Reading Time: 14 minutes

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Pada 25 January 2016,staff IDI telah membuat satu artikel yang bertajuk “Kematian Isa Al-Masih Menurut Pakar Muslim”. Artikel tersebut boleh lihat disini :
– https://www.isadanislam.org/kepercayaan-orang-islam/penyaliban-isa-al-masih-menurut-pakar-islam/

Setelah saya membacanya,staff IDI telah membuat satu penipuan dan disini kita akan jawab artikel IDI sekaligus meruntuhkan fitnah IDI tersebut. Semoga bermanfaat!

IDI menulis,
Antara Islam dan Kristen terjadi perbedaan pandangan soal kematian Isa Al-Masih. Qs 4:157 seolah-olah menolak penyaliban Isa Al-Masih. Tapi benarkah Al-Quran menolak penyaliban-Nya? Dengan memahami ayat Al-Quran dan pendapat ulama-ulama Islam kita akan mengetahui kebenaran penyaliban Isa Al-Masih.

MAB response :
Keterangan dalam Quran surah An-Nisa 4:157 bukan lagi seolah-olah tetapi ianya merupakan dalil jelas penafian bahawa Jesus Christ pbuh disalib dan dibunuh dan kenyataan itu adalah sangat benar yang mana nubuat ayat dalam Bible anda sendiri menyokong ayat An-Nisa 4:157. Berikut saya berikan :

Dalam Psalm 22:2-21,Proverb 21:18,Psalm 37:28. Mari kita baca ayatnya :
“Orang fasik dipakai sebagai tebusan bagi orang benar dan pengkhianat sebagai ganti orang jujur.”
[Proverbs 21:18]

dikuatkan lagi dengan ayat :
“sebab TUHAN mencintai hukum, dan Ia tidak meninggalkan orang-orang yang dikasihi-Nya. Sampai selama-lamanya mereka akan terpelihara, tetapi anak cucu orang-orang fasik akan dilenyapkan.”
[Psalm 37:28]
– Syntesis principle Psalm 22:2-21

“Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: “Eli, Eli, lama sabakhtani?”* Artinya: /Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?”
[Matthew 27:46]

Jelas disitu mengatakan “Orang fasik dipakai sebagai tebusan bagi orang benar dan pengkhianat sebagai ganti orang jujur”…ini bermakna bahawa nubuat penyaliban adalah gagal kerana Tuhan tidak akan tinggalkan orang yang dikasihinya dalam Psalam 37:28 (Jesus dikasihi dalam John 3:16). Jadi point untuk mengatakan Judas Iskariot Si Pengkhianat adalah disalib kerana dia tidak diberkati kasihi..Jadi,pilihlah :
– Jika anda yakini yang disalibkan adalah Jesus,maknanya nubuat penyaliban dalam Psalm 37:28 bercanggah dengan Matthew 27:46

– Jika anda ragu2 mengenai penyaliban Jesus dan tahu hakikat Judas Iskariot,maknanya Psalm 37:28 serasi dengan Matthew 27:46 ditambah lagi sokongan dalam Proverb 21:18

Jadi yang merasakan kesakitan disiksa oleh tentera Rum adalah “Orang yang diserupakan” (Judas Iskariot) kerana Jesus Christ pbuh telah diangkat oleh Allah sebelum ditangkap oleh tentera Rum.

Bahkan Allah selamatkan Jesus Christ pbuh dalam penyaliban juga telah dinubuatkan dalam Psalm 20:6 dan 1 Chronicles 16:22 serta Psalm 91:1-16.

IDI menulis,
Pakar Muslim: Isa Disalib
Al-Quran menuliskan,“…”Sesungguhnya … mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan ‘Isa bagi mereka …” (Qs 4:157).

Memang benar, bukan mereka (orang-orang Yahudi itu), melainkan prajurit-prajurit Romawilah yang menyalibkan Isa.

MAB response :
benar! tentera Rum yang telah menyalib Jesus Christ pbuh tetapi atas permintaan Rabbi-rabbi Judah (Matthew 26:3-4 / Mark 11:18 / Mark 12:12 / Mark 14:1 dan John 11:53-57 Syntesis Principle : John 7:19 / John 7:44 dan John 8:37-40).

IDI menulis,
Ulama Muslim, Dr. Kamel Hussein menegaskan
“Gagasan penggantian Kristus [Isa Al-Masih] adalah cara yang sangat kasar dalam menjelaskan teks Al-Quran. Teori ini menimbulkan banyak pertanyaan. Sekarang ini tidak ada Muslim yang berbudaya percaya teori ini.”

Dr.Mahmoud Ayoub, pakar Muslim lainnya mengakui,
“Teori penggantian tidak tepat, apapun bentuk atau tujuannya … teori ini mengolok-olok keadilan ilahi dan perjanjian Tuhan dengan manusia sejak dulu.”

MAB response :
01 – Benar! Dr.Kamel Hussien ada menyatakan demikian namun anda tidak terus baca ayat seterusnya. Mari kita berikan apa pandangan Dr.Kamel Hussien tentang kejadian Crucifixion :
“the meaning of the crucifixion is not dependent on what actually happened. The City of Wrong is Jerussalem which stands for all humankind. The events of Good Friday ilustrate what happens when people sin against their conscience. The Bbook ends with the words : “He was the light of God upon the earth. The people of Jerussalem would have nothing to do with him except to extinguish the light. Whereupon God has darkened the world around them.”
Sumber :
– https://www.goodreads.com/en/book/show/967006.City_of_Wrong
– https://scholar.csl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1098&context=mdiv

Jadi berdasarkan kenyataan beliau tersebut,dapat kita simpulkan bahawa Dr.Kamel Hussien menolak fakta penggantian Jesus Christ pbuh dalam penyaliban adalah kerana pandangan beliau (Dr.Kamel Hussien) dalam konsep Penyaliban Jesus Christ pbuh itu hanya merupakan metaphor BUKAN kerana kejadian penyaliban itu terjadi secara realiti wujud. Jadi kenyataan dari pandangan Dr.Kamel Hussien ini juga menyangkal hujah anda.

02 – Dr.Mahmoud Ayoub tidak mengatakan seperti yang anda kutip itu tetapi Dr.Mahmoud Ayoub katakan seperti berikut :
“The Qur’an is not here speaking about a man, righteous and wronged though he may be, but about the Word of God who was sent to earth and returned to God. Thus the denial of killing of Jesus is a denial of the power of men to vanquish and destroy the divine Word, which is for ever victorious.”
[The death of Jesus: Reality or Delusion. Muslim World 70 (1980) page 91–121]

Lihat rangkap ayat dari kenyataan Dr.Mahmoud Ayoub “Thus the denial of killing of Jesus is a denial of the power of men to vanquish and destroy the divine Word, which is for ever victorious”. Jadi maknanya,Dr.Mahmoud Ayyoub sendiri akui bahawa keangkatan Jesus Christ ke langit adalah satu penafian bahawa Jesus Christ pbuh dibunuh dan mati di tangan manusia.

Dan saya memahami,ada satu kenyataan kontroversi dari Dr.Mahmoud Ayyoub yang mengatakan bahawa :
“The Quran does not deny the death of Christ. Rather it challenges human beings who in their folly have deluded themselves into believing that they would vanquish the divine Word, Jesus the messenger of God. The death of Christ is asserted several times and in various contexts,see for example Quran 3:55,Quran 5:117 and Quran 19:33.”
[Towards an Islamic Christology II – The Muslim World Vol.LXX April 1980 page 106]

Setelah diteliti kenyataan dari Dr.Mahmoud Ayyoub ini,dapat kita fahami bahawa maksud Dr.Mahmoud Ayyoub ini adalah merujuk kematian Jesus Christ pbuh selepas kedatangannya kali kedua ke dunia ini. Ini kerana dia memetik ayat Quran Surah Ali-Imran 3:55,surah Al-Maidah 5:117 dan Maryam 19:33 yang mana ketiga-tiga ayat tersebut merujuk kematian setelah datangnya Jesus di dunia ini kali kedua. Ya benar! Quran dan muslim akui bahawa Jesus Christ pbuh juga akan wafat setelah baginda (Jesus) datang ke dunia ini untuk kali kedua yang mana baginda akan wafat setelah dia :
* membunuh Al-Masihu’Dajjal @ Anti-Christ
* memberitahu bahawa dia bukan tuhan (mematahkan Salib) dan menghapuskan semua agama kecuali Islam.
* menegakkan kembali syariat Muhammad SAW (Membunuh khinzir)
* Memerintah dunia sehingga menjadi hakim yang adil.

Berikut Hadith Muhammad SAW menerangkan bahawa Jesus Christ pbuh juga akan wafat setelah misinya kali kedua di dunia ini selesai :
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr, ia berkata bahwa Rasulullah Muhammad Sallalahu’Alaihi’Wassalam bersabda,
“Pada masa beliau,Allah akan membinasakan semua agama selain Islam,Isa akan membunuh Dajjal dan beliau akan tinggal di muka bumi selama empat puluh tahun. Setelah itu dia wafat dan kaum muslimin mensolati jenazahnya.”
[Sahih Abu Dawud No.4324 dan Ahmad No.2/437]

IDI menulis,
Al-Quran: Isa Al-Masih Wafat
Namun, ayat Al-Quran lainnya menegaskan “… Allah berfirman: “Hai Isa, sesungguhnya Aku akan menyampaikan kamu kepada akhir ajalmu …“ (Qs 3:55).

Fakhruddin Razi, ulama Muslim, mengakui bahwa kematian fisik Isa Al-Masih secara harafiah adalah tafsir yang benar.

Penafsir Muslim awal-awal, Al-Tabari menulis: “‘Meninggal'(wafat) berarti kematian yang sungguh, secara harafiah, yaitu,‘Aku menyebabkan engkau mati secara harfiah.’”

Yang membingungkan ialah, mengapa kedua ayat Al-Quran itu nampaknya bertentangan soal penyaliban Isa Al-Masih.

MAB response :
01 – Kebenaran tidak menghalalkan cara,mohon jangan menipu dalam tegakkan kebenaran. Apabila dikaji,tidak ditemui kenyataan dari Fakhruddin Ar-Razi dan At-Tabari mengenai tafseer kalimat “wafat” dalam Ali-Imran 3:55 dari mereka…Boleh rujuk sumber kitab mereka disini :

kitab Fakhruddin Ar-Razi :
– https://www.amazon.com/Great-Exegesis-al-Tafsir-al-Kabir-Fatiha/dp/191114121X
– https://www.amazon.com/Mafatih-Al-Ghayb-Arabic-Al-Din-Muhammad/dp/1374209937

kitab At-Tabari :
– http://cici.roha.almat.pw/LWdbde68_UXO3/
– https://www.amazon.com/al-Bayan-Tawil-al-Quran-Tafsir-al-Tabari/dp/6144164103
– https://www.amazon.com/At-Tabari-Interpretation-Arabic-13-Books/dp/2745128477

Jika benar kenyataan mereka itu wujud,mengapa tidak tunjukkan sumber nota kaki??

02 – Majoriti Exegess Islam (Ijma’ Ulama) mengatakan kalimat “wafat” dalam Quran surah Ali-Imran 3:55 merujuk “rehat” kerana disitu ada tanda muqaddam wa muakhkhar.
Sumber :
– https://quranx.com/tafsirs/3.55

Kalimat “wafat” memiliki beberapa maksud antaranya ialah tidur atau rehat. Ini sama halnya dengan ayat dalam surah Al-Anam 6:60 dan Az-Zumar 39:42 yang mana menggunakan kalimat yang sama iaitu “yatawaffa” dan “mutawaffika” yang memberi maksud “tidur’ atau “rehat”.

Apa yang Quran dan Hadith ingin sampaikan secara ringkas adalah seperti berikut :
Jesus di angkat ke langit diselamatkan oleh Allah dari penyaliban (An-Nisa 4:157-158) dan Allah merehatkan Jesus dalam jangka masa tertentu (Ali-Imran 3:55) sehingga tibanya waktu Yaumul Qiyamah Al-Akhbar. Kini,Jesus Christ @ Eesa Al-Masih Alaihissalam berada di Bayt Al-Fadiun BUKAN disyurga (Hadith Sahih Bukhari No.349 / Muslim No.259). Sampai masa,Allah jadikan Jesus sebagai tanda Yaumul-Qiyamah Al-Akhbar dengan menurunkan Jesus kali ke2 (Az-Zhukruf 43:57-63). Setelah Jesus membunuh Al-Masihu’Dajjal (Anti-Christ),menjelaskan dia bukan tuhan (“mematahkan salib”),menghapuskan semua agama kecuali Islam dan adili dunia dengan makmur dengan tegakkan syariat Muhammad kembali selama 40 tahun,kemudian dia akan wafat dan dimakamkan (Sahih Abu Dawud No.4324 dan Ahmad No.2/437).

03 – Sekarang giliran saya “putar meja” kepada Isa dan Islam….anda beriman bahawa Jesus Christ pbuh mati disalib kemudian bangkit semula pada 3 hari kemudian. Exegess Christianity sendiri akui bahawa penyaliban dan kematian Jesus amat diragui kesahihannya,berikut saya berikan dua di antaranya:

Mark Burton
“There is no reference to Jesus’ death as a crucifixion in the pre-Markan Jesus material.”
[Who Wrote the New Testament? page 87]

Robert Walter Funk
“The author of Mark, the earliest of the narrative gospels, was not an eyewitness: he is reporting information conveyed to him by a third person or persons, who themselves were quite possible not eye-witnesses.”
[The Jesus Seminar: The Acts of Jesus, page 4]

satu soalan untuk Isa dan Islam :
Jika benar Jesus Christ mati disalib,siapakah orang pertama yang datang ke makam Jesus???
(A) Mark 16:5 – Seorang pemuda
(B) Matthew 28:5 – Satu malaikat
(C) Luke 24:4 – Dua orang lelaki
(D) John 20:12 – Dua malaikat

IDI menulis,
Kesaksian Para Saksi Mata
Kesaksian paling sahih ialah para murid Isa Al-Masih, seperti Yohanes yang hadir saat penyaliban-Nya (Injil, Rasul Besar Yohanes 19:26).

Injil Allah mencatat,“… prajurit-prajurit itu menyalibkan Yesus, …”(Injil, Rasul Besar Yohanes 19:23). Injil ditulis sekitar tahun 90 masehi, dekat dengan peristiwa penyaliban itu, tahun 33 masehi.

MAB response :
Dalam Bible anda,hanya Peter sahaja yang menyaksikan kejadian Jesus ditangkap sehingga penyaliban yang mana selebihnya (anak-anak murid Jesus) melarikan diri dalam Matthew 26:56 (sila baca Context dari ayat 34 hingga 75). Ini dikuatkan lagi dalam ayat 65 hingga 75 yang mana hanya Peter berada disitu sehingga tergenapnya penyangkalan terhadap Jesus sebanyak tiga kali (3x) sebelum ayam berkokok (Tidak termasuk Judas Iskariot yang telah memasuki Taman Getsamani setelah mengkhianati Jesus Christ). Dan ini dikuatkan lagi oleh kata-kata Bible Scholar – F.F Bruce yang menyatakan seperti berikut :
“The docetic note in this narrative appears in the statement that Jesus, while being crucified, ‘remained silent, as though he felt no pain’, and in the account of his death. It carefully avoids saying that he died, preferring to say that he ‘was taken up’, as though he – or at least his soul or spiritual self – was ‘assumed’ direct from the cross to the presence of God. Then the cry of dereliction is reproduced in a form which suggests that, at that moment, his divine power left the bodily shell in which it had taken up temporary residence.”
[Jesus and Christian Origins Outside the New Testament page 93]

untuk lebih terperinci kenyataan tersebut,sila rujuk disini :
– http://www.earlychristianwritings.com/gospelpeter.html

Memandangkan Kristian mengatakan ramai orang yang melihat saksi penyaliban tersebut termasuk penulis Bible,maka saya kemusykilan disini…mohon dua (02) soalan saya ini dijawab :
– Pada waktu jam bila Jesus Christ pbuh disalibkan?
(A) Mark 15:25 mengatakan jam 9 pagi (tiga (03) jam dari jam 6)
(B) John 19:14-16 mengatakan jam 12 tengah hari (enam (06) jam dari jam 6)

mana satu waktu penyaliban yang sebenarnya dilakukan???

– Apa kata-kata terakhir Jesus Christ sebelum wafat ditiang salib?
(A) Mark 15:37 dan Matthew 27:50
“Lalu berserulah Yesus dengan suara nyaring dan menyerahkan nyawa-Nya.”
(B) Luke 23:46
“Ya Bapa,ke dalam tangan-Mu kuserahkan nyawaku.”
(C) John 19:30
“Sudah selesai.”

Jadi mana satu kata-kata terakhir Jesus yang sebenar??

Nampaknya anda akui bahawa Injeel of John ditulis pada 90 Masihi dan ini sekaligus membuktikan bahawa anak murid Jesus tidak menulis ketika kejadian berlaku di hadapan mata. Ditambahkan lagi bahawa cerita-cerita dalam Injeel hanyalah catatan-catan hasil kahabar cerita dari orang lain (Luke 1:1-3).

IDI menulis,
Berkat Penyaliban Isa Al-Masih Bagi Manusia
Isa Al-Masih bersabda, “Sebab inilah darah-Ku, darah perjanjian, yang ditumpahkan bagi banyak orang untuk pengampunan dosa (Injil Rasul Besar Matius 26:28).

MAB response :
Memandangkan anda usulkan ayat serangkap Matthew 26:28 tanpa mengetahui konteks dalam kronology sebenar,maka saya akan jelaskan secara kronology dalam konteks dan syntesis priciple kepada ayat tersebut.

Jesus sebelumnya telah mengetahui akan rencana Judah untuk menangkap dan membunuhnya. Hal tersebut telah diucapkannya dengan menubuatkan Judas yang akan menyerahkannya yang hal yang menjadi sorotan adalah bahawa Jesus tidak ingin hanya sekadar duduk dan menunggu ditangkap oleh orang Judah. Dia menyiapkan strategi dengan Hawariyyunnya akan adanya pemberontakan dan persiapan dengan senjata adalah amat diperlukan.

“Lalu Ia berkata kepada mereka: “Ketika Aku mengutus kamu dengan tiada membawa pundi-pundi, bekal dan kasut, adakah kamu kekurangan apa-apa?”Jawab mereka: “Suatu pun tidak.” Kata-Nya kepada mereka: “Tetapi sekarang ini, siapa yang mempunyai pundi-pundi, hendaklah ia membawanya, demikian juga yang mempunyai bekal; dan siapa yang tidak mempunyainya hendaklah ia menjual jubahnya dan membeli pedang.”
[Luke 22:35-36]

Ayat ini adalah penjelasan persiapan untuk perang,untuk melakukan Jihad Qital!. Murid-muridnya telah siap bersenjata,mereka telah memiliki gambaran hal yang akan terjadi selanjutnya. Mereka tidak akan menyerah begitu saja dijadikan hamba kaum Judah dan Rum tanpa adanya perjuangan mempertahankan kebenaran.

Kata mereka: “Tuan, ini dua pedang.” Jawab-Nya: “Sudah cukup.”
[Luke 22:38]

Senjata telah siap,pertempuran akan dilakukan. Orang Kristian telah salah menafsirkan bahawa pedang yang dimaksudkan Jesus adalah Pertentangan. Namun jika yang dimaksud tersebut adalah Pertentangan,lalu jubah apa yang dimaksud Jesus untuk dijual???…apakah Jubah kiasan??? Apa pula maksud dari dua pedang yang telah murid-muridnya siapkan??? Dan yang terpenting, “pedang kiasan” @ Pertentangan tentu tidak akan dapat memutuskan telinga seorang hamba Imam Besar (John 18:10 / Luke 22:49-50 / Matthew 26:51 dan Mark 14:47).

Jesus memohon doa,
“Maka sampailah Yesus bersama-sama murid-murid-Nya ke suatu tempat yang bernama Getsemani. Lalu Ia berkata kepada murid-murid-Nya: “Duduklah di sini, sementara Aku pergi ke sana untuk berdoa.”
[Matthew 26:36]

Dia menempatkan murid-muridnya secara teratur pada pintu masuk kebun untuk mengelak dari situasi buruk yang mungkin terjadi.

“Dan Ia membawa Petrus dan kedua anak Zebedeus serta-Nya. Maka mulailah Ia merasa sedih dan gentar,lalu kata-Nya kepada mereka: “Hati-Ku sangat sedih, seperti mau mati rasanya. Tinggallah di sini dan berjaga-jagalah dengan Aku.Maka Ia maju sedikit, lalu sujud dan berdoa, kata-Nya: “Ya Bapa-Ku, jikalau sekiranya mungkin, biarlah cawan ini lalu dari pada-Ku, tetapi janganlah seperti yang Kukehendaki, melainkan seperti yang Engkau kehendaki.”
[Matthew 26:37-39]

Dia menempatkan lapan orang pada pintu masuk dan sekarang ketiga murid lainnya yang bersemangat,penuh bersenjata dengan pedang lainnya untuk menunggu,mengawasi dan menjaga Jesus yang sedang berdoa.

Doa Jesus dalam Matthew 26:39 menjelaskan bentuk permohonan agar dibebaskan dari cawan kematian. Maksud “cawan” dalam ayat tersebut bermaksud kematian yang mana orang Judah ingin membuktikan bahawa Jesus adalah Al-Masih Palsu dengan cara menyalibnya,penyaliban itulah hukumannya. Sehingga dengan kata lain maksudnya kematian dalam penyaliban. Jadi,Jesus berdoa agar bebas dari kematian dalam penyaliban.

Dari doa Jesus diatas,sudah menunjukkan fakta TERANG JELAS kepada kita :
01 – Jesus tidak mati dikayu salib.
02 – Jesus tidak datang untuk penebusan dosa melalui penyaliban.

Kristian biasanya anggap ayat Mark 10:45 dan Matthew 20:28 sebagai penebusan dosa :
“Karena Anak Manusia juga datang bukan untuk dilayani, melainkan untuk melayani dan untuk memberikan nyawa-Nya menjadi tebusan bagi banyak orang.”
[Mark 10:45]

“Sama seperti Anak Manusia datang bukan untuk dilayani, melainkan untuk melayani dan untuk memberikan nyawa-Nya menjadi tebusan bagi banyak orang.”
[Matthew 20:28]

Untuk memahami dua ayat ini kita harus melihat kisah penyaliban Jesus mulai dari awal sampai akhir. Jika dilihat dari penceritaan yang disajikan dalam seluruh Bible,maka kita akan tahu bahawa Jesus sama sekali tidak rela untuk dibunuh,bahkan Jesus berusaha melawan,membeli pedang,berjaga,berdoa meminta keselamatan dan melakukan pembelaan dipengadilan….Maka itu sudah membuktikan bahawa Jesus tidak mengajarkan penebusan dosa dengan menjadikan dirinya sebagai tumbal penebus dosa seluruh pengikutnya dengan cara penyaliban….

Bahkan Matthew 20:28 bercanggah dengan Matthew 26:24 :
“Anak Manusia memang akan pergi sesuai dengan yang ada tertulis tentang Dia, akan tetapi celakalah orang yang olehnya Anak Manusia itu diserahkan. Adalah lebih baik bagi orang itu sekiranya ia tidak dilahirkan.”
[Matthew 26;24]
– Jika benar Jesus Christ pbuh datang ke dunia untuk menebus dosa manusia,mengapa dia melaknat orang yang menyerahkannya (Judas Iskariot)??

Maksud “Tebusan” dalam ayat Mark 10:45 dan Matthew 20:28 bermakna sebagaimana tugas seorang Rasul dengan memberikan pengajaran bagi umat manusia agar bagi yang mau mengikuti baginda,maka dosa-dosanya akan ditebus dengan iman yang mereka amalkan. Dengan kata lain,bagi umat yang ingin mengikuti ajaran Rasul,maka mereka akan diampuni dosanya atau ditebus dosanya dan semua Rasul juga bertugas demikian.
“Akulah gembala yang baik. Gembala yang baik memberikan nyawanya bagi domba-dombanya;”
[John 10:11]

Jesus mengaku sebagai gembala yang baik yang rela memberikan nyawanya bagi domba-dombanya. Hal ini berhubungan dengan tugas Nubuwwahnya. Ini kerana dari awal tentu Jesus pasti mengetahui kalau dalam tugas kenabiannya di dunia,baginda akan berhadapan dengan mara bahaya yang mungkin akan meragut nyawanya.

Tapi apapun demikian,Jesus tetap menjalankan tugas dari Allah untuk mengajarkan jalan kebaikan kepada orang-orang Israel. Maka dari sini kita akan temukan keterangan dengan ayat diatas dan dari sini juga kita akan tahu bahawa Jesus memang rela mati demi domba-dombanya dengan terus menjalankan ajarannya kepada umat Israel tanpa menyerah.

“Bapa mengasihi Aku,oleh karena Aku memberikan nyawa-Ku untuk menerimanya kembali.”
[John 10:17]

Ayat diatas mempunyai hubung kait dengan ayat Matthew 26:38-39. Dari doanya,kita boleh mengetahui bahawa disana Jesus memang menyerahkan nyawanya kepada Allah dan tabah dengan ketetapan Allah bagi dirinya. Maka rangkap ayat “Menyerahkan Nyawaku” yang dimasudkan oleh Jesus disini adalah Tawakal kepada Sunnatullah.

“Sebab inilah darah-Ku, darah perjanjian, yang ditumpahkan bagi banyak orang untuk pengampunan dosa.”
[Matthew 26:28]

“Barangsiapa makan daging-Ku dan minum darah-Ku, ia mempunyai hidup yang kekal dan Aku akan membangkitkan dia pada akhir zaman.Sebab daging-Ku adalah benar-benar makanan dan darah-Ku adalah benar-benar minuman.Barangsiapa makan daging-Ku dan minum darah-Ku, ia tinggal di dalam Aku dan Aku di dalam dia.Sama seperti Bapa yang hidup mengutus Aku dan Aku hidup oleh Bapa, demikian juga barangsiapa yang memakan Aku, akan hidup oleh Aku.Inilah roti yang telah turun dari sorga, bukan roti seperti yang dimakan nenek moyangmu dan mereka telah mati. Barangsiapa makan roti ini, ia akan hidup selama-lamanya.”
[John 6:54-58]

Maksud “Daging dan Darah” pada ayat diatas adalah bermakna “Ajaran dan Didikan” yang telah disampaikan oleh Jesus kepada para pengikutnya seramai 72 orang. Ajaran dari Allah yang diperuntukan untuk umat manusia yang telah disampaikan melalui Jesus tersebut memang akan “ditumpahkan” bagi banyak orang agar sesiapa yang ingin “Memakannya dan Meminumnya” akan memperoleh hidup yang kekal di syurga.

Memang seorang Nabi adalah jalan kebenaran,keselamatan dan hidup bagi umat manusia yang di utuskan kenabian untuknya (Syntesis Principle John 14:6 dengan John 5:19-47) agar manusia-manusia yg tersesat dari jalan Allah (berdosa) kembali mendapatkan petunjuk dari para Nabi dan memperoleh ganjaran syurga. Dan maksud “Memakan dan Meminum” pada ayat diatas bermaksud “Mengimani dan Mengamalkannya” memang sudah sepatutnya bagi seseorang yang telah beriman kepada para Nabi,ia akan memperoleh hidup yg kekal di syurga.

Mempercayai seorang utusan sama halnya mempercayai Tuhan yang mengutus. Menghormati seorang utusan sama halnya menghormati Dia yang mengutus. Tetapi sesiapa yang menyangkal seorang utusan,maka pasti tidak akan memperoleh kehidupan di syurga sebab itu sama halnya mereka telah ingkar risalah-risalah Rasul yang telah disampaikan kepadanya. Jadi dari sini kita akan tahu makna penumpahan darah Jesus adalah hanya mengajarkan ajaran yang berasal dari Allah kepada para pengikutnya.

“Sebab segala firman yang Engkau sampaikan kepada-Ku telah Kusampaikan kepada mereka dan mereka telah menerimanya. Mereka tahu benar-benar, bahwa Aku datang dari pada-Mu, dan mereka percaya, bahwa Engkaulah yang telah mengutus Aku.”
[John 17:8]

“Tetapi barangsiapa menyangkal Aku di depan manusia, Aku juga akan menyangkalnya di depan Bapa-Ku yang di sorga.”
[Matthew 10:33]

Dengan demikian,GUGURLAH HARAPAN KRISTIAN yang berangan-angan dosanya ditebus dan masuk syurga oleh ISU KEMATIAN JESUS DI TIANG SALIB. Jesus tidak pernah mengajarkan kepada pengikutnya dalam penghapusan dosa dengan kematiannya ditiang salib.

Doa Jesus yang meminta keselamatan juga dinubuatkan dalam Psalm 22:20-21. Jesus telah berdoa penuh dengan hikmat dalam mengharapkan pertolongan Allah. Jika anda bertanya,apakah doa Jesus telah dikabulkan???. Nukilan Paul sendiri dalam Hebrew 5:7 telah menjawabnya :

“Dalam hidupNya sebagai manusia, Ia telah mempersembahkan doa dan permohonan dengan ratap tangis dan keluhan kepada DIA, yang sanggup menyelamatkanNya dari maut, dan karena kesalehanNya Ia telah didengarkan.”
[Hebrew 5:7]
– Ayat ini telah cukup menjelaskan bahawa doa Jesus dikabulkan oleh Allah yang mana Jesus berdoa penuh dengan tangisan dan keluhan untuk diselamatkan dari maut.

IDI menulis,
Mengapa perlu pengampunan Isa Al-Masih? Sebab syarat masuk sorga ialah suci 100% atau tidak berdosa satu pun,bukannya kebaikan 51% ke atas.Tapi kebaikan kita tidak mencapai 100%, maka tidak layak masuk sorga, melainkan pasti ke neraka.

Karena itulah Isa Al-Masih rela mati di salib guna memberikan pengampunan dosa dan hidup kekal kepada setiap orang yang percaya kepada-Nya. Pengampunan dan kehidupan kekal itu ditawarkan kepada semua orang, termasuk para Muslim.

MAB response :
Benar! saya sangat setuju kenyataan anda bahawa masuk syurga harus suci dari dosa namun anda harus ingat bahawa Rahmat Allah itu penentu seseorang itu masuk syurga. Dengan Rahmat-Nya,orang itu akan masuk syurga walau hanya secebis iman Tawhid di dalam qalbnya. Dengan Rahmat-Nya,Dia ampunkan dosa walau seluas mana pun besar dosanya dengan syarat tidak mensyirikkan Allah dan ini juga termaktub dalam Ezekiel 34:1-24 / Mark 12:29 / Matthew 19:16-21 / Luke 18:19-22 dan Mark 10:18-21.

Jadi jelas jalan keselamatan dalam Bible ialah :
01 – Mentauhidkan Allah
02 – Ikuti perintah Allah iaitu :
+Jangan membunuh
+Jangan berzina
+Jangan mencuri
+Jangan bersumpah dusta
+Taati ibubapa
+Kasihi sesama manusia
+berzakat / bersedekah
+Ikuti sunnah Jesus Christ

cukup dengan ini,maka pasti akan masuk syurga. Saya kuatkan lagi hujah dari Bible sendiri yang mana Jesus sendiri menyokong hujah fakta muslim bahkan baginda (Jesus) sendiri dan Hawariyyun adalah muslim dalam Luke 6:40. “Islam / משלם” ada disebut dalam Luke 23:46,Psalm 37:21,Proverbs 22:27,Job 41:3 dan Isaiah 60:20 dalam ayat asli. Jesus Christ adalah salah satu Anbiya’Wal’Rasul mengajar :
*05 Rukun Agama
John 17:3-21 / Mathew 26:30-36 / Mark 1:25-35 / Mathew 9:1-14 / Luke 2:1-37 / Matthew 6:1-5 dan Act 10:1-2

*06 Rukun Iman
Mark 12:28-30 / Revelations 7: 11 / Exodus 23:20 / Luke 1:11-13 / Mathew 12:33 dan Matthew 13: 41-43 dan Mark 5:28-29

*Dua rujukan kepada Muslim Israel (Islam dizaman syariat Jesus)
Original Gospel : Injeel Yeshua
– Mark 8: 30-35

*Follow the Prophet’s teachings : Sunnah of Yeshua
– John 14:1-15 / Mathew 5:17-47 / Matthew 13:57 / Matthew 21:10-11 / Matthew 21:40-45 dan Luke 7:16 serta Luke 24:19

Disini saya berikan beberapa dalil Quran tentang jaminan keselamatan yang selaras dengan dalil Bible yang saya berikan di atas :

“Sesungguhnya orang-orang yang BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH,bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal. Mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah daripadanya.”
[Al-Kahfi 18:107-108]

“Allah MENJANJIKAN kepada orang-orang yang MUKMIN lelaki dan
perempuan akan mendapat syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai kekal mereka di dalamnya dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di syurga ‘Adn.Dan keredhaan Allah adalah lebih besar itulah keberuntungan yang besar.”
[At-Taubah 9:72]

Syahadah adalah tiket utama untuk masuk kesyurga seperti Hadith Muhammad SAW sampaikan seperti berikut :
Dari Abu Dzar RA yang menceritakan bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa mengucapkan “Laa ilaaha illallaah” kemudian ia meninggal,maka pasti masuk surga.”
[Sahih Bukhari dan Muslim]

Untuk lebih terperinci,sila rujuk disini :
– https://muslim-apologetic-borneo.com/menjawab-missionaries-jaminan-keselamatan-ada-dalam-eesa-al-masih-atau-muhammad/

– https://muslim-apologetic-borneo.com/benarkah-muhammad-saw-tidak-tahu-jalan-ke-syurga-dan-tiada-jalan-keselamatan-dalam-islam/

RUMUSAN :
– Tidak ada seorangpun dari Muslim scholars akui secara mutlak bahawa Jesus Christ pbuh telah disalibkan.
– Tidak ada saksi yang sah melihat Jesus Christ pbuh disalibkan.
– Christian scholars sendiri akui bahawa sejarah penyaliban terhadap diragui kewujudannya.
– Bible mengalami percanggahan tentang penyaliban Jesus Christ pbuh.
– Bible telah menubuatkan bahawa Jesus telah digantikan oleh seseorang dalam penyaliban.
– Jaminan keselamatan hanya dalam Islam dan Jesus Christ pbuh merupakan seorang muslim beserta 72 pengikutnya dan ajarannya adalah Islam.

KESIMPULAN
Melalui penjelasan di atas,maka dapat kita simpulkan bahawa Jesus Christ pbuh TIDAK MATI disalib dan TIDAK ADA seorang pun dari muslim scholars mengakui secara mutlak bahawa Jesus Christ pbuh mati disalib. Bahkan Christian scholars sendiri akui bahawa sejarah penyaliban Jesus Christ pbuh adalah amat diragui kesahihannya.

Firman Azza’Wa’Jalla :
Dan disebabkan dakwaan mereka dengan mengatakan:”Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam Rasul Allah”. Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya tetapi diserupakan bagi mereka. Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham mengenai Nabi Isa sebenarnya mereka berada dalam keadaan ragu-ragu tentang menentukan pembunuhannya. Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin. Bahkan Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya dan adalah Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.
[An-Nisaa’ 4:157-158]

pesan Jesus Christ pbuh :
“Jikalau kamu tetap dalam sabdaku,kamu benar-benar adalah muridku.dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu.”
[John 8:31-32]
– memerdekakan anda dari kekufuran…

pesan Rasullullah Muhammad SAW :
“Terimalah kebenaran itu walau ianya pahit..”
[Hadith Sahih Bukhari dan Tirmizi]

“Dan katakanlah: yang benar telah datang dan yang batil pasti akan lenyap, sungguh yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.”
[Al-Israa’ 17:81]

Tiada Tuhan selain Allah,Jesus dan Muhammad adalah Utusan Allah serta Jibrail Sayyid Malak Al-Qhuwwaan adlaah Ruhul Quddus.

By