Skip to content

Rebuttal To Sabda Harian Dan Pendeta Esra Soru – “Di Mana Dalam Bible,Jesus Menyatakan Dia Adalah Tuhan?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Pada 30hb Oktober 2018,pengarang Sabda Harian telah membuat satu artikel yang bertajuk “Di mana dalam Alkitab Yesus menyatakan dia adalah Tuhan?”. Artikel dari beliau boleh lihat disini :
– https://sabdaharian.com/di-mana-dalam-alkitab-yesus-kata-dia-adalah-tuhan/

Artikel Sabda Harian tersebut memaparkan satu video dari ceramah pendeta Esra Soru yang mana pendeta Esra memberikan jawapan kepada persoalan “Di mana dalam Alkitab Yesus menyatakan dia adalah tuhan?”.

Setelah saya meneliti video tersebut,saya mendapati pendeta Esra Soru mengemukakan empat (04) point yang mana ianya menjadi claim dari beliau. Disini akan memberikan response untuk menjawab video dari pendeta Esra Soru dan artikel Sabda Harian sekaligus meruntuhkan kesemua claim dari pendeta Esra Soru tersebut. Semoga bermanfaat~

CLAIM NO.1
Pendeta Esra mengatakan,
“Dasar iman Kristian bukan hanya berdasarkan kata-kata Jesus tetapi keseluruhan isi Alkitab suci.”

Response :
01 – Dalam Perjanjian Lama dari Genesis hingga Malachi TIDAK ADA SATU DALIL pun yang menyebut nubuat ketuhanan Jesus Christ pbuh dan menyatakan Jesus Christ adalah tuhan. Semua lebih 40 Nubuatan (anggaran 48-353 Nubuatan) yang khabarnya merujuk kepada Jesus Christ pbuh menurut Kristian telah diruntuhkan disini oleh Muslim Apologetics (Adeel Khan) dan Exegess Judah (Rabbi Blumenthal dan Tovia Singer),sila rujuk :

dari Muslim Apologetic (Adeel Khan)
– http://www.answering-christianity.com/adeel_khan/Is_Jesus_prophesied_anywhere.htm

dari Exegess Judah (Rabbi Blumenthal dan Tovia Singer)
– https://acquiescere9.wordpress.com/2014/07/05/responding-to-the-missionary-proof-texts-by-rabbi-blumenthal/
– https://outreachjudaism.org/is-jesus-prophesied-in-the-jewish-scriptures/

02 – Dalam Perjanjian Baru,TIDAK ADA satu kenyataan dari nukilan atau lisan pengikut-pengikut Jesus yang seramai tujuh puluh dua (72) termasuk dua belas (12) Hawariyyun Jesus ada mengatakan Jesus adalah tuhan sedangkan mereka adalah saksi terdekat kepada Jesus Christ pada masa itu. Hanya surat-surat Paul sahaja yang masih ambigu yang mana sebahagian kenyataan Paul ada yang merujuk Jesus sebagai tuhan dan pada masa yang sama ada sebahagian kenyataan Paul tidak merujuk Jesus sebagai tuhan. Namun itu tidak menjadi permasalahan kerana :
* Paul BUKAN anak murid Jesus Christ pbuh.
* Paul tidak pernah bertemu dengan Jesus Christ pbuh.
* Hampir mandatori baik dari Muslim scholars dan Christian Scholars bahkan Atheist Scholars sendiri menyatakan bahawa Paul adalah penyeleweng,pendusta dan pemalsu ajaran Jesus Christ pbuh.

Semua lisan sabda Jesus Christ pbuh dan nukilan-nukilan dari Hawariyyun Jesus TIDAK PERNAH menyatakan bahawa Jesus Christ pbuh adalah tuhan. Jadi seharusnya perlu ada dalil zahir harfiah,kukuh dan jelas dari lisan sabda Jesus dan tulisan Hawariyyun Jesus untuk membuktikan bahawa Jesus adalah tuhan.

CLAIM NO.1 DARI PENDETA ESRA SORU RUNTUH! JELAS TIDAK ADA KENYATAAN DARI BIBLE MENYATAKAN JESUS ADALAH TUHAN!

CLAIM NO.2
Pendeta Esra Soru menyatakan bahawa Jesus Christ pbuh tidak perlu mengakui dari lisannya untuk menyatakan bahawa dirinya adalah tuhan. Esra Soru memberikan satu analogy bahawa adalah tidak perlu dan tidak logik bahawa seseorang perlu menyatakan dirinya adalah bapa kepada anaknya sedangkan anak kepada bapa tersebut telah memberitahu bahawa dirinya adalah anak kepada bapanya.

Response :
Saya amat memahami maksud pendeta Esra Soru. Analogy ini sama seperti Presiden Indonesia iaitu Joko Widodo (Jokowi) tidak perlu mengatakan “aku adalah Presiden Indonesia” kepada rakyat Indonesia. Namun kita lupa bahawa semasa perlantikan Presiden Indonesia,semua rakyat Indonesia telah melihat dan mengetahui siapa yang akan dilantik menjadi Presiden Indonesia. Ini berbeza dengan Jesus Christ pbuh yang mana tidak ada manusia yang tahu siapakah Jesus Christ pbuh tersebut semasa lahir ke dunia.

Seorang ibu pasti akan menyatakan “aku ini adalah ibu kandungmu” apabila si ibu ditanya atau dipertikaikan atau diderhakai oleh anaknya. Maka begitu juga apabila ramai dari orang-orang Israel bertanyakan siapakah Jesus yang sebenar,jadi seharusnya Jesus Christ pbuh memberitahu dengan jelas siapakah dirinya namun Jesus tidak pernah mengatakan bahawa dirinya adalah tuhan tetapi baginda (Jesus) memberitahu bahawa dia adalah Utusan Tuhan (John 5:30 / John 17:3 dan John 4:19-26). Bahkan pengikut-pengikut Jesus termasuk penulis empat (04) Gospel dan Book of Acts sendiri mengetahui bahawa Jesus Christ pbuh adalah NABI dalam Luke 7:16 / Luke 24:19 / John 6:14 / John 7:40 / Matthew 21:11 / Matthew 21:46 / Matthew 13:57 / Acts 3:13 / Acts 3:26 dan Acts 4:27.

Berkenaan analogy dari pendeta Esra Soru, itu memang seharusnya tidak perlu si bapa menyatakan bahawa dia adalah bapa kepada anaknya kerana anaknya sendiri telah memberitahu bahawa dirinya adalah anak kepada bapanya kerana kesaksian anak itu jelas bahawa dirinya adalah anak kepada bapanya boleh dilihat dari pelbagai alternatif (seperti melihat kad pengenalan identiti anak tersebut) namun berbeza dengan situasi Jesus Christ pbuh,TIDAK ADA SEORANG PUN dari pengikut-pengikut Jesus mengatakan Jesus adalah tuhan dari lisan dan penukilan mereka sendiri sedangkan mereka adalah saksi paling terdekat dengan Jesus.

Seharusnya Jesus Christ pbuh mengatakan dirinya adalah Tuhan (jika benar dirinya adalah tuhan) dan pengikut-pengikut Jesus yang menjadi saksi terdekat juga harus mengatakan Jesus adalah tuhan (jika benar Jesus adalah tuhan) kerana kedatangannya sebagai manusia zahir ke dunia tidak ada sesiapa yang mengetahui hakikat siapa Jesus tersebut dan banyak keingkaran berlaku sewaktu Jesus datang ke dunia. Malangnya Jesus dan pengikut-pengikut Jesus TIDAK PERNAH mengatakan demikian (Jesus adalah tuhan).

CLAIM NO.2 DARI PENDETA ESRA SORU RUNTUH! JELAS TIDAK ADA KENYATAAN DARI BIBLE MENYATAKAN JESUS ADALAH TUHAN!

CLAIM N0.3
Pendeta Esra mengatakan bahawa pengikut-pengikut Jesus yang terdekat khususnya dua (12) anak murid Jesus menyatakan bahawa Jesus adalah tuhan. Ayat yang dikutipnya adalah John 1:1-14 / John 20:28 dan John 13:13 dan beliau menernagkan isu Kyrios yang kononnya boleh dirujuk sebagai “tuhan” kepada Jesus Christ pbuh.

Response :
Semua dalil-dalil Naqli yang dikutip oleh pendeta Esra Soru dalam Bible (John 1:1-14 / John 20:28 dan John 13:13) termasuk isu “Kyrios” telah saya jawab dalam sumber saya disini :
– https://muslim-apologetic-borneo.com/eesa-al-masih-alaihissalam-ibni-maryam-bukan-tuhan-dalam-bible/

Saya kuatkan lagi sokongan sumber dari Muslim Apologetics dan Exegess Neutral Non-muslims membuktikan bahawa semua pengikut Jesus Christ pbuh berjumlah tujuh puluh dua (72) termasuk dua belas (12) Hawariyyun TIDAK PERNAH mengatakan dan mengimani bahawa Jesus adalah tuhan :

dari sumber Muslim Apologetics :
* https://www.islamreligion.com/articles/10454/90-verses-says/
* http://www.answering-christianity.com/early_christians.htm
* http://www.answering-christianity.com/muslims_during_early_christians_times.htm
* http://www.answering-christianity.com/abdullah_smith/cross_pagan_origins.htm
* http://www.answering-christianity.com/karim/Karim_-_articles_islamic_answers_-_part_1/19.%20Chapter_Seventeen.pdf
* http://www.answering-christianity.com/karim/Karim_-_articles_islamic_answers_-_part_1/Section%20-%20Answering%20Christianity/Jesus’%20Words%20Only%20-%20Or%20Was%20Paul%20the%20Apostle%20Jesus%20Condems%20in%20Revelation%202.2/15.%20Chapter_Thirteen.pdf
* http://www.answering-christianity.com/ac/tri.htm
* http://www.answering-christianity.com/bassam_zawadi/paul_versus_the_disciples.htm
* https://www.islam-guide.com/ch3-10-1.htm
* https://www.youtube.com/watch?v=ezuL-rxHlsk

dari sumber Exegess Neutral Non-Muslims :
* http://www.earlychristianwritings.com/text/apostolorum.html
* http://www.earlychristianwritings.com/newtestament.html
* http://www.earlychristianwritings.com/fathers/irenaeus_02_proof.html
* http://www.earlychristianwritings.com/fathers/index.html
* https://www.christian-history.org/proof-of-the-apostolic-preaching.html
* https://www.christian-history.org/early-christian-writings.html
* https://www.christian-history.org/early-christianity.html
* http://www.ccel.org/fathers.html
* http://www.tertullian.org/fathers2/ANF-01/anf01-60.htm

Saya berikan beberapa ayat kenyataan pengakuan dari Exegess Trinitrian Christian sendiri bahawa TIDAK ADA kenyataan ajaran Trinity dan Jesus adalah tuhan dalam Bible dan ajaran dari 12 Disciples of Jesus :

01 – The New Catholic Encyclopedia
“Jesus’ twelve apostles lived and died never having heard of any “Trinity”!. Did Jesus leave his closest and dearest followers so completely and utterly baffled and lost that they never even realized the “true” nature of God? Did he leave them in such black darkness that neither they nor their children, nor yet their children’s children would ever come to recognize the “true” nature of the One they are to worship? Do we really want to allege that Jesus was so thoroughly incompetent in the discharge of his duties that he left his followers in such utter chaos that it would take them fully three centuries after his departure to finally piece together the nature of the One whom they are to worship? Why did Jesus never, even once, just say “God, the Holy Ghost and I are three Persons in one Trinity. Worship all of us as one”? If he had only chosen to make just one such explicit statement to them he could have relieved Christianity of centuries of bitter disputes, division, and animosity. It is difficult in the second half of the 20th century to offer a clear, objective and straightforward account of the revelation, doctrinal evolution, and theological elaboration of the Mystery of the trinity. Trinitarian discussion, Roman Catholic as well as other, present a somewhat unsteady silhouette. Two things have happened. There is the recognition on the part of exegetes and Biblical theologians, including a constantly growing number of Roman Catholics, that one should not speak of Trinitarianism in the New Testament without serious qualification. There is also the closely parallel recognition on the part of historians of dogma and systematic theologians that when one does speak of an unqualified Trinitarianism, one has moved from the period of Christian origins to, say, the last quadrant of the 4th century. It was only then that what might be called the definitive Trinitarian dogma ‘One God in three Persons’ became thoroughly assimilated into Christian life and thought … it was the product of 3 centuries of doctrinal development”
[The New Catholic Encyclopedia” Volume XIV, page 295.]

02 – The Encyclopedia Britannica
“in Christian doctrine, the unity of Father, Son, and Holy Spirit as three persons in one Godhead Neither the word Trinity nor the explicit doctrine appears in the New Testament,The Council of Nicaea in 325 stated the crucial formula for that doctrine in its confession that the Son is ‘of the same substance [homoousios] as the Father,’ even though it said very little about the Holy Spirit. Over the next half century, Athanasius defended and refined the Nicene formula, and, by the end of the 4th century, under the leadership of Basil of Caesarea, Gregory of Nyssa, and Gregory of Nazianzus (the Cappadocian Fathers), the doctrine of the Trinity took substantially the form it has maintained ever since.”
[Encyclopedia Britannica under the heading “Trinity”]

03 – David Lyle Jeffrey
“Because the Trinity is such an important part of later Christian doctrine, it is striking that the term does not appear in the New Testament. Likewise, the developed concept of three coequal partners in the Godhead found in later creedal formulations cannot be clearly detected within the confines of the canon … While the New Testament writers say a great deal about God, Jesus, and the Spirit of each, no New Testament writer expounds on the relationship among the three in the detail that later Christian writers do.”
[A Dictionary of Biblical Tradition in English Literature, David Lyle Jeffrey, page 785]

04 – Tom Harpur
“What is most embarrassing for the church is the difficulty of proving any of these statements of dogma from the new Testament documents. You simply cannot find the doctrine of the Trinity set out anywhere in the Bible. St. Paul has the highest view of Jesus’ role and person, but nowhere does he call him God. Nor does Jesus himself anywhere explicitly claim to be the second person in the Trinity, wholly equal to his heavenly Father. As a pious Jew, he would have been shocked and offended by such an Idea….(this is) in itself bad enough. But there is worse to come. This research has lead me to believe that the great majority of regular churchgoers are, for all practical purposes, tritheists. That is, they profess to believe in one God, but in reality they worship three..”
[Tom Harpur – “For Christ’s Sake” page 11]

CLAIM NO.3 DARI PENDETA ESRA SORU RUNTUH! JELAS TIDAK ADA KENYATAAN DARI BIBLE MENYATAKAN JESUS ADALAH TUHAN!

CLAIM NO.4
Pendeta Esra mengemukakan dalil 1 John 5:20 untuk menyatakan Jesus adalah tuhan.

Response :
Mari kita baca ayat tersebut,
“Akan tetapi kita tahu, bahwa Anak Allah telah datang dan telah mengaruniakan pengertian kepada kita, supaya kita mengenal Yang Benar; dan kita ada di dalam Yang Benar, di dalam Anak-Nya Yesus Kristus. Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.”
[1 John 5:20]

01 – Dalam 1 John 5:20,pendeta Esra Soru dan Kristian claim bahawa rangkap ayat “This is the true God” atau “Dia adalah Tuhan yang benar” merujuk Jesus kerana mereka menganggap “ini” atau “dia” (Houtus dalam Koine Greek) merujuk Jesus disebabkan pendekatan ayat. Bagaimanapun apabila dibaca secara konteks dari ayat 18 yang mana mula-mula memberitahu bahawa semua orang berasal lahir dari Tuhan,”kata benda” yang mula-mula dirujuk adalah Tuhan BUKAN Jesus. Dalam bahasa normal yang sehari-hari kita pakai,kita akan pakai “kata ganti” merujuk kepada “kata benda” yang baru sahaja digunakan sebelum itu…”kata ganti” yang digunakan setelahnya sekarang merujuk kepada “kata benda” yang disebutkan pada awal-awal ayat. Jadi “kata benda” yang dimaksudkan oleh “kata ganti” adalah Tuhan.

Saya bagi satu contoh ayat,
“Allah adalah Tuhan sekalian alam. Dia mengurniakan segala nikmat kepada manusia dan mengatur segala makhluk dengan saksama. Kita seharusnya bersyukur dan mengabdi diri kepada Allah yang telah menciptakan kita dan memberikan kita segalanya. Dia telah mengutuskan ramai Utusan-Nya untuk memberi ajaran yang benar. Muhammad adalah Nabi terakhir dan dari Muhammad,telah sampai ajaran itu kepada kita. salam penghormatan kepujian kepada junjungan agung Muhammad selaku Khatamul’Anbiya. Tidak ada Tuhan selain hanya Dia.”

Jika kita tidak memahami konsep Contextuality Analysis,pasti kita akan menganggap “kata ganti” dalam rangkap ayat contoh di atas berbunyi “Tidak ada Tuhan selain hanya Dia” merujuk Muhammad SAW. Tetapi bagi yang faham,mereka akan tahu bahawa “kata ganti” dalam rangkap akhir dari contoh ayat di atas adalah Allah kerana “kata benda” dalam konteks mula-mula dirujuk adalah mengenai penceritaan tentang Allah.

Maka ini sama halnya seperti dalam 1 John 5:18-20 yang mana “Si John” menulis konteks dalam ayat 18 mula-mula merujuk bahawa setiap orang berasal dari Tuhan dan Tuhan disini adalah “kata benda” yang dirujuk. Hal ini juga berkaitan dengan ayat lain seperti Acts 7:18-19,mari kita baca :
“sampai bangkit seorang raja lain memerintah tanah Mesir,seorang yang tidak mengenal Yusuf. Raja itu mempergunakan tipu daya terhadap bangsa kita dan menganiaya nenek moyang kita serta menyuruh membuang bayi mereka, supaya bangsa kita itu jangan berkembang.”
[Acts 7:18-19]

dalam ayat ini jika dibaca dengan teliti,perkataan yang sama iaitu “Houtus” dipakai dalam ayat ini merujuk “Raja lain” BUKAN Yusuf. Jadi sama seperti dalam 1 John 5:18-20,kata “Houtus” dirujuk kepada “kata benda” yang mula-mula disebut dalam konteks yang mana ianya akan dirujuk pada akhir konteks.

Sama juga seperti ayat lain,saya berikan lagi :
“maka ketahuilah oleh kamu sekalian dan oleh seluruh umat Israel, bahwa dalam nama Yesus Kristus, orang Nazaret, yang telah kamu salibkan, tetapi yang telah dibangkitkan Allah dari antara orang mati–bahwa oleh karena Yesus itulah orang ini berdiri dengan sehat sekarang di depan kamu. Yesus adalah batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan–yaitu kamu sendiri–,namun ia telah menjadi batu penjuru.”
[Acts 4:10-11]

Setelah baca konteks ayat di atas,”kata benda” yang dirujuk mula-mula disitu adalah Jesus. Kata ganti diri “Houtus” pada rangkap ayat berbunyi “..namun IA telah menjadi batu penjuru.” juga harus merujuk Jesus kerana penceritaan konteks ayat yang disampaikan mula-mula merujuk “Kata benda” iaitu Jesus. Jika kata ganti “Houtus” merujuk objek terdekat ayat tersebut,maka apakah logik “tukang bangunan” adalah “Batu Penjuru” sedangkan dalam konteks ayat itu,Jesus dirujuk sebagai batu itu sendiri???.

Jadi,begitu juga dalam 1 John 5:20 yang mana kata ganti “Houtus” merujuk Tuhan itu sendiri kerana konteks ayat mula-mula merujuk Tuhan sebagai “Kata Benda” yang dirujuk. Jika “Si John” menulis rangkap ayat “THIS is the true God” atau “DIA adalah Tuhan yang benar” merujuk Jesus,maka akan ada percanggahan dari penulisannya sendiri dalam ayat yang lain iaitu John 17:3 yang mana Tuhan yang benar adalah Bapa sekaligus menunjukkan bahawa Bible yang dianggap kitab suci firman Tuhan oleh Kristian mengalami kesalahan.

02 – Majoriti Top Bible Scholars seperti Murray J. Harris,F.F Bruce,Richard Baukham,Mark Button,James Goss,Walter Harrelson,Charles W.Hendrick,Julian V.Hill,Dennis Duling,Arland D.Jacobson,Kempton Hewitt,Heinz Guenther dan William Beardslee apabila membaca ayat 1 John 5:20,mereka akan sandarkan rangkap ayat “Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.” dalam 1 John 5:20 dengan ayat John 17:3 yang mana ayat tersebut merujuk Bapa sendiri (Tuhan) BUKAN Jesus Christ pbuh. Jika rangkap ayat terakhir tersebut merujuk Jesus Christ,maknanya penukilan Saint John dalam 1 John 5:20 bercanggah dengan penukilan dalam ayatnya sendiri sebelumnya dalam John 17:3.

03 – Bible scholar iaitu E.W Bullinger menyatakan,
“Not all Trinitarians believe that the last sentence in the verse of 1 John 5:20 refers to the Son. A study of commentators on the verse will show that a considerable number of Trinitarian scholars say that this phrase refers to the Father. Norton and Farley each give a list of suchscholars. In his commentary on 1 John, Lenski writes that although the official explanation of the Church is to make the sentence refer to the Son:
“This exegesis of the church is now called a mistake by a number of commentators who believe in the full deity of Jesus as it is revealed in Scripture but feel convinced that this houtos clause speaks of the Father and not of His Son”.”
[E.W. Bullinger – Commentary on Revelation (Kregel Publication Grand Rapids MI 1984) page 147 and 148]

Maknanya,dalam musyawarah Sarjana Tertinggi Kekristinian juga mengalami percanggahan dan majoriti menyatakan rangkap ayat terakhir dalam 1 John 5:20 BUKAN merujuk Jesus Christ pbuh. Rangkap ayat tersebut layak dirujuk kepada Bapa (Tuhan) sendiri kerana banyak ayat lain mengukuhkan bahawa hanya Bapa Tuhan yang benar dan Kekal Abadi.

04 – Saya berikan dalil dari sumber Biblical Unitarian menyatakan,
“Many Trinitarians claim that the final sentence in the verse, “This is the true God,” refers to Jesus Christ, since the closest noun to “This” is “Jesus Christ.” However, since God and Jesus are both referred to in the first sentence of the verse, the final sentence can refer to either one of them. Once it is clear that the last sentence in the verse can refer to either Jesus or God, it must be determined which of the two it is describing. The context and remoter context will determine to whom the phrase “true God” applies. The result of that examination is that the phrase “true God” is used four times in the Bible beside here: 2 Chronicles 15:3; Jeremiah 10:10; John 17:3 and 1 Thessalonians 1:9. In all four of these places, the “true God” refers to the Father and not the Son. Especially relevant is John 17:3, which is Jesus’ prayer to God. In that prayer, Jesus calls God “the only true God.” These examples are made more powerful by the consideration that 1 John is a late epistle, and thus the readers of the Bible were already used to God being called the “true God.” Add to that the fact that John is the writer of both the Gospel of John and the Epistles of John, and he would be likely to use the phrase the same way. Thus, there is every reason to believe that the “true God” of 1 John 5:20 is the heavenly Father, and there is no precedent for believing that it refers to the Son. From studying the immediate context, we learn that this very verse mentions “him that is true” two times, and both times it refers to the Father. Since the verse twice refers to the Father as “the one who is true,” that is a strong argument that “the true God” in the last part of the verse is the same being.”
[Buzzard (page 137-138),Farley (page 72-75) and Norton (page 196-199)]
– https://www.biblicalunitarian.com/verses/1-john-5-20

Untuk jawapan lebih terperinci,boleh rujuk disini :
– https://wwwrealdiscoveriesorg-simon.blogspot.com/2017/12/1-john-520-yet-again-another.html
– http://www.answering-christianity.com/sami_zaatri/rebuttaltosamshamoun32.htm

CLAIM NO.4 DARI PENDETA ESRA SORU RUNTUH! JELAS TIDAK ADA KENYATAAN DARI BIBLE MENYATAKAN JESUS ADALAH TUHAN!

BONUS
Disini saya berikan sepuluh (10) dalil dari pengakuan pengikut-pengikut Jesus Christ pbuh sendiri bahawa baginda (Jesus) adalah merupakan seorang NABI BUKAN TUHAN.

“…SEORANG NABI BESAR telah muncul di tengah-tengah kita…”
[Luke 7:16]

“Apa yang terjadi dengan Yesus orang Nazaret. Dia adalah SEORANG NABI, yang berkuasa dalam pekerjaan dan perkataan di hadapan Allah dan di depan seluruh bangsa kami.”
[Luke 24:19]

“Ketika orang-orang itu melihat mujizat yang telah diadakan-Nya, mereka berkata: “Dia ini adalah BENAR-BENAR NABI yang akan datang ke dalam dunia.”
[John 6:14]

Dan orang banyak itu menyahut: “INILAH NABI Yesus dari Nazaret di Galilea.”
[Matthew 21:11]

“Dan mereka berusaha untuk menangkap Dia, tetapi mereka takut kepada orang banyak, kerana orang banyak itu menganggap Dia NABI.”
[Matthew 21:46]

Lalu mereka kecewa dan menolak Dia. Maka Yesus berkata kepada mereka: “SEORANG NABI dihormati di mana-mana, kecuali di tempat asalnya sendiri dan di rumahnya.”
[Matthew 13:57]

Beberapa orang di antara orang banyak, yang mendengarkan perkataan-perkataan itu, berkata: “Dia ini BENAR-BENAR NABI yang akan datang.”
[John 7:40]

“Allah Abraham, Ishak dan Yakub, Allah nenek moyang kita telah memuliakan HAMBA-Nya, yaitu Yesus….”
[Acts 3:13]

“Dan bagi kamulah pertama-tama Allah membangkitkan HAMBA-Nya dan mengutus-Nya kepada kamu, supaya Ia memberkati kamu dengan memimpin kamu masing-masing kembali dari segala kejahatanmu.”
[Acts 3:26]

“Sebab sesungguhnya telah berkumpul di dalam kota ini Herodes dan Pontius Pilatus beserta bangsa-bangsa dan suku-suku bangsa Israel melawan Yesus, HAMBA-Mu yang kudus, yang Engkau urapi.”
[Acts 4:27]

RUMUSAN :
– TIDAK ADA satu dalil pun pengakuan Jesus Christ pbuh mengatakan dirinya adalah tuhan.
– Jesus Christ pbuh perlu menyatakan dirinya adalah tuhan (jika benar dia adalah tuhan) kerana keingkaran telah berlaku di hadapannya sendiri sedangkan dirinya telah zahir ke dunia.
– Tidak ada dalil asli dalam keseluruhan Bible menyatakan Jesus Christ pbuh adalah tuhan.
– Tidak ada SATU KENYATAAN pun dalam Bible melalui dari pengakuan 12 pengikut Jesus Christ pbuh menyatakan Jesus adalah tuhan.
– Rangkap akhir dalam 1 John 5:20 merujuk Allah Azza Wa Jalla selaku Tuhan Yang Benar dan Kekal Abadi BUKAN merujuk Jesus Christ pbuh.

KESIMPULAN
Pendeta Esra Soru bersungguh-sungguh menegakkan benang yang basah dengan menyatakan bahawa Jesus adalah tuhan dalam Bible melalui pengakuan penulisan dari pengikut Jesus Christ pbuh sedangkan setelah diteliti,jelas dalam Bible sendiri TIDAK ADA kenyataan satu pun baik dari pengakuan lisan sabda Jesus Christ pbuh dan tujuh puluh dua (72) pengikut termasuk dua belas (12) Hawariyyun Jesus Christ pbuh ada mengatakan Jesus Christ pbuh adalah Tuhan. Pendeta Esra Soru dan pengarang Sabda Harian perlu banyak belajar mengkaji analisa keseluruhan prospek sebelum mengimani sesuatu kebenaran.

pesan Jesus Christ pbuh kepada anda :
“Jikalau kamu tetap dalam sabdaku,kamu benar-benar adalah muridku.dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu.”
[John 8:31-32]
– memerdekakan anda dari kekufuran…

pesan Rasullullah Muhammad SAW kepada anda :
“Terimalah kebenaran itu walau ianya pahit..”
[Hadith Sahih Bukhari dan Tirmizi]

“Dan katakanlah: yang benar telah datang dan yang batil pasti akan lenyap, sungguh yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap”.
[Al-Israa’ 17:81]

Tiada Tuhan selain Allah,Jesus dan Muhammad adalah Utusan Allah serta Jibrail Sayyid Malak Al-Qhuwwaan adlaah Ruhul Quddus.