Reading Time: 36 minutes

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Pada 06hb May 2019,pengarang Sabda Harian telah membuat satu artikel yang bertajuk “Ajaran Palsu Zakir Naik Tentang Penyaliban Yesus” disini :
– http://sabdaharian.com/ajaran-palsu-zakir-naik-tentang-penyaliban-yesus/

Dalam artikel tersebut,beliau telah memaparkan satu video dari salah seorang International Evangelist iaitu David Woods. Video tersebut boleh dilihat disini :
– https://youtu.be/f41WxRspCLo

Dalam video itu,David Woods telah menjawab kenyataan Dr.Zakir Naik mengenai isu penyaliban Jesus Christ pbuh dan sekaligus membuktikan Dr.Zakir Naik telah melakukan pembohongan. Setelah saya teliti video tersebut,ada 10 bukti yang dikemukakan oleh David Woods dan disini,kita akan jawab kembali video dari David Woods sekaligus membuktikan Dr.Zakir Naik tidak melakukan pembohongan,David Woods dan Kristian tidak memahami hakikat Jesus Christ pbuh yang sebenar,tidak memahami kitab sendiri (Bible) dan sekaligus membukti bahawa Quran benar menyatakan Jesus Christ pbuh TIDAK DISALIB!.
Lets check it out~

Sebelum itu saya berikan ‘Kata Kunci’ dari Muslim agar pengarang SH dan David Woods mengetahuinya dan tidak salah faham :
“PENYALIBAN MEMANG BENAR TERJADI TETAPI YANG DISALIBKAN BUKAN JESUS CHRIST ALAIHISSALAM (PEACE BLESS UPON HIM).”

JAWAPAN KEPADA 10 SEBAB JESUS DISALIBKAN DARI PENJELASAN DAVID WOODS
NO.1 – BIBLE SCHOLARS
01. Gerd Ludemann
“Jesus’ death as a consequence of crucifixion is indisputable.”

David Woods hanya mengambil serangkap petikan dari Gerd Ludemann tetapi malangnya dalam video tersebut beliau (David Woods) tidak memberitahu buku mana milik Gerd Ludemann ada mengatakan demikian. Saya tahu bahawa kenyataan tersebut di ambil dari buku Gerd Ludemann yang bertajuk “The Resurrection Of Christ: A Historical Inquiry, 2004 Page 50”. Perlu diketahui bahawa Gerd Ludemann adalah Neutral Scholars yang mana walau dia Atheist,tetapi dia berkata secara flexible. Apa yang dia katakan seperti berikut – “Jesus’ death as a consequence of crucifixion is indisputable” adalah atas dasar ‘Early Hypothesis’. Dalam buku tersebut,lebih banyak kritikan dan pertikaian tentang penyaliban Jesus Christ,sila rujuk penuh kenyataan beliau disini :
– https://www.amazon.com/Resurrection-Christ-Historical-Inquiry/dp/1591022452
(sila rujuk halaman 12 / 45 / 80-89 / 116-118 / 121-124 / 174-175 / 109 dan 207 yang merujuk kritikan tajam terhadap penyaliban Jesus Christ dalam kenyataan Gerd Ludemann)

Sebab itu mengapa Dr.William Craig Lane memberikan kenyataan terhadap Dr.Gerd Ludemann seperti berikut :
“Gerd Lüdemann’s provocative hypothesis that early Christian belief in Jesus’ resurrection was the product of hallucinatory experiences originally induced by guilt-complexes in Peter and Paul is assessed and contrasted with the traditional resurrection hypothesis in terms of the usual standards of hypothesis testing: explanatory power, explanatory scope, plausibility, ad hoc-ness, accord with accepted beliefs and superiority to rival hypotheses.”
[William Lane Craig, The Historical Argument for the Resurrection of Jesus during the Deist Controversy, 2d. ed., Texts and Studies in Religion 23 (Lewiston, N.Y.: Edwin Mellen, 2001) Assessing the New Testament Evidence for the Historicity of the Resurrection of Jesus, 2d ed., Studies in the Bible and Early Christianity 16 (Lewiston, N.Y.: Edwin Mellen, 2001).]
– https://www.reasonablefaith.org/writings/scholarly-writings/historical-jesus/visions-of-jesus-a-critical-assessment-of-gerd-ludemanns-hallucination-hypo/

Boleh rujuk perdebatan antara Gerd Ludemann dengan Dr.William Lane Craigg mengenai topik – “The Resurrection of Jesus”
– https://www.youtube.com/watch?v=5qCdv7VCunE

Bahkan,dalam buku Gerd Ludemann bertajuk “The Great Deception: And What Jesus Really Said and Did” banyak memberi penyangkalan dan keraguan terhadap penyaliban Jesus Christ pbuh. Sila rujuk disini :
– https://www.amazon.com/Great-Deception-What-Jesus-Really/dp/1573926884

Jadi,kenyataan Gerd Ludemann tidak boleh dijadikan sebagai bukti bahawa Jesus Christ disalibkan disebabkan beliau tidak konsisten dalam ketegasan kenyataan dan beliau juga mengkritik serta meragui penyaliban Jesus Christ pbuh pada masa yang sama.

Dan disini kenyataan kepujian Bart Ehrmann terhadap buku Gerd Ludemann “The Resurrection Of Christ: A Historical Inquiry” yang mana banyak membuktikan bahawa penyaliban Jesus tersebut amat diragui kesahihannya. Sila rujuk :
– https://ehrmanblog.org/gerd-ludemann-on-the-resurrection-of-jesus-for-members/

02. Marcus Borg
The most certain fact about the historical Jesus is his execution as a political rebel.”

03. Pinchas Lapide
“Jesus death by crucifixion is historical certain.”

Ini juga tidak boleh dijadikan sebagai bukti bahawa Jesus Christ disalibkan kerana seperti contoh kenyataan Marcus Borg menyetujui penyaliban atas alasan pemberontakan politik BUKAN disebabkan penebusan dosa. Kristian tidak boleh mengambil suatu kenyataan rasmi dari Bible Scholar secara “asal ada”. Kristian harus lihat mengapa mereka setuju dan atas dasar asbab apa mereka setuju berkata demikian. Seperti yang saya katakan di atas (kata kunci) :
“PENYALIBAN MEMANG BENAR TERJADI TETAPI YANG DISALIBKAN BUKAN JESUS CHRIST ALAIHISSALAM.”

Kami tidak ada masalah jika penyaliban itu benar terjadi tetapi yang disalibkan bukan Jesus Christ pbuh. Ini kerana Allah telah serupakan seseorang menggantikan tempat Jesus dalam penyaliban. Jadi,sekiranya ada mana-mana Exegess dari non-muslim akui penyaliban Jesus itu terjadi,kami katakan
“tidak menjadi masalah jika ada mana-mana exegess akui terjadinya penyaliban Jesus kerana mereka tidak ketahui bahawa yang disalib adalah orang yang diserupakan wajah Jesus Christ pbuh oleh Allah.”

04. Paula Frediksen
“The single most solid fact about Jesus’ life is his death: he was executed by the Roman prefect Pilate, on or around Passover, in the manner Rome reserved particularly for Roman insurrectionists, namely, crucifixion.”

Atheist Exegess iaitu Neil Godgrey dan G.R Elton telah menyangkal kenyataan Paula Frediksen seperti berikut ”
“I wish I could quote what she says about the evidence for these facts but this is left implicit. This is a shame, because the evidence itself is worth serious discussion and analysis in order to establish its nature and value to the historian. Surprisingly in the light of her very strong assertions of the existence of “facts” about Jesus, Fredriksen at no point explains how we can know or believe that these really are the “facts”. She does not explicitly explain to readers the evidence for what she insists so strongly is “the single most solid fact about Jesus’ life”.”

“Historical facts are knowable only by the evidence they leave behind. However,what matters are the sources, that is to say the physical survivals from the events to be studied. And here the first demand of sound historical scholarship must be stressed: it must rest on a broad-fronted attack upon all the relevant material. Historical research does not consist, as beginners in particular often suppose, in the pursuit of some particular evidence which will answer a particular question; it consists of an exhaustive, and exhausting, review of everything that may conceivably be germane to a given investigation. Properly observed, this principle provides a manifest and efficient safeguard against the dangers of personal selection of evidence. The provenance of documents — the way in which they came to be produced. The rules are simple: if it can be proved genuine by internal and external evidence, use it; if such evidence shows it clearly to be forged, use it with that knowledge in mind (that is, it now means something different); if there is doubt about it, discard it.”
[The Fontana Library edition of The Practice of History page 69-91]
– https://vridar.org/2010/05/03/evidence-for-the-unhistorical-fact-of-jesus-death/

Jadi kenyataan dari Paula Frediksen itu sendiri tidak menjadi bukti kukuh bahawa Jesus Christ pbuh disalibkan.

05. Bart Ehrmann
“one of the most certain facts of history is that jesus was crucified on orders of the Roman prefect of Judea,Pontius Pilate.”

Saya tahu ianya di ambil dalam buku “The New Testament: An Historical Introduction to the Early Christian Writings (Oxford University Press: 2011), paper page 261-2”. Namun malangnya apabila diperiksa kembali,TIDAK ADA KENYATAAN tersebut dari Bart Ehrmann. Kenyataan sebenar dalam buku Bart Ehrmann tersebut berhalaman 261-2 adalah seperti berikut :
“we have no way of knowing how Paul actually persuaded people that there was only one true God. Quite possibly he recounted tales of how this one God had proven himself in the past for example,in the stories found in the Jewish Scriptures or in tales of Jesus’ apostles,who were said to have done miracles. It is likely that these converts had at least heard of the Jewish God before,so Paul’s initial task appears to have been to convince them that this was the only God worthy of their devotion and that thier own gods had no power but were dead and liefeless. It may be that some of these people were already inclined to accept the belief in one God in view of the increasingly widespread notion even in non-Jewsih circles that ultimately there was one deity in control of human affairs (see Chapter 2). If so,then Paul’s success lay in his ability to convince them somehow,that this one God was the God that he proclaimed to them.”
[“The New Testament: An Historical Introduction to the Early Christian Writings (Oxford University Press: 2011), paper page 261-2”]

Sila rujuk disini :
– https://archive.org/details/BartEhrman-TheNewTestament-AHistoricalIntroductionToTheEarly

Jika rabun atau penglihatan kurang baik,saya boleh berikan yang lebih jelas disini :
– https://thebibleisnotholy.files.wordpress.com/2010/06/historical-introduction-early-christian-writings.pdf

Jadi,jelas bahawa David Woods telah melakukan satu pendustaan. Untuk makluman pengarang SH,sebenarnya kenyataan yang berbunyi “one of the most certain facts of history is that jesus was crucified on orders of the Roman prefect of Judea,Pontius Pilate.” sebenarnya adalah dari kenyataan Christian Apologetic International iaitu – Mike Licona sendiri BUKAN kenyataan dari Bart Ehrmann. Boleh lihat perdebatan antara Mike Licona dengan Bart Ehrmann mengenai topic “Can Jesus’ Resurrection Be Proven Historically.”
– https://www.youtube.com/watch?v=gi1eWhzxja0
– https://www.youtube.com/watch?v=b0lqby7lcEA

Bart Ehrmann sendiri adalah penentang dan pengkritik penyaliban dan kebangkitan Jesus serta sejarah kehidupan Jesus itu sendiri bahkan beliau juga membuktikan kitab Bible sudah tidak asli. Saya kutip quote beliau menunjukkan mengenai penyaliban :
“why was he crucified? First off all, I agree the Herod story is almost certainly not historical. It’s found only in Luke and is part of Luke’s attempt to show that Pilate was innocent and wanted nothing to do with Jesus’ execution. Herod too finds him innocent. So if the ruling authorities aren’t to blame, who is? It’s those blasted Jews!”
– https://ehrmanblog.org/why-was-jesus-killed-for-members/

“In the entire Christian first century Jesus is not mentioned by a single Greek or Roman historian, religion scholar, politician, philosopher or poet. His name never occurs in a single inscription, and it is never found in a single piece of private correspondence.”
– https://www.youtube.com/watch?v=kvHlZ7m0s2I&feature=related

Disini senarai quote sebenar beliau mengenai semua tentang Bible,Jesus dan Kekritianian,sila rujuk :
– https://www.goodreads.com/author/quotes/643.Bart_D_Ehrman
– https://ehrmanblog.org/tag/crucifixion/

Hanya ada satu quote dari Bart Ehrman sendiri ada menyetujui mengenai penyaliban. Beliau berkata seperti berikut :
“The crucifixion of Jesus by the Romans is one of the most secure facts we have about his life.”

Namun quote dari beliau ini tidak terhenti disitu….saya berikan ayat berikutnya,
“Whenever anyone writes a book about the historical Jesus, it is really important to see if what they say about his public ministry can make sense of his death. If not, then you have a problem. For example, if Jesus is best understood principally as a great rabbi who taught his followers they should love one another, and even love their enemies – why would the Romans execute him? Or if Jesus were a Jewish cynic philosopher who taught his followers not to be invested in the material things of this world but to share what they have and be concerned only with spiritual things – what would make that a capital offense? Or if Jesus were principally interested in equality for women, or in having his followers adopt proto-Marxist principles or .. whatever – why was he killed? If a scholar tries to explain Jesus life in a way that really doesn’t make much sense of his death, then that should be the first clue that something is a miss.”

Jadi,hanya membuktikan bahawa penyaliban Jesus itu wujud tetapi tidak memberitahu bahawa apakah benar Jesus Christ pbuh benar-benar disalibkan. Dan quote ini juga membuktikan Islam benar kerana apabila penyaliban itu terjadi,maka Quran menjelaskan hal sebenar keberadaan Jesus semasa kejadian tersebut (An-Nisa 4:157-158).

Giliran saya berikan beberapa bukti dari Neutral Exegess mengenai penyaliban :
01 – The Church Father Iranaeus
“Wherefore he did not himself suffer death, but Simon, a certain man of Cyrene, being compelled, bore the cross in his stead; so that this latter being transfigured by him, that he might be thought to be Jesus, was crucified, through ignorance and error, while Jesus himself received the form of Simon, and, standing by, laughed at them. For since he was an incorporeal power, and the Nous (mind) of the unborn father, he transfigured himself as he pleased, and thus ascended to him who had sent him, deriding them, inasmuch as he could not be laid hold of, and was invisible to all. Those, then, who know these things have been freed from the principalities who formed the world; so that it is not incumbent on us to confess him who was crucified, but him who came in the form of a man, and was thought to be crucified, and was called Jesus, and was sent by the Father.”
[Against Heresies, Chapter XXIV.-Doctrines of Saturninus and Basilides]

02 – Nag Hammadi
“I did not succumb to them as they had planned. But I was not afflicted at all. Those who were there punished me. And I did not die in reality but in appearance, lest I be put to shame by them because these are my kinsfolk. I removed the shame from me and I did not become fainthearted in the face of what happened to me at their hands. I was about to succumb to fear, and I suffered according to their sight and thought, in order that they may never find any word to speak about them. For my death, which they think happened, (happened) to them in their error and blindness, since they nailed their man unto their death. For their Ennoias did not see me, for they were deaf and blind. But in doing these things, they condemn themselves. Yes, they saw me; they punished me. It was another, their father, who drank the gall and the vinegar; it was not I. They struck me with the reed; it was another, Simon, who bore the cross on his shoulder. It was another upon Whom they placed the crown of thorns. But I was rejoicing in the height over all the wealth of the archons and the offspring of their error, of their empty glory. And I was laughing at their ignorance.”
[The 1945 discovery of Gnostic texts – The Treatise of the Great Seth]

03 – Ahmed Thompson
“There are also several historical sources other than the Bible and the Qur’an which confirm that many of the early Christians did not believe that Jesus died on the cross. The Cerinthians and later the Basilidians, for example, who were among the first of the early Christian communities, denied that Jesus was crucified. The Carpocratians, another early Christian sect, believed that it was not Jesus who was crucified, but another in his place.”
[Jesus Prophet of Islam Muhammad Ataur-Raheem and Ahmed Thompson 1996 revised edition page 47]

04 – John Dominic Crossan
“Actually, the fact that we have four gospels lies at the very heart of our problem. Because we read particular parables or sayings or stories in several different versions, we can’t miss the disagreements between them.”
[“Who is Jesus” page 3-4]

05 – Albert Schweitzer
“Moreover, in the case death of Jesus,there are no data available in Jewish or Gentile secular history which could be used as controls. Thus the degree of certainty of there being a historical basis to the narratives cannot even by raised so high as positive probability.”
[The Quest of the Historical Jesus, 2001 page 401]

06 – Neil Godfrey
“There is NO evidence that is verifiable by any normal standards of historiography for the death of Jesus.”
– https://vridar.org/2008/06/04/some-training-in-history-for-craig-a-evans-richard-bauckham-et-al/

07 – Lloyd Graham
“In the nineteenth century an eminent scholar, Rabbi Wise, searched the records of Pilate’s court still extant for evidence of this trial. He found nothing.”
[Deceptions and Myths of the Bible, page 343]

08 – T.W. Doane
“…there exists, outside of the New Testament, no evidence whatever, in book, inscription, or monument, that Jesus of Nazareth was either scourged or crucified under Pontius Pilate. Josephus, Tacitus, Pliny, Philo, nor any of their contemporaries, ever refer to the fact of this crucifixion or express any belief thereon.”
[Bible Myths and their Parallels in other Religions page 516]

09 – Abdullah Smith
“There is no verification of a significant crucifixion in the writings of historians such as Philo, Tacitus, Pliny, Suetonius, Epictectus, Cluvius Rufus, Quintus, Curtis Rufus, Josephus, nor the Roman Consul, Publius Petronius. The crucifixion also was unknown to early Christians until as late as the Second Century.”
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_1.htm

10 – F.F. Bruce
“The docetic note in this narrative appears in the statement that Jesus, while being crucified, ‘remained silent, as though he felt no pain’, and in the account of his death. It carefully avoids saying that he died, preferring to say that he ‘was taken up’, as though he – or at least his soul or spiritual self – was ‘assumed’ direct from the cross to the presence of God. Then the cry of dereliction is reproduced in a form which suggests that, at that moment, his divine power left the bodily shell in which it had taken up temporary residence.”
[Jesus and Christian Origins Outside the New Testament page 93]

11 – Robert E. Van Voorst
Tacitus, the Roman historian, in 120 AD wrote a passage in his Annals (Book 15:44) mentioning :
“a class of men, loathed for their vices, whom the crowd styled Christians”, after one Christus who had been executed “in the reign of Tiberius, by sentence of the procurator Pontius Pilatus…”
If Tacitus wrote this, he is here simply repeating what Christians had told him and had not consulted the archives. He calls Pilate a procurator but Pilate was not a procurator, a later office held by governors, but a prefect. He calls the leader Christus as if it were a proper name. This honorific title could not have appeared in the archives.Some suggestion had been made that there could have existed the report of Jesus execution, perhaps penned by Pilate himself, filed in the Roman archives; and that this is where Tacitus derived his information from. Two considerations make this suggestion dubious. Firstly, the Roman archives, if it did contained any references to the execution of Jesus would have used his proper name, Yeshua or Iesus, but definitely not Christ. Secondly, the title Tacitus gave to Pontius Pilate – procurator – is an anachronism. We know from an inscription discovered in Judea, a dedication of a building by Pilate to Tiberius, that his title was perfect not procurator. In fact, the title of Roman provincial governors was only changed to procurator from the time of Claudius in AD41. Pilate was governor of Judea from AD26 to 37; thus at no time during that tenure could he had held the title ascribed to him by Tacitus. At any rate the archives, as Tacitus himself said, were not available to private individuals , himself included. All the above considerations show that Tacitus was merely echoing popular opinion about Jesus and had no independent source of information. Thus, as a separate historical evidence for Jesus, the passage in the Annals has no value.

The Church father Eusebius fails to mention the Tacitus passage :
“In any event, the Tacitean passage next states that these fire-setting agitators were followers of “Christus” (Christos), who, in the reign of Tiberius, “was put to death as a criminal by the procurator Pontius Pilate.” The passage also recounts that the Christians, who constituted a “vast multitude at Rome,” were then sought after and executed in ghastly manners, including by crucifixion. However, the date that a “vast multitude” of Christians was discovered and executed would be around 64 CE, and it is evident that there was no “vast multitude” of Christians at Rome by this time, as there were not even a multitude of them in Judea. Oddly, this brief mention of Christians is all there is in the voluminous works of Tacitus regarding this extraordinary movement, which allegedly possessed such power as to be able to burn Rome. Also, the Neronian persecution of Christians is unrecorded by any other historian of the day and supposedly took place at the very time when Paul was purportedly freely preaching at Rome (Acts 28:30-31), facts that cast strong doubt on whether or not it actually happened. Drews concludes that the Neronian persecution is likely “nothing but the product of a Christian’s imagination in the fifth century.” Eusebius, in discussing this persecution, does not avail himself of the Tacitean passage, which he surely would have done had it existed at the time. Eusebius’s discussion is very short, indicating he was lacking source material; the passage in Tacitus would have provided him a very valuable resource.”

The Church fathers found no evidence for Jesus’ crucifixion in the works of Tacitus :
“Even conservative writers such as James Still have problems with the authenticity of the Tacitus passage: For one, Tacitus was an imperial writer, and no imperial document would ever refer to Jesus as “Christ.” Also, Pilate was not a “procurator” but a prefect, which Tacitus would have known. Nevertheless, not willing to throw out the entire passage, some researchers have concluded that Tacitus “was merely repeating a story told to him by contemporary Christians.”

Based on these and other facts, several scholars have argued that, even if the Annals themselves were genuine, the passage regarding Jesus was spurious. One of these authorities was Rev. Taylor, who suspected the passage to be a forgery because it too is not quoted by any of the Christian fathers, including Tertullian, who read and quoted Tacitus extensively. Nor did Clement of Alexandria notice this passage in any of Tacitus’s works, even though one of this Church father’s main missions was to scour the works of Pagan writers in order to find validity for Christianity. As noted, the Church historian Eusebius, who likely forged the Testimonium Flavianum, does not relate this Tacitus passage in his abundant writings. Indeed, no mention is made of this passage in any known text prior to the 15th century.
[Robert E. Van Voorst – Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence (Grand Rapids: W.M.B. Eerdmans 2000) page 39-53.]
– https://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0802843689/peterkirby

dan banyak lagi kenyataan-kenyataan dari Neutral Exegess mengenai keraguan sejarah penyaliban Jesus Christ pbuh. Sila rujuk disini untuk lebih terperinci :
– http://www.earlychristianwritings.com/other.html
– http://www.answering-christianity.com/ac24.htm
– http://www.answering-christianity.com/blog/index.php?board=20.0
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/jesus_survived_cross.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_1.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_2.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_3.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_4.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_5.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/the_crucifixion_hoax_6.htm
– http://answering-christianity.com/umar/crucifixion_rebuttal.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_1.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_2.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_3.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_4.htm
– – http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/date_of_jesus_crucifixion.htm
– http://www.answering-christianity.com/contra_res.htm

Penyaliban itu memang benar tetapi yang disalib BUKAN Jesus Christ pbu tetapi “orang lain” yang diserupakan dengan wajah Jesus.

CLAIM NO.1 DAVID WOODS MENUDUH DZN PENIPU RUNTUH!

NO.2 – MARK 15:37 / MATTHEW 27:50 / LUKE 23:46 dan JOHN 19:30
Apa yang Dr.Zakir Naik hujahkan yang mana dia berikan bukti bahawa “Jesus disalibkan tetapi tidak mati” BUKAN melalui Quran tetapi adalah melalui CHRONOLOGY BIBLE itu sendiri. Jadi apabila David Woods menjawab Dr.Zakir Naik dengan hujah dari Bible bahawa Jesus benar-benar mati disalib TANPA meruntuhkan hujah-hujah dari Dr.Zakir Naik sebelumnya,bermakna JELAS DISITU TERBUKTI WUJUD KECELARUAN DAN PERCANGGAHAN CHRONOLOGY SIRAH DALAM BIBLE ITU SENDIRI. KHALAS~

Sebagai contoh saya berikan dua (02) kesalahan Bible :
1. Pada waktu jam bila Jesus Christ pbuh disalibkan?
(A) Mark 15:25 mengatakan jam 9 pagi (tiga (03) jam dari jam 6)
(B) John 19:14-16 mengatakan jam 12 tengah hari (enam (06) jam dari jam 6)

mana satu waktu penyaliban yang sebenarnya dilakukan???

2. Apa kata-kata terakhir Jesus Christ sebelum wafat ditiang salib?
(A) Mark 15:37 dan Matthew 27:50
“Lalu berserulah Yesus dengan suara nyaring dan menyerahkan nyawa-Nya.”
(B) Luke 23:46
“Ya Bapa,ke dalam tangan-Mu kuserahkan nyawaku.”
(C) John 19:30
“Sudah selesai.”

Jadi mana satu kata-kata terakhir Jesus yang sebenar??

Jadi ini membuktikan bahawa ADA KECELARUANDAN PERCANGGAHAN DALAM CHRONOLOGY SIRAH PENYALIBAN JESUS CHRIST ITU SENDIRI. Jadi apabila Dr.Zakir Naik menghujahkan Chronology Penyaliban melalui Bible untuk membuktikan bahawa “Jesus disalibkan tetapi tidak mati”,sebenarnya itu menunjukkan bahawa ada kesalahan dalam kitab anda yang diakui sebagai firman tuhan yang suci.

CLAIM NO.2 DAVID WOODS MENUDUH DZN PENIPU RUNTUH!

NO.3 – ISAIAH 53:5-8
Disini saya runtuhkan dengan tiga (03) point hujah berantai saling berkait :
01 – Mari kita baca dulu ayat pertama,
“Siapakah yang percaya kepada berita yang kami dengar, dan kepada siapakah tangan kekuasaan TUHAN dinyatakan?Sebagai taruk ia tumbuh di hadapan TUHAN dan sebagai tunas dari tanah kering. Ia tidak tampan dan semaraknyapun tidak ada sehingga kita memandang dia, dan rupapun tidak, sehingga kita menginginkannya.”
[Isaiah 53:1-2]

Okay baik…saya tidak membahas tentang perbezaan bunyi kutipan itu di sini kerana saya hanya ingin fokus pada “siapa” yang sesuai 100% dengan nubuat dalam Isaiah 53 itu. Ini kerana setiap nubuat yang benar,harus sesuai dengan yang menggenapi sepenuhnya tersebut…baru dapat diakui sebagai nubuatan yang benar. Apakah Jesus yang menggenapinya??? Mari kita kaji…jika memang benar,bahawa Jesus yang dimaksudkan nubuat itu,maka Yesus :

• Merupakan hasil @ “Syeresy” (שרש) dari tanah yang kering @ “tsiyah” (ציה).
Tapi kenyataannya,Jesus dilahirkan oleh wanita yang subur “Purah” (פורה) lagi perawan “Bathulah” (בתולה) – Maria (Maryam). Bagaimana Maryam dapat dianggap sebagai “tanah kering” sedangkan dia dapat mengandung tanpa dicampuri oleh seorang lelaki. Jadi,Maryam benar-benar “tanah subur”, dan bukan “tanah kering”….

Istilah “tanah kering” ini lebih sesuai kepada Elisabeth – ibu Yohanes Pembaptis. Sila perhatikan keterangan Luke berikut ini:

“Tetapi mereka tidak mempunyai anak sebab Elisabet mandul (עקר)(‘aqar) dan keduanya telah lanjut umurnya.”
[Lukas 1:7]

• Tidak tampan @ “Lo To-ar (לא תאר) dan tidak bersemarak @ “Lo Hadar” (לא הדר).
Saya tidak mendapati mana-mana keterangan dari perjanjian baru bahawa Jesus memiliki wajah hodoh atau pun tampan sehingga tidak dapat tentukan apakah Jesus Christ pbuh berwajah hodoh seperti yang dinubuatkan dalam Isaiah tersebut yang mengatakan berwajah tampan. Jika Yesus berwajah tampan,maka baginda tidak termasuk dalam kategori nubuatan ini.

Mari kita baca ayat seterusnya :
“Ia dihina dan dihindari orang, seorang yang penuh kesengsaraan dan yang biasa menderita kesakitan; ia sangat dihina, sehingga orang menutup mukanya terhadap dia dan bagi kitapun dia tidak masuk hitungan. Tetapi sesungguhnya, penyakit kitalah yang ditanggungnya, dan kesengsaraan kita yang dipikulnya, padahal kita mengira dia kena tulah, dipukul dan ditindas Allah. Tetapi dia tertikam oleh karena pemberontakan kita, dia diremukkan oleh karena kejahatan kita; ganjaran yang mendatangkan keselamatan bagi kita ditimpakan kepadanya, dan oleh bilur-bilurnya kita menjadi sembuh.”
[Isaiah 53:3-5]

• Penderitaan yang dimaksudkan dalam ayat tersebut hampir rata-rata semua para nabi telah mengalaminya seperti:
– dihina
– dianiaya zalimi
– difitnah
– diancam bunuh
Bahkan para nabi sebelum kedatangan Jesus juga mengalami penderitaan sehinggakan sebahagian di antara mereka ada yang mati terbunuh. Hal ini ditegaskan dalam ayat berikut.

“Aku bekerja segiat-giatnya bagi TUHAN, Allah semesta alam, karena orang Israel meninggalkan perjanjian-Mu, meruntuhkan mezbah-mezbah-Mu dan membunuh nabi-nabi-Mu dengan pedang; hanya aku seorang dirilah yang masih hidup dan mereka ingin mencabut nyawaku.”
[1 Kings 19:10]

Jadi dalam hal ini,bukan hal yang baru untuk para utusan atau para nabi….makanya bukan hanya Jesus sahaja yang mengalami penderitaan seperti itu.

• Ayat yang jelas adalah: “bilur-bilur yang menjadi penyembuh”.
Kristian menganggap bahawa Jesus juga menyembuhkan penyakit kerana ayat tersebut sesuai dengan baginda. Jangan lupa,dalam bahasa Hebrew,perkataan “bilur-bilur” adalah “Habbuurah” (חבורה) yang berasal dari kata akar “Habar” (חבר) yang bermaksud “kekasih”. Jadi maksud ayat tersebut adalah – “dan oleh kasihnyalah kita menjadi sembuh”. Jadi bukan hanya Jesus sahaja yang memiliki kasih seperti baginda,para nabi lain pun juga penuh dengan kasih sayang dalam menyampaikan dakwah.

Kita baca lagi ayat seterusnya….
“Kita sekalian sesat seperti domba, masing-masing kita mengambil jalannya sendiri, tetapi TUHAN telah menimpakan kepadanya kejahatan kita sekalian. Dia dianiaya, tetapi dia membiarkan diri ditindas dan tidak membuka mulutnya seperti anak domba yang dibawa ke pembantaian; seperti induk domba yang kelu di depan orang-orang yang menggunting bulunya, ia tidak membuka mulutnya. Sesudah penahanan dan penghukuman ia terambil, dan tentang nasibnya siapakah yang memikirkannya? Sungguh, ia terputus dari negeri orang-orang hidup, dan karena pemberontakan umat-Ku ia kena tulah.”
[Isaiah 53:6-8]

Apakah Jesus membiarkan dirinya tertindas dan tidak membuka mulutnya ketika baginda hendak ditangkap dan disalibkan????….TIDAK!!!

• Yesus menyuruh muridnya untuk membeli pedang demi menghadapi musuh :
“Lalu Ia berkata kepada mereka: “Ketika Aku mengutus kamu dengan tiada membawa pundi-pundi, bekal dan kasut, adakah kamu kekurangan apa-apa?”. Jawab mereka: “Suatupun tidak.” Kata-Nya kepada mereka: “Tetapi sekarang ini,siapa yang mempunyai pundi-pundi hendaklah ia membawanya demikian juga yang mempunyai bekal dan siapa yang tidak mempunyainya hendaklah ia menjual jubahnya dan membeli pedang.”
[Luke 22:36]

• Jesus melarang muridnya tidur dan menyuruh mereka untuk berjaga-jaga dengannya dari serangan musuh :
“lalu kata-Nya kepada mereka: “Hati-Ku sangat sedih, seperti mau mati rasanya. Tinggallah di sini dan berjaga-jagalah dengan Aku.”
[Matthew 26:38]

“Setelah itu Ia kembali kepada murid-murid-Nya itu dan mendapati mereka sedang tidur. Dan Ia berkata kepada Petrus: “Tidakkah kamu sanggup berjaga-jaga satu jam dengan Aku?.”
[Matthew 26:40]

• Jesus berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan dari kematian :
Kata-Nya: “Ya Abba, ya Bapa, tidak ada yang mustahil bagi-Mu, ambillah cawan ini dari pada-Ku, tetapi janganlah apa yang Aku kehendaki, melainkan apa yang Engkau kehendaki.”
[Mark 14:36]

Doa Jesus Christ pbuh tersebut selaras dengan nubuat seperti berikut :

“Selamatkanlah aku dari mulut singa dan dari tanduk banteng. Engkau telah menjawab aku!”
[Psalm 22:21]

• Jesus tidak terima ketika ditampar oleh seorang penjaga dan baginda membuka mulutnya untuk mempertikai atas tujuan pembelaan.

Jawab Yesus kepadanya: “Jikalau kataku itu salah, tunjukkanlah salahnya. Tetapi jikalau kataku itu benar, mengapakah engkau menampar Aku?”
[John 18:23]

Dan pada saat-saat terakhirpun Jesus pun berseru memanggil Tuhannya yang telah meninggalkan dia :

Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: “Eli, Eli, lama sabakhtani?” Artinya: Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?
[Matthew 27:46 / Mark 15:34]

Dan kita baca ayat seterusnya lagi,
“Orang menempatkan kuburnya di antara orang-orang fasik, dan dalam matinya ia ada di antara penjahat-penjahat, sekalipun ia tidak berbuat kekerasan dan tipu tidak ada dalam mulutnya. Tetapi TUHAN berkehendak meremukkan dia dengan kesakitan. Apabila ia menyerahkan dirinya sebagai korban penebus salah, ia akan melihat keturunannya, umurnya akan lanjut, dan kehendak TUHAN akan terlaksana olehnya. Sesudah kesusahan jiwanya ia akan melihat terang dan menjadi puas; dan hamba-Ku itu, sebagai orang yang benar, akan membenarkan banyak orang oleh hikmatnya, dan kejahatan mereka dia pikul.”
[Isaiah 53:9-11]

• Apakah tidak ada helah penipuan dalam mulut Jesus???
Dalam Bible,Jesus Christ pbuh terbukti beberapa kali berbohong. Salah satunya adalah kebohongannya dalam John 7:1-12 dan ketika baginda berada dalam pengadilan (John 18:20)..mari kita baca :

Jawab Yesus kepadanya: “Aku berbicara terus terang kepada dunia,aku selalu mengajar di rumah-rumah ibadat dan di Bait Allah tempat semua orang Yahudi berkumpul. Aku tidak pernah berbicara sembunyi-sembunyi.”
[John 18:20]

Jesus mengatakan bahawa dia tidak pernah semnbunyi-sembunyi dalam menyampaikan ajarannya namun tidaklah demikian…mari kita bandingkan dengan ayat berikut :

“Lalu Yesus melarang murid-murid-Nya supaya jangan memberitahukan kepada siapapun bahwa Ia Mesias.”
[Matthew 16:20]
– Dalam ayat ini,Jesus tidak berani berkata jujur tentang siapa dirinya dan baginda menyembunyikan statusnya sebagai utusan Tuhan.

• Apakah Jesus Christ pbuh memiliki keturunan?
Di dalam Bible tidak ada satupun dalil yang mengatakan bahawa Jesus Christ memiliki keturunan. Perkataan “Zera’a” (זרע) dalam bahasa Hebrew bermaksud “Benih” atau “Sperma” yang mana keturunan yang dimaksudkan dalam ayat itu adalah “anak yang berasal dari benih/bibit/sperma dari seorang lelaki. Maksudnya,”tokoh” yang dinubuatkan itu dalam ayat tersebut memiliki keturunan yang berasal dari benihnya sendiri dan bukan secara istilah kiasan. Jika perkataan “Zera’a” itu diselewengkan menjadi “keturunan rohani”,apakah ada “sperma rohani”????

Hal yang sama juga disebutkan dalam beberapa ayat dalam perjanjian lama sebagai berikut:
“Aku akan mengadakan permusuhan antara engkau dan perempuan ini, antara keturunanmu (זרע) dan keturunannya (זרע); keturunannya (הוא @ Hua) akan meremukkan kepalamu, dan engkau (אתה @ Attah) akan meremukkan tumitnya.”
[Genesis 3:15]

Maksudnya :
Aku akan mengadakan permusuhan antara engkau dan perempuan ini, antara keturunanmu dari “benihmu” (זרע) dan keturunannya dari “benihnya” (זרע). Dia dia akan meremukkan kepalamu dan engkau akan meremukkan tumitnya.

Kemudian dalam ayat ini:
“Tetapi keturunan (בן)(ben) dari hambamu itu juga akan Kubuat menjadi suatu bangsa, karena iapun anakmu (זרע).”
[Genesis 21:13]

Maksudnya :
Tetapi “ben/bani” dari hambamu itu juga akan Kubuat menjadi suatu bangsa, karena iapun keturunanmu dari “benihmu.”

Semua kata Zera’a dalam dua (02) ayat di atas tersebut,tidak ada yang bermaksud “keturunan rohani”. Oleh yang demikian, tidak ada alasan jika Jesus Christ pbuh dimasukkan dalam nubuat ini kerana kita semua mengetahui bahawa Jesus sebagai orang yang tidak memiliki anak kandung dan tidak memiliki istri apatah lagi keturunan bergenerasi.

Dan pada ayat diatas juga dikatakan bahawa umurnya akan lanjut yang mana mana “tokoh” itu tidaklah mati atau hidup sehingga tua. Jadi ini cukup membuktikan bahawa BUKAN Jesus yang dinubuatkan dalam ayat ini kerana Jesus Christ pernah mati (jika menurut kepercayaan Kristian). Jika menurut Islam,maka anda harus beriman dengan apa yang kami beriman (Islam) kerana Jesus adalah minzal munzharin (tidak mati dan ditangguhkan nyawa sehingga kedatangannya kali ke2 dalam Yaumul Qiyamah Al-Akhbar). setuju???

• Apakah Jesus adalah Hamba Allah?
Jika Kristian percaya bahawa nubuat tersebut adalah untuk Jesus Christ pbuh, maka Kristian harus menyingkirkan dogma yang memposisikan Jesus sebagai Tuhan. Ini kerana dalam nubuat tersebut ada mengatakan bahawa dia hanyalah seorang “Hamba Allah” BUKAN tuhan….setuju??

dan kita baca lahi ayat ke12,
“Sebab itu Aku akan membagikan kepadanya orang-orang besar sebagai rampasan, dan ia akan memperoleh orang-orang kuat sebagai jarahan, yaitu sebagai ganti karena ia telah menyerahkan nyawanya ke dalam maut dan karena ia terhitung di antara pemberontak-pemberontak, sekalipun ia menanggung dosa banyak orang dan berdoa untuk pemberontak-pemberontak.”
[Isaiah 53:12]

• Apakah Jesus diberikan orang-orang besar sebagai rampasan dan memiliki orang-orang kuat sebagai jarahan???
Dalam Bible TIDAK ADA satupun ayat yang menyatakan Jesus diberikan harta rampasan atau jarahan slalu memberikan kepada pengikut-pengikutnya dan pembesar-pembesar setelah Jesus bangkit dari dalam kubur.

Jadi kesimpulannya jika kitab Isaiah 53 di anggap sebagai nubuat untuk Jesus,maka akan banyak kontroversi,pelanggaran dan percanggahan dengan apa yang tertulis dalam Canonical Book mengenai sirah Jesus yang aman diantaranya :

– Apakah Jesus tumbuh dihadapan Tuhan??
(Jika YA,Tuhan yang mana sedangkan dirinya adalah tuhan???)
– Apakah Jesus berwajah hodoh dan orang-orang pun enggan memandang wajahnya??
– Jesus terbukti tidak begitu saja membiarkan dirinya tertindas,dia mempersiapkan dengan pedang dan berjaga malam demi menghadapi serangan musuh.
– Jesus tidak memiliki isteri,anak dan keturunan bergenerasi.
– Jesus tidak pernah diberikan orang-orang besar sebagai rampasan setelah baginda bangkit dari kubur (menurut kepercayaan kristian).

02 – Kita baca ayat Isaiah 52 kerana ini ada kaitan dengan nubuat Isaiah 53 :
“Sebab beginilah firman Tuhan ALLAH: Dahulu umat-Ku berangkat ke Mesir untuk tinggal di situ sebagai orang asing, lalu Asyur memeras dia tanpa alasan.Tetapi sekarang, apakah lagi urusan-Ku di sini? demikianlah firman TUHAN. “UMATKU DIRAMPAS BEGITU SAHAJA. Mereka yang berkuasa atas dia memegahkan diri, demikianlah firman TUHAN, dan nama-Ku terus dihujat sepanjang hari.”
[Isaiah 52:4-5]

Dalam Isaiah 52:5 merupakan syntesis principle kepada Isaiah 53:8,
“Sesudah penahanan dan PENGHUKUMAN IA TERAMBIL dan tentang nasibnya siapakah yang memikirkannya? Sungguh, ia terputus dari negeri orang-orang hidup dan karena pemberontakan umat-Ku ia kena tulah.”
[Isaiah 53:8]

Dapat lihat kaitan antara Isaiah 52:5 dengan Isaiah 53:8???….dan kita teruskan lagi,
“TUHAN TELAH MENUNJUKKAN TANGAN-NYA YANG KUDUS DI DEPAN MATA SEMUA BANGSA, maka segala ujung bumi melihat keselamatan yang dari Allah kita.”
[Isaiah 52:10]

Dalam Isaiah 52:10 merupakan syntesis principle kepada Isaiah 53:1,
“Siapakah yang percaya kepada berita yang kami dengar, dan KEPADA SIAPAKAH TANGAN KEKUASAAN TUHAN DINYATAKAN?”
[Isaiah 53:1]

Dapat lihat kaitan antara Isaiah 52:10 dengan Isaiah 53:1??….Seperti yang kita tahu Jesus Christ pbuh sepatutnya dibunuh pada usia 32-38 tahun dan tidak mempunyai kemakmuran namun dalam nubuatan Isaiah 53 mengatakan :
“Tetapi TUHAN berkehendak meremukkan dia dengan kesakitan. Apabila ia menyerahkan dirinya sebagai korban penebus salah, ia akan melihat keturunannya, umurnya akan lanjut, dan kehendak TUHAN akan terlaksana olehnya.”
[Isaiah 53:10]

Seperti yang saya katakan dalam jawapan saya di Point satu (01),umur orang yang dinubuatkan ini akan lanjut yang mana mana “tokoh” tersebut tidaklah mati atau hidup sehingga tua. Jadi ini cukup membuktikan bahawa BUKAN Jesus yang dinubuatkan dalam ayat ini kerana Jesus Christ pernah mati (jika menurut kepercayaan Kristian). Jika menurut Islam,maka anda harus beriman dengan apa yang kami beriman (Islam) kerana Jesus adalah minzal munzharin (tidak mati dan ditangguhkan nyawa sehingga kedatangannya kali ke2 dalam Yaumul Qiyamah Al-Akhbar). setuju???

Tapi saya faham,Kristian akan berhujah dengan mengambil ayat berikut,
“Sesungguhnya hamba-Ku akan berhasil,ia akan diangkat,akan ditinggikan, disanjung dan dimuliakan.”
[Isaiah 52:13]
– Kristian berhujah bahawa ayat ini adalah nubuat untuk Jesus berangkat ke langit.

Jawapan saya :
– Jesus yang di anggap tuhan (Oknum Anak) tidak mungkin dianggap hamba oleh Bapa kerana menurut kepercayaan Kristian,Jesus dan Bapa adalah Tuhan.
– ayat itu tidak mengatakan “..hambaku bangkit dari kematian dan berangkat..”
– Baca ayat seterusnya (Isaiah 52:14),
“Seperti banyak orang akan tertegun melihat dia–begitu buruk rupanya, bukan seperti manusia lagi, dan tampaknya bukan seperti anak manusia lagi”

Apakah wajah Jesus kelihatan hodoh???

03 – Setelah dibaca keseluruhan ayat Isaiah 53:1-12 dan syntesis principle Isaiah 52:4-5 dan Isaiah 52:10,maka jelas nubuat dalamnya tidak ada kaitan dengan Jesus Christ pbuh. Jadi persoalannya,kepada siapakah yang dinubuatkan dalam Isaiah 53:5-8 seperti claim David Woods??…jawapannya ada dalam Isaiah 1:1-2,mari kita baca :
“Penglihatan yang telah dilihat Yesaya bin Amos tentang Yehuda dan Yerusalem dalam zaman Uzia, Yotam, Ahas dan Hizkia, raja-raja Yehuda. Dengarlah, hai langit, dan perhatikanlah, hai bumi, sebab TUHAN berfirman: “Aku membesarkan anak-anak dan mengasuhnya, tetapi mereka memberontak terhadap Aku.”
[Isaiah 1:1-2]

Maksudnya,segala yang ditulis oleh Isaiah di dalam kitabnya itu hanya meliputi peristiwa-peristiwa yang terjadi pada umat Judah di Jerusalem pada zaman raja-raja Yahuza pada generasi Uzziah,Jotham,Ahaz dan Hezekiah.

Sebenarnya banyak lagi jawapan mengenai hal tersebut tetapi apa yang saya berikan tersebut sudah cukup meruntuhkan claim David Woods dan Kristian kononnya ayat tersebut merujuk nubuat Jesus Christ pbuh. Jawapan yang lain dan lebih terperinci,sila rujuk disini :

dari Muslim Apologetic :
– http://www.answering-christianity.com/isaiah_53.htm
– http://www.answering-christianity.com/isaiah53_by_musa.htm
– http://www.answering-christianity.com/isaiah_53_contradictions.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/isaiah_53_part_1.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/isaiah_53_part_2.htm
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/isaiah_53_part_3.htm

dikuatkan lagi dari hujah Rabbis Judah :
– https://outreachjudaism.org/gods-suffering-servant-isaiah-53/
– https://www.aish.com/sp/ph/Isaiah_53_The_Suffering_Servant.html
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/isaiah-53-verse-verse

CLAIM NO.3 DAVID WOODS NUBUAT JESUS DISALIBKAN DALAM ISAIAH 53 RUNTUH!

NO.4 – MARK 9:31 dan MATTHEW 17:22-23

Jika Kristian anggap dua ayat ini adalah benar,maka ini akan bercanggah dengan Matthew 12:38-41..mari kita baca,
“Tetapi jawab-Nya kepada mereka: “Angkatan yang jahat dan tidak setia ini menuntut suatu tanda. Tetapi kepada mereka tidak akan diberikan tanda selain tanda nabi Yunus. Sebab seperti Yunus tinggal di dalam perut ikan tiga hari tiga malam, demikian juga Anak Manusia akan tinggal di dalam rahim bumi tiga hari tiga malam. Pada waktu penghakiman, orang-orang Niniwe akan bangkit bersama angkatan ini dan menghukumnya juga. Sebab orang-orang Niniwe itu bertobat setelah mendengar pemberitaan Yunus, dan sesungguhnya yang ada di sini lebih dari pada Yunus!.”
[Matthew 12:38-41]

Dalam ayat tersebut,Jesus Christ mengatakan bahawa Anak Manusia akan hidup selama tiga (03) hari dan tiga (03) malam sebagaimana dalam nubuat Nabi Yunus pbuh yang mana Yunus hidup dalam perut ikan selama tiga (03) hari dan tiga (03) malam.

Jadi jika David Woods dan Kristian AKUI bahawa ayat dalam Mark 9:31 an Matthew 17:22-23 adalah benar,maka ini akan bercanggah dengan Matthew 12:38-41.

Jika TIDAK AKUI bahawa ayat dalam Mark 9:31 dan Matthew 17:22-23 adalah benar,maka David Woods dan Kristian akui bahawa Jesus Christ pbuh TIDAK DISALIB DAN TIDAK MATI DIBUNUH.

Untuk lebih terperinci mengenai Mark 9:31 dan Matthew 17:22-23 bahawa ayat tersebut BUKANLAH KATA-KATA JESUS CHRIST (ayat tersebut adalah penambahan dan rekaan),telah diterangkan oleh Rami Abdallah and Qais Ali disini :
– http://www.answering-christianity.com/sake11.htm

CLAIM NO.4 DAVID WOODS JESUS MATI DAN BANGKIT TIGA HARI KEMUDIAN RUNTUH!

NO.5 – MATTHEW 28:5-7
David Woods memberikan bukti dalam ayat ini bahawa Jesus benar-benar disalib dan bangkit dari kematian. Tapi malang bagi David Woods dan Kristian,sebenarnya ayat itu juga tidak mampu membuktikan Jesus disalib kerana ayat tersebut mengalami percanggahan sesama Synoptic Gospel. Memandangkan Kristian lebih beriman dengan Bible yang dikatakan “authentic” dari firman tuhan dan memandangkan anda melibatkan hal “kubur yang kosong”,pastinya ada orang pertama yang datang ke kubur menurut Bible. saya ingin bertanya disini satu soalan :
– Siapakah orang pertama yang datang ke makam Jesus???
(A) Mark 16:5 – Seorang pemuda
(B) Matthew 28:5 – Satu malaikat
(C) Luke 24:4 – Dua orang lelaki
(D) John 20:12 – Dua malaikat

Bible scholars sendiri masih tidak mampu menjawab kemusykilan ini sehingga kini…

CLAIM NO.5 DAVID WOODS SAKSI MELIHAT JESUS BANGKIT DARI KEMATIAN RUNTUH!

NO.6 – SAKSI MELIHAT KEBANGKITAN JESUS DAN 40 HARI JESUS DI BUMI

01 – Tiga (03) soalan kepada David Woods dan Sabda Harian :
1. Sila berikan senarai nama 500 orang yang menyaksikan kebangkitan.
2. Sila berikan sumber kenyataan dari saksi 500 orang tersebut yang menyaksikan kebangkitan.
3. Dalam Act 5:29-31,Acts 10:38-40,Acts 13:28-30 dan 1 Peter 2:23-25 mengatakan Jesus Christ disalib di pokok manakala dalam Matthew 27:39-43,Mark 15:29-33,Luke 23:25-27 dan John 19:18-20 mengatakan Jesus Christ pbuh disalib di palang. Bagaimana penulis Bible boleh saling bercanggah sedangkan lebih 500 orang menjadi saksi penyaliban Jesus termasuk penulis Bible (seperti yang di imani Kristian)???

02 – Berkenaan dengan 40 hari Jesus berada di bumi,disini ada percanggahan mengenai hal tersebut. Saya tidak perlu cerita mengenai Mark 16:9-20 yang menceritakan Jesus naik ke syurga kerana ayat tersebut adalah REKAAN menurut Bible scholars kerana tidak ada dalam naskah kuno Sinaiticus dan Vaticanus. Kita bercerita mengenai ayat Luke dan Act.

Luke 24:50-51 menceritakan keangkatan Jesus ke syurga bercanggah dengan Act 1:9-11 yang mana dalam Luke bab 24:50-51 di jelaskan bahawa kenaikan Jesus ke syurga terjadi pada hari yang sama pada waktu kebangkitannya sedangkan dalam Act 1:9-11 memberitahu Jesus naik ke syurga setelah 40 hari kebangkitan…Jadi mana satu yang benar?…anda harus tahu bahawa Matthew,Mark dan Luke adalah Synoptic Gospel..

03 – Mengenai kebangkitan Jesus Christ pbuh yang dikatakan khabarnya ada lebih 500 saksi mata melihat kebangkitan Jesus. Disini saya berikan beberapa kenyataan Christian scholars sendiri tentang kebangkitan Jesus Christ pbuh yang diragui tidak memiliki saksi mata :

Robert Walter Funk
“The author of Mark, the earliest of the narrative gospels, was not an eyewitness: he is reporting information conveyed to him by a third person or persons, who themselves were quite possible not eye-witnesses.”
[The Jesus Seminar: The Acts of Jesus, page 4]

Mark Burton
“There is no reference to Jesus’ death as a crucifixion in the pre-Markan Jesus material.”
[Who Wrote the New Testament? page 87]

John Shelby Spong
“We must keep in mind that Paul knew nothing of an event called the ascension that was separate or different from Jesus’ resurrection. Paul’s writings contain no hint of the two-stage process that would develop later, where resurrection brought Jesus from the grave back to life and ascension then took Jesus from earth to heaven. Paul’s proclamation was that God had raised Jesus into God’s very life. That was Easter for Paul. For Paul there were no empty tombs, no disappearance from the grave of the physical body, no physical resurrection, no physical appearances of a Christ who would eat fish, offer his wounds for inspection, or rise physically into the sky after an appropriate length of time. None of these ideas can be found in reading Paul. For Paul the body of Jesus who died was perishable, weak, physical. The Jesus who was raised was clothed by the raising God with a body fit for God’s kingdom. It was imperishable, glorified, and spiritual.”
[Resurrection: Myth or Reality, page 241]

G.A. Wells
“The most striking feature of the early documents is that they do not set Jesus’ life in a specific historical situation. There is no Galilean ministry, and there are no parables, no miracles, no Passion in Jerusalem, no indication of time, place of attendant circumstances at all. The words Calvary, Bethlehem, Nazareth, and Galilee never appear in the early epistles, and the word Jerusalem is never used there in connection with Jesus (Doherty, pp. 68, 73). Instead, Jesus figures as a basically supernatural personage who took the “likeness” of man, “emptied” then of his supernatural powers Phillipians 2:7.”
[Can We Trust the New Testament? page 3]

Randal Helms
“All things considered, then, Mark does not begin his story of Jesus very satisfactorily. Indeed, within two or three decades of Mark’s completion, there were at least two, and perhaps three, different writers (or Christian groups) who felt the need to produce an expanded and corrected version. Viewed from their perspective, the Gospel of Mark has some major shortcomings: It contains no birth narrative; it implies that Jesus, a repentant sinner, became the Son of God only at his baptism; it recounts no resurrection appearances; and it ends with the very unsatisfactory notion that the women who found the Empty Tomb were too afraid to speak to anyone about it.”
[Gospel Fiction page 34]

Bahkan dalam Codex Vaticanus dan Sinaiticus tidak mencatatkan kebangkitan Jesus Christ pbuh. Para ilmuwan dari Anglican Westcott dan Hort menafikan teks Byzantine (KJV) dan mereka membuktikan teks Byzantine dikonflik pada abad ke-4. Selepas pemergian Jesus Christ pbuh, ajarannya tersebar ke Afrika Utara dan Mesir, tetapi cerita mengenai baginda (Jesus Christ pbuh) tidak popular atau diketahui ramai. Disini saya berikan senarai penulis yang tidak menyebut kebangkitan Jesus :
– Philo-Judaeus
– Martial
– Arrian
– Appian
– Theon of Smyrna
– Lucanus
– Aulus Gellius
– Seneca
– Plutarch
– Apollonius
– Epictetus
– Silius Italicus
– Ptolemy

CLAIM NO.6 DAVID WOODS SAKSI MELIHAT KEBANGKITAN JESUS RUNTUH!

NO.7 – JESUS DISIKSA DAN DISAKITI

01 – Dr.Zakir Naik tidak silap disini….seperti yang saya katakan di atas,apa yang Dr.Zakir Naik hujahkan yang mana dia berikan bukti bahawa “Jesus disalibkan tetapi tidak mati” BUKAN melalui Quran tetapi adalah melalui CHRONOLOGY BIBLE itu sendiri. Jadi apabila David Woods menjawab Dr.Zakir Naik dengan hujah dari Bible bahawa Jesus benar-benar mati disalib TANPA meruntuhkan hujah-hujah dari Dr.Zakir Naik sebelumnya,bermakna JELAS DISITU TERBUKTI WUJUD KECELARUAN DAN PERCANGGAHAN CHRONOLOGY SIRAH DALAM BIBLE ITU SENDIRI.

02 – Berkenaan dengan kesakitan yang dilalui oleh Jesus Christ disebabkan disiksa oleh tentera Rum,itu tidak menjadi masalah bagi muslim kerana yang disiksa itu adalah Judas Iskariot yang telah “diserupakan” oleh Allah dengan wajah Jesus Christ pbuh….bukti dalam Bible???…tiga (03) bukti saya berikan :
1. “Orang yang diserupakan” (Judas Iskariot) ditangkap oleh tentera Rum lalu ditanya seperti berikut
“katanya: “Jikalau Engkau adalah Mesias, katakanlah kepada kami.” Jawab Yesus: “Sekalipun Aku mengatakannya kepada kamu, namun kamu tidak akan percaya dan sekalipun Aku bertanya sesuatu kepada kamu, namun kamu tidak akan menjawab. Mulai sekarang ANAK MANUSIA SUDAH DUDUK di sebelah kanan Allah Yang Mahakuasa.”
[Luke 22:67-69]
– Maknanya semasa kejadian penangkapan Jesus oleh tentera Rum,Jesus telah di angkat oleh Allah. Ini kerana yang menjadi saksi kejadian tersebut adalah Peter dan Judas Iskariot. Peter menyangkal Jesus sebanyak tiga kali kerana dia keliru apakah orang yang ditangkap itu Jesus atau bukan. Dan ini dikuatkan lagi oleh kata-kata Bible Scholar – F.F Bruce yang menyatakan seperti berikut : (sekali lagi saya kutipkan sebagai pengulangan)
“The docetic note in this narrative appears in the statement that Jesus, while being crucified, ‘remained silent, as though he felt no pain’, and in the account of his death. It carefully avoids saying that he died, preferring to say that he ‘was taken up’, as though he – or at least his soul or spiritual self – was ‘assumed’ direct from the cross to the presence of God. Then the cry of dereliction is reproduced in a form which suggests that, at that moment, his divine power left the bodily shell in which it had taken up temporary residence.”
[Jesus and Christian Origins Outside the New Testament page 93]

Jika ada soalan “mengapa Judas Iskariot tidak teriak menafikan dirinya BUKAN Jesus jika benar dirinya yang ditangkap??”

Jawapan :
Judas ada melakukan penafian seperti yang diterangkan dalam Gospel of Barnabas (Chapter 217: Judas Scourged and Mocked) namun Judas Iskariot tahu sikap kedegilan pembesar-pembesar Judah dan orang-orang Rum lebih-lebih dia banyak berhubung kerjasama dengan mereka untuk menangkap Jesus Christ pbuh. Jesus Christ yang telah banyak menunjukkan mukjizat dan bukti dia adalah Al-Masih,ramai yang menyangkalnya dan tidak mempercayainya apatah lagi Judas Iskariot yang wajahnya telah diserupakan oleh Allah. Sebab itu Judas Iskariot berkata,
“Sekalipun Aku mengatakannya kepada kamu, namun kamu tidak akan percaya dan sekalipun Aku bertanya sesuatu kepada kamu, namun kamu tidak akan menjawab.”

2. Nubuat Judas Iskariot menjadi ganti di tempat penyaliban,mari kita baca pula Proverb bab 21 ayat 1-18,
“Orang fasik dipakai sebagai tebusan bagi orang benar dan pengkhianat sebagai ganti orang jujur.”
[Proverbs 21:18]

dikuatkan lagi dengan ayat :
“sebab TUHAN mencintai hukum, dan Ia tidak meninggalkan orang-orang yang dikasihi-Nya. Sampai selama-lamanya mereka akan terpelihara, tetapi anak cucu orang-orang fasik akan dilenyapkan.”
[Psalm 37:28]
– Syntesis principle Psalm 22:2-21

“Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: “Eli, Eli, lama sabakhtani?”* Artinya: /Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?”
[Matthew 27:46]

Pengkhianat sebagai ganti orang yang jujur….ini bermakna bahawa nubuat penyaliban adalah gagal kerana Tuhan tidak akan tinggalkan orang yang dikasihinya (Jesus dikasihi dalam John 3:16). Jadi point untuk mengatakan Judas Iskariot Si Pengkhianat adalah disalib kerana dia tidak diberkati kasihi..Jadi,pilihlah :
– Jika anda yakini yang disalibkan adalah Jesus,maknanya nubuat penyaliban dalam Mazmur 37:28 bercanggah dengan Matthew 27:46

– Jika anda ragu2 mengenai penyaliban Jesus dan tahu hakikat Judas Iskariot,maknanya Psalm 37:28 serasi dengan Matthew 27:46 ditambah lagi sokongan dalam Proverb 21:18

Jadi yang merasakan kesakitan disiksa oleh tentera Rum adalah “Orang yang diserupakan” (Judas Iskariot) kerana Jesus Christ pbuh telah diangkat oleh Allah sebelum ditangkap oleh tentera Rum.

CLAIM NO.7 DAVID WOODS JESUS DISIKSA DAN DISAKITI RUNTUH!

NO.8 – SAKSI PERTAMA MEREKOD SIRAH JESUS
01 – Bible scholars telah menjawab hal ini…saya kutipkan beberapa kenyataan mereka sekali lagi sebagai pengulangan memandangkan saya telah usulkan pada bantahan claim No.1 di atas :

Bart Ehrmann
“In the entire Christian first century Jesus is not mentioned by a single Greek or Roman historian,religion scholar,politician,philosopher or poet. His name never occurs in a single inscription, and it is never found in a single piece of private correspondence.”
– https://www.youtube.com/watch?v=kvHlZ7m0s2I&feature=related

The Church Father Iranaeus
“Wherefore he did not himself suffer death, but Simon, a certain man of Cyrene, being compelled, bore the cross in his stead; so that this latter being transfigured by him, that he might be thought to be Jesus, was crucified, through ignorance and error, while Jesus himself received the form of Simon, and, standing by, laughed at them. For since he was an incorporeal power, and the Nous (mind) of the unborn father, he transfigured himself as he pleased, and thus ascended to him who had sent him, deriding them, inasmuch as he could not be laid hold of, and was invisible to all. Those, then, who know these things have been freed from the principalities who formed the world; so that it is not incumbent on us to confess him who was crucified, but him who came in the form of a man, and was thought to be crucified, and was called Jesus, and was sent by the Father.”
[Against Heresies, Chapter XXIV.-Doctrines of Saturninus and Basilides]

John Dominic Crossan
“Actually, the fact that we have four gospels lies at the very heart of our problem. Because we read particular parables or sayings or stories in several different versions, we can’t miss the disagreements between them.”
[“Who is Jesus” page 3-4]

Albert Schweitzer
“Moreover, in the case death of Jesus,there are no data available in Jewish or Gentile secular history which could be used as controls. Thus the degree of certainty of there being a historical basis to the narratives cannot even by raised so high as positive probability.”
[The Quest of the Historical Jesus, 2001 page 401]

Neil Godfrey
“There is NO evidence that is verifiable by any normal standards of historiography for the death of Jesus.”
– https://vridar.org/2008/06/04/some-training-in-history-for-craig-a-evans-richard-bauckham-et-al/

Lloyd Graham
“In the nineteenth century an eminent scholar, Rabbi Wise, searched the records of Pilate’s court still extant for evidence of this trial. He found nothing.”
[Deceptions and Myths of the Bible, page 343]

T.W. Doane
“…there exists, outside of the New Testament, no evidence whatever, in book, inscription, or monument, that Jesus of Nazareth was either scourged or crucified under Pontius Pilate. Josephus, Tacitus, Pliny, Philo, nor any of their contemporaries, ever refer to the fact of this crucifixion or express any belief thereon.”
[Bible Myths and their Parallels in other Religions page 516]

Abdullah Smith
“There is no verification of a significant crucifixion in the writings of historians such as Philo, Tacitus, Pliny, Suetonius, Epictectus, Cluvius Rufus, Quintus, Curtis Rufus, Josephus, nor the Roman Consul, Publius Petronius. The crucifixion also was unknown to early Christians until as late as the Second Century.”
– http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/katz_crucifixion_rebuttal_1.htm

Robert E. Van Voorst
Tacitus, the Roman historian, in 120 AD wrote a passage in his Annals (Book 15:44) mentioning :
“a class of men, loathed for their vices, whom the crowd styled Christians”, after one Christus who had been executed “in the reign of Tiberius, by sentence of the procurator Pontius Pilatus…”
If Tacitus wrote this, he is here simply repeating what Christians had told him and had not consulted the archives. He calls Pilate a procurator but Pilate was not a procurator, a later office held by governors, but a prefect. He calls the leader Christus as if it were a proper name. This honorific title could not have appeared in the archives.Some suggestion had been made that there could have existed the report of Jesus execution, perhaps penned by Pilate himself, filed in the Roman archives; and that this is where Tacitus derived his information from. Two considerations make this suggestion dubious. Firstly, the Roman archives, if it did contained any references to the execution of Jesus would have used his proper name, Yeshua or Iesus, but definitely not Christ. Secondly, the title Tacitus gave to Pontius Pilate – procurator – is an anachronism. We know from an inscription discovered in Judea, a dedication of a building by Pilate to Tiberius, that his title was perfect not procurator. In fact, the title of Roman provincial governors was only changed to procurator from the time of Claudius in AD41. Pilate was governor of Judea from AD26 to 37; thus at no time during that tenure could he had held the title ascribed to him by Tacitus. At any rate the archives, as Tacitus himself said, were not available to private individuals , himself included. All the above considerations show that Tacitus was merely echoing popular opinion about Jesus and had no independent source of information. Thus, as a separate historical evidence for Jesus, the passage in the Annals has no value.

The Church father Eusebius fails to mention the Tacitus passage :
“In any event, the Tacitean passage next states that these fire-setting agitators were followers of “Christus” (Christos), who, in the reign of Tiberius, “was put to death as a criminal by the procurator Pontius Pilate.” The passage also recounts that the Christians, who constituted a “vast multitude at Rome,” were then sought after and executed in ghastly manners, including by crucifixion. However, the date that a “vast multitude” of Christians was discovered and executed would be around 64 CE, and it is evident that there was no “vast multitude” of Christians at Rome by this time, as there were not even a multitude of them in Judea. Oddly, this brief mention of Christians is all there is in the voluminous works of Tacitus regarding this extraordinary movement, which allegedly possessed such power as to be able to burn Rome. Also, the Neronian persecution of Christians is unrecorded by any other historian of the day and supposedly took place at the very time when Paul was purportedly freely preaching at Rome (Acts 28:30-31), facts that cast strong doubt on whether or not it actually happened. Drews concludes that the Neronian persecution is likely “nothing but the product of a Christian’s imagination in the fifth century.” Eusebius, in discussing this persecution, does not avail himself of the Tacitean passage, which he surely would have done had it existed at the time. Eusebius’s discussion is very short, indicating he was lacking source material; the passage in Tacitus would have provided him a very valuable resource.”

The Church fathers found no evidence for Jesus’ crucifixion in the works of Tacitus :
“Even conservative writers such as James Still have problems with the authenticity of the Tacitus passage: For one, Tacitus was an imperial writer, and no imperial document would ever refer to Jesus as “Christ.” Also, Pilate was not a “procurator” but a prefect, which Tacitus would have known. Nevertheless, not willing to throw out the entire passage, some researchers have concluded that Tacitus “was merely repeating a story told to him by contemporary Christians.”

Based on these and other facts, several scholars have argued that, even if the Annals themselves were genuine, the passage regarding Jesus was spurious. One of these authorities was Rev. Taylor, who suspected the passage to be a forgery because it too is not quoted by any of the Christian fathers, including Tertullian, who read and quoted Tacitus extensively. Nor did Clement of Alexandria notice this passage in any of Tacitus’s works, even though one of this Church father’s main missions was to scour the works of Pagan writers in order to find validity for Christianity. As noted, the Church historian Eusebius, who likely forged the Testimonium Flavianum, does not relate this Tacitus passage in his abundant writings. Indeed, no mention is made of this passage in any known text prior to the 15th century.
[Robert E. Van Voorst – Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence (Grand Rapids: W.M.B. Eerdmans 2000) page 39-53.]
– https://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0802843689/peterkirby

Untuk lebih terperinci,boleh lihat disini :
– http://www.earlychristianwritings.com/other.html

02 – Mengenai tuduhan David Woods mengatakan,
“Allah telah membiarkan semua orang dalam kesesatan dan memastikan generasi masa depan terus percaya bahawa Jesus telah mati kerana disalibkan.”

Jawapan :
1. Tidak ada generasi abad pertama mengatakan bahawa Jesus Christ disalib untuk menebus dosa manusia,bertuhankan baginda (Jesus Christ pbuh) dan menjadi sesat. Bahkan sehingga kini,masih ada sisa baki kecil pengikut asal syariat Jesus Christ pbuh seperti Nazarane Ebionite / Nestorian dan Unitarian. Mereka inilah yang dikategorikan ahlul kitab beriman dalam Quran (Al-Baqarah 2: 62,Al-Maidah 5: 69,Al-Hajj 22: 17) dan meeka inilah “muslim” di era nubuwwah Musa pbuh dan Jesus Christ pbuh. Kemusykilan itu telah dijawab disini :
– http://www.answering-christianity.com/martyrs_of_christianity_lie.htm
– http://www.answering-christianity.com/early_christians.htm

2. kitab-kitab terdahulu telah menjelaskan hal sebenar seperti Gospel of Barnabas,Gospel of Nazarene,Gospel of Thomas,Gospel of Pseudo-Matthew,Gospel of Mary dan Gospel of Peter. Keterangan hal sebenar tersebut diterangkan bahawa selepas tiga (03) hari dan tiga (03) malam mayat Judas iskariot dimakamkan,Jesus Christ pbuh turun dari langit dibawa oleh malaikat Mikhail dan Jibrail untuk mengambil mayat Judas itu menurut Gospel of Barnabas. Gospel of Barnabas dan beberapa Apocryphal Books sendiri menyatakan bahawa Jesus turun dari langit pda hari ke3 awal pagi mengambil mayat Judas sebelum Maria datang ke kuburan dan kemudian menemui Maria serta murid-muridnya tentang hal yang sebenar……sila rujuk :
214: Judas Betrays
215: Divine Rescue of Jesus
216: Judas Transformed
217: Judas Scourged and Mocked
218: Judas Crucified
219: Jesus appeareth to his Friends
220: Jesus and the Four Angels
221: Jesus Chargeth Barnabas to Write
222: Jesus Carried Up to Heaven
– http://www.sacred-texts.com/isl/gbar/

Namun semua kitab-kitab itu telah di anggap Non-Canonical serta dianggap karya Gnostic oleh pihak Kristian. Paul datang menambahkan lagi fitnah terhadap Jesus Christ pbuh dan mengubah,memalsukan dan mencampur adukkan ajaran-ajaran Jesus sehingga wujudnya penyelewengan sehingga membawa dalam kesesatan. Ditambah lagi rempah kesesatan pada 325 AD di Council of Nicea,hanya empat (04) kitab sahaja di pilih mengikut “tilikan ajaib” Council of Nicea. Maknanya,yang menyesatkan Kristian adalah Paul dan Council Nicea BUKAN Allah. 600 tahun kemudian Allah utuskan Muhammad SAW dan turunkan wahyu Quran untuk menjelaskan hal sebenar apa yang terjadi pada masa lalu di zaman Jesus Christ pbuh mengembalikan lagi syiar ajaran dari Tuhan yang sebenar,malangnya Kristian tidak mempercayai dan menolak apa yang telah disampaikan dengan pelbagai alasan,tuduhan,tomahan hinaan dan auta untuk menunjukkan kedegilan kekufuran.

Jadi jelas Dr.Zakir Naik tidak melakukan pembohongan!

CLAIM NO.8 DAVID WOODS SAKSI ABAD PERTAMA MEREKOD SIRAH JESUS RUNTUH!

NO.9 – “DR.ZAKIR NAIK CHERRY PICKING”
Sila lihat video penuh penjelasan Dr.Zakir Naik mengenai debate bertajuk – “CRUCIFIXION OR CRUCIFICTION” disini :
– https://www.youtube.com/watch?v=t5TBPBj4Z5k

Jika ada bukti Dr.Zakir Naik cherry picking tanpa ada kaedah Hermneutical Biblical – Syntesis Principle,sila tunjukkan…Dr.Zakir Naik tidak silap disini….seperti yang saya katakan di atas…saya ulangi sekali lagi untuk kali ketiga,apa yang Dr.Zakir Naik hujahkan yang mana dia berikan bukti bahawa “Jesus disalibkan tetapi tidak mati” BUKAN melalui Quran tetapi adalah melalui CHRONOLOGY BIBLE itu sendiri. Jadi apabila David Woods atau sesiapa dari Kristian menjawab Dr.Zakir Naik dengan hujah dari Bible bahawa Jesus benar-benar mati disalib TANPA meruntuhkan hujah-hujah dari Dr.Zakir Naik sebelumnya,bermakna JELAS DISITU TERBUKTI WUJUD KECELARUAN DAN PERCANGGAHAN CHRONOLOGY SIRAH DALAM BIBLE ITU SENDIRI.

Dalam video tersebut,TIDAK ADA wakil debator Christian (Pastor Ruknuddin Henry Pio) meruntuhkan hujah Dr.Zakir Naik dengan memakai hujah naqli kembali apa yang telah dipakai dari Dr.Zakir Naik. Seperti contoh dalam video di atas,Dr.Zakir Naik memakai hujah dengan naqli pada John 20:23-28 dan Luke 24:41-43 untuk menyatakan bukti “Jesus disalib tapi tidak mati” menurut Chronology Bible anda namun wakil lawannya (Pastor Ruknuddin Henry Pio) tidak memakai hujah yang dipakai Dr.Zakir Naik sebelum itu untuk menyangkal dan meruntuhkan hujah dari Dr.Zakir Naik kembali.

Kebiasaannya Kristian yang lebih gemar ‘cherry picking” suatu ayat baik Quran mahupun Bible. Sebagai contoh,Kristian mengambil ayat John 10:30,John 8:58,John 13:13,John 8:28,John 14:6 dan lain-lain dengan memetik serangkap ayat semata-mata untuk membuktikan Jesus Christ pbuh adalah tuhan padahal apabila dibacakan konteks ayat,tidaklah demikian seperti dakwaan Kristian.

please do not lie and make false statements to create a just cause for your wrongdoing Mr.David Woods!

CLAIM NO.9 DAVID WOODS DR.ZAKIR NAIK CHERRY PICKING RUNTUH!

NO.10 – QURAN TETAP SALAH KERANA DR.ZAKIR NAIK KATA JESUS DISALIB TAPI SELAMAT (TIDAK MATI)

Ini telah saya jawab di atas sebanyak tiga kali…untuk kali ke4 saya ulangi,apa yang Dr.Zakir Naik hujahkan yang mana dia berikan bukti bahawa “Jesus disalibkan tetapi tidak mati” BUKAN melalui Quran tetapi adalah melalui CHRONOLOGY BIBLE itu sendiri. Jadi apabila David Woods atau sesiapa dari Kristian menjawab Dr.Zakir Naik dengan hujah dari Bible bahawa Jesus benar-benar mati disalib TANPA meruntuhkan hujah-hujah dari Dr.Zakir Naik sebelumnya,bermakna JELAS DISITU TERBUKTI WUJUD KECELARUAN DAN PERCANGGAHAN CHRONOLOGY SIRAH DALAM BIBLE ITU SENDIRI.

TAMBAHAN
Disini,saya response kenyataan dari pengarang Sabda Harian :

SH berkata,
Penyaliban Yesus adalah salah satu fakta sejarah yang tidak dapat dinafikan, tetapi mengapakah terdapat golongan orang yang masih menyampaikan mesej yang salah, malah menafikan penyaliban Yesus?

MAB response :
Penyaliban itu memang benar terjadi tapi yang disalibkan BUKANLAH Jesus Christ pbuh dan itulah fakta yang sebenar. Semua “fakta” kononnya Jesus Christ disalib telah saya jawab secara mutlak. Orang yang benar-benar buka mata dan mengkaji analisa kebenaran secara keseluruhan prospek sahaja akan tahu bahawa Jesus Christ sebenarnya tidak disalib. Jadi jangan hairan mengapa ada golongan yang masih menyampaikan mesej sebenar “Jesus Christ tidak disalib” dan menafikan penyaliban Jesus tapi hairanlah kepada diri sendiri mengapa masih percaya penyaliban yang kononnya boleh menebus dosa warisan manusia dengan mengorbankan seseorang yang digelar “Tuhan”.

RUMUSAN
– Dr.Zakir Naik tidak melakukan penipuan dalam debatnya.
– Dr.Zakir Naik berhujah mengikut Chronology Biblical itu sendiri.
– Dr.Zakir Naik tidak melakukan Cherry picking.
– Bible Scholars sendiri akui tidak ada saksi di abad pertama yang merekodkan
– Isaiah 53 tidak menubuatkan Jesus Christ pbuh.
– Kata-kata terakhir Jesus dalam empat (04) Gospels saling bercanggah.
– Kata-kata Jesus mengatakan bahawa dia mati dan bangkit pada hari ketiga bercanggah dengan tanda Jonah yang dinubuat sendiri dari kata-kata Jesus sendiri.
– Empat gospels saling bercanggah mengenai siapakah orang pertama datang ke makam Jesus.
– Yang disiksa dan disakiti oleh tentera Rum adalah Judas Iskariot yang telah diserupakan oleh Allah.
– Paul dan Council of Nicea yang sebenarnya telah melakukan penyelewengan dan seterusnya menyesatkan generasi selepas abad pertama setelah disampaikan hakikat sebenar mengenai Jesus dalam kitab-kitab yang dianggap Apocryphal Books oleh Kristian.
– Waktu penyaliban Jesus bercanggah antara Mark 15:25 (jam 9 pagi) dengan John 19:14-16 (jam 12 tengah hari)
– David Woods melakukan penipuan,putar belit,penyelewengan dan tuduhan tidak berasas semata untuk tegakkan benang yang basah.

KESIMPULAN
Setelah menjawab semua 10 sebab Jesus disalibkan dari penjelasan David Woods secara mutlak,jelas disini membuktikan bahawa Dr.Zakir Naik TIDAK MELAKUKAN PEMALSUAN DAN PENIPUAN serta jelas membuktikan bahawa Jesus Christ pbuh TIDAK DISALIBKAN DAN TIDAK DIBUNUH. Apa yang saya hujahkan tidak melanggari hujah Dr.Zakir Naik kerana :
– Dr.Zakir Naik membuktikan Jesus “disalib tetapi tidak mati dibunuh” berdasarkan Chronology Biblical dan melalui definisi C.R.U.C.I.F.I.X.I.O.N itu sendiri sekaligus secara tidak langsung membuktikan bahawa Bible mengalami kesalahan dan percanggahan.
– Saya berhujah melalui kaedah Syntesis Principle,Contextuality Analysis dan naqli penubuatan dalam Perjanjian Lama.

Firman Azza’Wa’Jalla :
Dan disebabkan dakwaan mereka dengan mengatakan:”Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam Rasul Allah”. Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya tetapi diserupakan bagi mereka. Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham mengenai Nabi Isa sebenarnya mereka berada dalam keadaan ragu-ragu tentang menentukan pembunuhannya. Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin. Bahkan Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya dan adalah Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.
[An-Nisaa’ 4:157-158]

pesan Jesus Christ pbuh :
“Jikalau kamu tetap dalam sabdaku,kamu benar-benar adalah muridku.dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu.”
[John 8:31-32]
– memerdekakan anda dari kekufuran…

pesan Rasullullah Muhammad SAW :
“Terimalah kebenaran itu walau ianya pahit..”
[Hadith Sahih Bukhari dan Tirmizi]

“Dan katakanlah: yang benar telah datang dan yang batil pasti akan lenyap, sungguh yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.”
[Al-Israa’ 17:81]

Tiada Tuhan selain Allah,Jesus dan Muhammad adalah Utusan Allah serta Jibrail Sayyid Malak Al-Qhuwwaan adlaah Ruhul Quddus.

By