLAIM NO.9 JESUS MENGAKU TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.10
IsadanIslam berkata,
PENJELASAN LAIN DALAM INJIL
(1) Firman (Kalam, Kalimat) adalah Allah. Jelas dalam ayat ini bahwa “Kalimat Allah” tidak berbeda dari Allah. (Injil, Yohanes 1:1)

MAB response :
Ini telah saya jawab di atas….Tapi tidak mengapa….Disini saya berikan pendukung kuat dari Bible scholars anda sendiri yang mana John 1:1 bukti Jesus BUKAN tuhan. Disini saya kutip beberapa point dari Biblical scholars anda sendiri :
One of the main Catholic Fathers in the West is St Augustine who claimed,
“The New Testament is in the Old Testament concealed, the Old Testament is in the New Testament revealed.” (Browne)

Catholic Church Father St. Jerome is alleged to have claimed,
“The Jews insist upon a literal interpretation of the Scriptures based on thirteen rules, but we know that the spiritual (allegorical) interpretation is far superior.”

To quote John, Introduction from the New American Bible:
– The Gospel according to John is quite different in character from the three synoptic gospels. (Matthew, Mark, Luke) It is highly literary and symbolic. It does not follow the same order or reproduce the same stories as the synoptic gospels. To a much greater degree, it is the product of a developed theological reflection and grows out of a different circle and tradition.

It was probably written in the 90s of the first century…Critical analysis makes it difficult to accept the idea that the gospel as it now stands was written by one person. John 21 seems to have been added after the gospel was completed; it exhibits a Greek style somewhat different from that of the rest of the work. The prologue (John 1:1-18) apparently contains an independent hymn, subsequently adapted to serve as a preface to the gospel. Within the gospel itself there are also some inconsistencies, e.g., there are two endings of Jesus’ discourse in the upper room (John 14:31; 18:1). To solve these problems, scholars have proposed various rearrangements that would produce a smoother order. However, most have come to the conclusion that the inconsistencies were probably produced by subsequent editing in which homogeneous materials were added to a shorter original.

To quote Father Alexander,
“All the Sacred books of the New Testament were written in the vernacular Greek, an Alexandrian dialect, called koine…At that time only the capital letters of the Greek alphabet were used in writing, without diacritics, punctuation, or separation between words. Lower case letters appeared only in the ninth century…These conscientious critical works, as well as the untiring efforts of the Church, filled and guided by the Holy Spirit, assure us that presently we possess the original and unadulterated Greek text of the Gospels…”
In other words, take their word for it.

The Logos is an important concept that arises from Hellenistic Judaism. In Hellenistic (Greek) thought the Logos (the Word of God or Reason of God) is related to the notion that the universe itself is divine, a living being whose soul is God. God is everywhere and within everything. In Hellenistic Judaism as developed by Philo, this notion of Logos is unacceptable, because for Jewish God created the universe and transcends it. Logos is thought of as God creating the plan of the universe, the mind of God in the act of creation.

Christian notions (as in John) of Jesus as the Logos derive by adoption of Hellenistic ideas within the Jesus sect. The Christian notion that the Logos was created but not preexistent – son but not father – derive from Philo. This created a fight over the question of Jesus being God or a creation of God. That would be settled at Nicea in 325 that declared Jesus and God the same. The term also refers to Wisdom under Judaism.
The Greek translation of the Old Testament (Septuagint) was produced in Alexandria, Egypt.

To summarize all of this up, as written there’s no proof in Judaism or the Old Testament for any Trinity. There is little or no direct proof in the New Testament either. It’s a product of Greek mysticism and fused with Judaism and Egyptian mysticism in Alexandria. It should be no surprise that Athanasius of Alexandria would be the force behind the Trinity. The is one more man we must consider.

Philo
Philo of Alexandria (20 B.C.E.-50 C.E.), a Hellenized Jew, produced a synthesis of both Judaism and Greek philosophy developing concepts for future Hellenistic interpretation of messianic Hebrew thought, especially by Clement of Alexandria, Christian Apologists like Athenagoras, Theophilus, Justin Martyr, Tertullian, and by Origen. He may have influenced Paul, his contemporary, and perhaps the authors of the Gospel of John and the Epistle to the Hebrews. In the process, he laid the foundations for the development of Christianity.

The church preserved the Philonic writings because Eusebius of Caesarea labeled the monastic ascetic group of Therapeutae and Therapeutrides, described in Philo’s The Contemplative Life, as Christians, which is highly unlikely. Eusebius also promoted the legend that Philo met Peter in Rome. Jerome (345-420 C.E.) even lists him as a church Father. He had a deep reverence for Plato and referred to him as “the most holy Plato” (Prob. 13).

Philo’s philosophy represented contemporary Platonism which was its revised version incorporating Stoic doctrine and terminology via Antiochus of Ascalon (ca 90 B.C.E.) and Eudorus of Alexandria, as well as elements of Aristotelian logic and ethics and Pythagorean ideas. Clement of Alexandria even called Philo “the Pythagorean.” But it seems that Philo also picked up his ancestral tradition, though as an adult, and once having discovered it, he put forward the teachings of the Jewish prophet, Moses, as “the summit of philosophy” and considered Moses the teacher of Pythagoras (b. ca 570 B.C.E.) and of all Greek philosophers and lawgivers (Hesiod, Heraclitus, Lycurgus, to mention a few).

For Philo, Greek philosophy was a natural development of the revelatory teachings of Moses. He was no innovator in this matter because already before him Jewish scholars attempted the same. Artapanus in the second century B.C.E identified Moses with Musaeus and with Orpheus. According to Aristobulus of Paneas (first half of the second century B.C.E.), Homer and Hesiod drew from the books of Moses which were translated into Greek long before the Septuagint.

Philo’s Doctrine of Creation
Philo attempts to bridge the Greek “scientific” or rational philosophy with the strictly mythical ideology of the Hebrew scriptures…Though Philo’s model of creation comes from Plato’s Timaeus, the direct agent of creation is not God himself (described in Plato as Demiurge, Maker, Artificer), but the Logos. Philo believes that the Logos is “the man of God”…
By developing this doctrine he fused Greek philosophical concepts with Hebrew religious thought and provided the foundation for Christianity, first in the development of the Christian Pauline myth and speculations of John, later in the Hellenistic Christian Logos and Gnostic doctrines of the second century.

Philo made a synthesis of the two systems and attempted to explain Hebrew thought in terms of Greek philosophy by introducing the Stoic concept of the Logos into Judaism. In the process the Logos became transformed from a metaphysical entity into an extension of a divine and transcendental anthropomorphic being and mediator between God and men. Philo offered various descriptions of the Logos.

CLAIM NO.10 PENJELASAN LAIN MENGENAI JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.11
IsadanIslam berkata,
(2) Isa Al-Masih mengatakan bahwa ia adalah “kebenaran, hidup, jalan.” Ia tidak mengatakan “mempunyai” kebenaran (walaupun itu betul). Tapi, Dia “adalah” kebenaran. Kebenaran jelas kekal adanya, tanpa permulaan. Kalau demikian Isa Al-Masih tidak mempunyai permulaan. (Injil, Yohanes 14:6)

MAB response :
Berkenaan Gospel of John 14:6,
Kebiasaan kristian fahami ayat itu tidak secara konteks dari ayat sebelumnya dimana Thomas bertanya kepada Jesus Christ ke mana dia pergi dan kemudian baginda menjelaskan bahawa percayalah kepada Allah dan percayalah kepada dirinya yang mana jika kita beriman kepadanya maka akan dapat kehidupan yang kekal (ganjaran syurga). Ini menunjukkan bahawa Jesus memberi maksud dalam kiasan gaya bhasa siryaniyyah yang mana baginda ingin menyatakan tidak ada sesiapa yang dapat ganjaran syurga dan redha dari ilahi jika tidak ikuti apa yang baginda ajar sampaikan. Jesus Christ pbuh bila berkata mengenai aqidah,baginda akan mengolah penuh kiasan Siryaniyyah. Namun dalam ajaran syariat hukum,Jesus cakap secara jelas tetapi perlu fahami penyampaian cara gaya bahasa pertuturan Ibunda Israel…itu pendukung Nubuwwah Jesus – “aku adalah jalan kebenaran dan kehidupan…..” yang merupakan ajakan untuk ikuti segala ajaran baginda yang mana jika kita ikuti Utusan Allah,maka akan diredhai oleh Allah seperti mana ayat seterusnya dikatakan oleh Jesus (John 14:6).

Setiap Nabi bila di utus suatu kaum di suatu zaman,Si Nabi itu adalah ikutan yang wajib di ikuti. Si Utusan Tuhan itulah Raja,Guru,Tuan,Junjungan,Khalifah dan Contoh yang mesti dirujuk ikuti….maka sebab itu Jesus kata,
“aku adalah jalan kebenaran dan kehidupan…”

Apa yang Jesus ajar???….
*05 Rukun Agama
John 17:3-21 / Mathew 26:30-36 / Mark 1:25-35 / Mathew 9:1-14 / Luke 2:1-37 / Matthew 6:1-5 dan Act 10:1-2

*06 Rukun Iman
Mark 12:28-30 / Revelations 7: 11 / Exodus 23:20 / Luke 1:11-13 / Mathew 12:33 dan Matthew 13: 41-43 serta Mark 5:28-29

*Dua rujukan kepada Muslim Israel (Islam dizaman syariat Jesus)
Original Gospel : Injeel Yeshua
– Mark 8: 30-35

*Follow the Prophet’s teachings : Sunnah of Yeshua
– John 14:1-15 / Mathew 5:17-47,13:57,21:10-11 & 21:40-45 dan Luke 7:16 dan 24:19

Jesus Christ pbuh sendiri adalah muslim salah satunya ialah Luke 6:40 dalam ayat asli. “Islam / משלם” ada disebut dalam Luke 23:46,Psalm 37:21,Proverbs 22:27,Job 41:3 dan Isaiah 60:20 dalam ayat asli. Injeel diturunkan dalam bahasa asli ARAMAIC SYRIAC / ARAMAIC GALILEE (SURYANI) BUKAN KOINE GREEK…..Bahasa Suryani adalah bahasa yang ringkas,penuh berkias dan padat…Maka,bahasa ini sesuai untuk ajaran KASIH SAYANG dari syariat KHABAR GEMBIRA yang dibawa oleh Jesus Christ untuk “melonggarkan” Taurat agar domba-domba Israel kembali ke ajaran Tuhan. Sebab itu ayat seterusnya Jesus cakap lagi dalam John 14:6,
“Tidak sampai kepada Bapa jika tidak melalui aku…”. Kalau orang-orang Israel ikut apa yang Jesus ajarkan,maknanya orang-orang Israel pasti akan diredhai oleh Allah. Kalau tidak ikut tapi mengaku pengikutnya,bagaimana ingin dapatkan kehidupan yang kekal????.

Hebrew language :-
“שלח אותי כדי לספק את הדוקטרינה האמיתית וכל מה שיש לי להגיד את זה הוא האמת מהבורא בשבילך, כך שאתה מקבל חיי נצח בגן העדן.הבורא לא היה לברך עליך אם אתה מסרב מה אני מלמד אותך.”
[14 יחיא: 6]

Greek language :-
“Εγώ είμαι η οδός και η αλήθεια και η ζωή? Ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα, αλλά από εμένα.”
[Ιωάννης 14: 6]

Translation of English language :-
“I am the way and the truth and the life; no man cometh unto the Father, but through me.”
[John 14:6]

Terjemahan ayat yang merujuk bulat-bulat gaya bahasa dari penyampaian ayat asli Siryaniyyah / Aramaic Syriac :
“Akulah jalan dan kebenaran dan kehidupan, tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
[Yohanes 14:6]

Terjemahan ayat yang telah ditafsir mengikut format susunan penulisan bahasa terjemahan selaras maksud penyampaian dari bahasa asli (Suryani) :-
“Akulah rasul yang menyampaikan ajaran dan peringatan. Kalian tidak akan diredhai Maha Pencipta jika tidak ikuti aku.”
[Yahya 14:6]

Jesus Christ pbuh di utuskan oleh Allah hanya untuk bangsa Israel (Matthe 10:6 dan Matthew 15:24) dan Nubuwwah baginda telah digenapi oleh syariat Nubuwwah Muhammad SAW. Dan kini,Nabi Muhammad SAW adalah Nabi yang terakhir….baginda adalah Penutup Segala Nabi. Maka,kita sebagai umat Muhammad SAW harus ikuti apa yang baginda (Muhammad) ajarkan…Sabda Rasullullah Muhammad SAW :
Dari Abu Hurairah R.A,Rasullullah SAW bersabda :
“Barangsiapa inginkan keredhaan dari Allah dan balasan ganjaran syurga yang kekal,maka ikutilah aku.”
[Hadith Muttafaqun ‘Alaih Bukhari dan Muslim]
– Ini synonym dengan ayat John 14:6

Sintesis Principle :
“Barangsiapa tidak mengasihi aku, ia tidak menuruti firman-ku; dan firman yang kamu dengar itu bukanlah dari pada-ku, melainkan dari Bapa yang mengutus aku.”
[John 14:24]

“Sebab segala firman yang Engkau sampaikan kepada-ku telah aku sampaikan kepada mereka dan mereka telah menerimanya. Mereka tahu benar-benar,bahawa aku datang dari pada-M dan mereka percaya,bahwa Engkaulah yang telah mengutus Aku.”
[John 17:8]

CLAIM NO.11 PENJELSAN LAIN MENGENAI JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.12
IsadanIslam berkata :
(3) Ia dipanggil Tuhan berulang kali dalam Injil, seperti dalam Surat Filipi 1:2, Surat Kolose 1:15-19)

MAB response :
Colossians 1:15-19 tidak ada menyebut “tuhan” merujuk Jesus Christ pbuh. Dalam Phillipians 1:2 menyebut “Kyriou” (Κυρίου) merujuk maksud “tuan” BUKAN “tuhan”. Sebanyak 89 kali “Ho Kurios” dipakai dalam Perjanjian Baru yang mana ianya dipakai untuk Tuhan (Bapa),Jesus dan entiti lain. Belum lagi termasuk kalimat/perkataan “Kurios” (κύριος). Hanya Tuhan sahaja yang boleh merujuk penggunaan istilah “tuan” sebagai “tuhan” dalam Hukum Lafal Rububiyyah – “Ho Kuriov” @ “Kurios” (Koine Greek) / Adonay (Hebrew) / Rabb (Arabic) dalam Bible namun Perjanjian Baru tidak pernah menggunakan “Ho Kurios” / “Kurios” merujuk Jesus sebagai panggilan “tuhan” dan “Ho Kurios” juga ada digunakan dalam pengkhususan sesuatu entiti dalam ayat mengikut kesesuaian tatabahasa dan fahaman konteks (proper noun / with article). Dalam Pentateuch bahkan keseluruhan Septuagint,banyak penggunaan “Kurios” ditujukan kepada ramai yang mana sama rujukan sebutannya terhadap Jesus Christ pbuh….seperti contoh
– Para Nabi
1 Kings 18:7 / 1 Kings 18:13 / 2 Kings 2:19 / 2 Kings 4:16 / 2 Kings 4:28 / 2 Kings 6:5 dan 2 Kings 8:5

– Putera dan Raja
Genesis. 42:10 / Genesis.23:6 / Genesis 23:11 / Genesis 23:15 / Genesis 43:20 / Genesis 44:18 / Genesis 47:18 / Judges.4:18 dan 1 Samuel.22:12

– Nabi Musa (Moses)
Exodus.32:22 / Number.11:28 / Number 12:11 / Number 32:26-27 dan Number 36:2

semua ini menggunakan kalimat “Kurios” (dalam Pentateuch Koine Greek) yang sama seperti Jesus Christ dalam John 13:13,Phillipians 1:2 dan Luke 2:11. Maka pertanyaan saya,apakah mereka semua ini adalah tuhan???

CLAIM NO.12 PENJELSAN LAIN MENGENAI JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.13
IsadanIslam berkata,
NUBUATAN KITAB NABI-NABI BAHWA ISA AL-MASIH ADALAH TUHAN
(1) Nabi Yesaya meramalkan bahwa seorang anak akan dilahirkan dan akan diberi nama: Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang kekal, Raja Damai. Nubuat ini terdapat dalam Kitab Nabi-Nabi, Yesaya 9:5-6

MAB response :
Ok baik….memandangkan anda mengutip ayat Isaiah 9:6 yang kononnya ayat tersebut merujuk nubuat Jesus Christ pbuh adalah tuhan. Saya ingin bertanya,
– sejak bila Jesus Christ dipanggil “פֶּלֶאיוֹעֵץ” (Peleyoetz)???
– sejak bila Jesus Christ dipanggil “אֲבִי-עַד” (Abi Adh)”???
– sejak bila Jesus Christ dipanggil “אֵלגִּבּוֹר” (El Ghibor)???
– sejak bila Jesus Christ dipanggil “שַׂר-שָׁלוֹם” (Sar Ha Shalom)???

Soalan No.1 – Jika ADA,maka sila kemukakan dalil dan sekaligus bercanggah dengan Matthew 8:21-22 dan John 18:21-23 (syntesis principle Matthew 5:39).

Soalan No.2 – Jika ADA,sila kemukakan dalil dan sekaligus bercanggah dengan
Matthew 23:9 dan Matthew 26:39. Bukankah satu Bida’ah dalam Kekristianian apabila Oknum Anak menyamakan dengan Oknum Bapa (Modalisme)??

Soalan No.3 – Jika ADA,sila kemukakan dalil dan sekaligus bercanggah dengan Matthew 27:46.

Soalan No.4 – Jika ADA,sila kemukakan dalil dan sekaligus bercanggah dengan Matthew 10:34.

Sebenarnya nubuatan Isaiah 9:6 harus dibaca juga melalui syntesis principle dalam Isaiah 8:3,saya bacakan untuk anda :
ג וָאֶקְרַב, אֶל-הַנְּבִיאָה, וַתַּהַר,וַתֵּלֶד בֵּן; {ס} וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֵלַי, קְרָאשְׁמוֹ, מַהֵר שָׁלָל חָשׁבַּז.

“And I went unto the prophetess and she conceived and bore a son.Then said the LORD unto me: ‘Call his name Maher-shalal-hash-baz.”

Pada ayat ini tertulis nama “Maher-shalal-chash-baz” yang bermaksud “the spoil speeds / “the prey hastens.”…. Sebenarnya ayat Isaiah 9:6 dirujuk kepada Raja Hezekiah (Chizkiyah) kerana namanya yang bermaksud “A Mighty God” dan semua ciri-ciri yang disebut dalam Isaiah 9:6 ada pada Raja Hezekiah. Dan ini dinyatakan sendiri oleh Exegess dari Judah Israel :
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/who-is-the-child-in-isaiah-95-6/
– http://www.jewishencyclopedia.com/articles/7668-hezekiah
– http://thejewishhome.org/counter/Isa9_56.pdf

CLAIM NO.13 NUBUATAN JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

CLAIM NO.14
IsadanIslam berkata,
(2) Nabi Mikha meramalkan bahwa akan datang dari kota Betlehem seorang yang akan memerintah. Permulaannya sudah sejak purbakala, sejak dahulu kala. Artinya Raja yang akan datang kekal adanya. Nubuat ini mengenai kedatangan Isa Al-Masih dan memuat kenyataan bahwa Isa Al-Masih, seperti Allah, kekal adanya. (Kitab Nabi-nabi, Mikha 5:1)

MAB response :
Ok bagus….mari kita baca ayatnya :
“Tetapi engkau, hai Betlehem Efrata, hai yang terkecil di antara kaum-kaum Yehuda, dari padamu akan bangkit bagi-Ku seorang yang akan memerintah Israel, yang permulaannya sudah sejak purbakala, sejak dahulu kala.”
[Micah 5:2]

Ayat ini dijadikan oleh Kristian sebagai nubuatan kepada Jesus Christ pbuh adalah tuhan…Disini saya akan bongkarkan kesalahan Kristian yang telah jelas sesat mencuba memaksa Jesus adalah tuhan. Mari kita baca syntesis principle Micah 5:2 iaitu dalam Matthew 2:5-6 :

“Mereka berkata kepadanya: “Di Betlehem di tanah Yudea, karena demikianlah ada tertulis dalam kitab nabi: Dan engkau Betlehem, tanah Yehuda, engkau sekali-kali bukanlah yang terkecil di antara mereka yang memerintah Yehuda kereana dari padamulah akan bangkit seorang pemimpin yang akan menggembalakan umat-Ku Israel.”
[Matthew 2:5-6]

silakan lihat perbezaan dan percanggahan ayat antara Micah 5:2 dengan Matthew 2:6 di atas….Micah 5:2 menyebut,
“hai yang TERKECIL di antara kaum-kaum Yehuda”

manakala Matthew 2:6 menyebut,
“engkau sekali-kali BUKANLAH YANG TERKECIL di antara mereka yang memerintah Yehuda.”

Jadi disini bukti Bible mengalami percanggahan dan kesilapan mutlak. Tapi tunggu! untuk membukti ayat Micah 5:2 bukan nubuatan untuk Jesus Christ pbuh,kita baca ayat Micah bab 5 yang seterusnya (ayat 5-6) :
“dan dia menjadi damai sejahtera. Apabila Asyur masuk ke negeri kita dan apabila ia menginjak tanah kita, maka kita akan membangkitkan melawan dia tujuh gembala, bahkan delapan pemimpin manusia.Mereka itu akan mencukur negeri Asyur dengan pedang dan negeri Nimrod dengan pedang terhunus; mereka akan melepaskan kita dari Asyur, apabila ia ini masuk ke negeri kita dan menginjak daerah kita.”
[Micah 5:5-6]

Setelah diteliti dalam ayat nubuatan di kitab Micah bab 5 seterusnya,timbul satu persoalan :
– Sejak bila Jesus Christ pbuh melakukan semua itu (seperti yang dinyatakan dalam Micah 5:5-6) jika benar Micah 5:2 menubuatkan Jesus Christ pbuh???

CLAIM NO.14 NUBUATAN JESUS ADALAH TUHAN RUNTUH!

IsadanIslam berkata,
KESIMPULAN
Cukup banyak ayat dalam Kitab Suci yang menyatakan Keilahian Isa Al-Masih. Orang Kristen menjunjung tinggi Kitab Suci, yaitu Taurat, Zabur, Nabi-nabi dan Injil. Dan percaya apa yang tertulis dalam kitab-kitab ini diilhamkan Allah. Kitab Suci berulang kali menekankan bahwa Isa Al-Masih, Kalimat Allah, adalah Tuhan.

MAB response :
Setelah diteliti dan dijawab secara mutlak,cukup banyak pendustaan pihak IsadanIslam dan Missionaries Kristian yang lain dalam berhujah semata-mata untuk memaksa Jesus Christ pbuh adalah tuhan. Kalian berlisan kononnya menjunjung tinggi kitab-kitab para Nabi (Torah,Nevim dan Ketuvim) tetapi amalan menyelewengkan semua isi-isi kitab para Nabi tersebut. Jika benar semua kitab suci tersebut telah di ilhamkan oleh Allah dan kekal hingga ke hari ini,pati tidak akan wujud percanggahan dan kesalahan. Anda harus tahu bahawa konsep “genea” dalam semua kitab sebelum Quran telah terjadi. Maka sebab itu mengapa tidak ada dalil dari tuhan untuk jaminan penjagaan Kitab-Nya seperti mana dalam Quran (Al-Hijr 15:9). Setelah saya menjawab semua argument anda,TIDAK ADA SATU PUN dalam kitab dari Torah sehingga Revelation ada menyatakan Jesus Christ pbuh adalah Logos dan Tuhan.

KESIMPULAN
Sebenarnya semua argument IsadanIslam telah saya jawab disini :
– https://muslim-apologetic-borneo.com/eesa-al-masih-alaihissalam-ibni-maryam-bukan-tuhan-dalam-bible/

Semua 14 claim dari IsadanIslam telah runtuh mutlak dan jelas Eesa M’sheeka @ Yeshua Ha Masaha @ Eesa Al-Masih @ Jesus Christ pbuh BUKAN Tuhan.

Mohon jangan menyelweng kitab-kitab terdahulu (TNKH) dan mohon jangan berdusta dalam menyampaikan kebenaran. Dan mohon tunaikan permintaan saya diatas..saya ulangi permintaan saya tersebut :
Sila berikan SATU DALIL dalam Torah,SATU DALIL dalam Zaboor,SATU DALIL dalam Nevim (kitab para Nabi) dan SATU DALIL dalam Injeel ada mengatakan dan mengajar “Eesa Al-Masih adalah Tuhan.”

Saya berikan tempoh sehingga Hari Kiamat untuk mencarinya dan saya bersiap untuk murtad jika ada SATU DALIL dalam setiap kitab yang disebutkan di atas ada mengajar dan mengatakan “Eesa Al-Masih adalah Tuhan”.

Firman Allah Azza’Wa’Jalla :
Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Padahal Al-Masih sendiri berkata:” Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim.Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga”. Padahal tiada Tuhan melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”
[Al-Maidah 5:72-73]

pesan Jesus Christ pbuh kepada anda :
“Jikalau kamu tetap dalam sabdaku,kamu benar-benar adalah muridku.dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu.”
[John 8:31-32]
– memerdekakan anda dari kekufuran…

pesan Rasullullah Muhammad SAW kepada anda :
“Terimalah kebenaran itu walau ianya pahit..”
[Hadith Sahih Bukhari dan Tirmizi]

“Dan katakanlah: yang benar telah datang dan yang batil pasti akan lenyap, sungguh yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap”.
[Al-Israa’ 17:81]

Tiada Tuhan selain Allah,Jesus dan Muhammad adalah Utusan Allah serta Jibrail Sayyid Malak Al-Qhuwwaan adlaah Ruhul Quddus.