Skip to content

Eesa Al-Masih Alaihissalam Ibni Maryam BUKAN Tuhan Dalam Bible

Last updated on September 30, 2019

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“Sesungguhnya aku ini hamba Allah,Dia memberiku kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi….”
[Maryam 19:30]

Segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam kerana mengizinkan saya kembali untuk membuat artikel yang bertajuk “Eesa Al-Masih Alaihissalam Ibni Maryam BUKAN Tuhan dalam Bible”. Apa yang saya bahaskan disini adalah atas tujuan dakwah untuk menyampaikan risalah sebenar perihal tentang Jesus Christ pbuh dan sekaligus menjawab serta meluruskan kembali apa yang missionaries hujahkan khabarnya Jesus Christ pbuh adalah Tuhan.

Sebelum itu,ingin saya maklumkan bahawa Exegess Muslims telah berhujah dengan memberikan bukti 90 ayat dalam Bible Christian sendiri bahawa Jesus BUKAN Tuhan :
– https://www.islamreligion.com/articles/10454/90-verses-says/
– http://tellmeaboutislam.com/90-verses-jesus-is-not-god.html

TIDAK ADA SATU KENYATAAN dari firman Allah dan dari lisan Eesa Al-Masih Alaihissalam dalam SEMUA VERSI BIBLE ada mengatakan “akulah Tuhan” ATAU “Beginilah firman Tuhan : Eesa M’sheeka adalah Tuhan/Logos yang menjadi manusia”.

Apa yang saya kongsikan dalam artikel ini adalah menjawab dengan menggunakan dalil-dalil dalam Bible yang mana dalil-dalil tersebut diguna pakai oleh Missionaries untuk membuktikan Jesus Christ pbuh adalah tuhan. Sebenarnya banyak yang ingin saya jawab dan sampaikan memandangkan banyak dalil dalam Bible yang dipakai oleh missionaries untuk membuktikan Jesus Christ pbuh adalah tuhan namun disini saya hanya berikan beberapa dalil dasar yang Missionaries selalu gunakan beserta jawapannya. Ada enam belas (16) dalil dalam Bible yang dipakai oleh Missionaries untuk membuktikan Jesus adalah tuhan dan menjadi pegangan Kristian tetapi kita akan bantah kesemua arguments tersebut :

Semoga bermanfaat….

DALIL NO.01
“I am Alpha and Omega”
(Revelation 22:13 / Revelation 1:8 dan Revelation 21:6)

Bantahan :
Revelation 22:13 / Revelation 1:8 dan Revelation 21:6 telah diperbetulkan oleh 32 Sarjana Tertinggi Christian yang mana mereka menjelaskan bahawa ayat tersebut difirmankan oleh Bapa bahawa Dia adalah Alpha dan Omega BUKAN merujuk Jesus. Para Sarjana Tertinggi Kristian yang mengendalikan Revised Standard Version memperbaiki ayat tersebut dan menyatakan seperti berikut,
“I am the Alpha and the Omega,” says the Lord God, who is and who was and who is to come, the Almighty.”

A correction was also made in the New American Bible produced by Catholics. The translation of that verse has been amended to put it in its correct context as follows:
“The Lord God says: I am the Alpha and the Omega, the one who is and who was, and who is to come, The Almighty.’”

With these corrections, it becomes evident that this was a statement of God and not a statement of Prophet Jesus.”

Para Sarjana Tertinggi Kristian menyatakan bahawa Jesus mengulangi apa yang difirmankan Bapa kepadanya lalu disampaikan kepada orang lain. Ini synonym dengan Muhammad SAW yang mana Muhammad SAW menerima wahyu Allah lalu mengulangi kembali wahyu tersebut menyampaikan kepada manusia. Untuk lebih terperinci,sila rujuk disini :
– https://archive.org/stream/OxfordAnnotatedBibleRevisedStandardVersion-r.s.v.1952/TheOxfordAnnotatedBibleR.s.v.1952_djvu.txt
– http://www.servantsnews.com/docs/kjverrors.htm?fbclid=IwAR0GAHW6hntQyritOedt4J1DcThtf18dr1KWHOLESR7oocitfRK4xb6EGR8
– http://www.answering-christianity.com/arche_god.htm
– http://www.answering-christianity.com/alpha_omega.htm
– http://www.answering-christianity.com/ahmed_eldin/Alpha_and_Omega.htm
– http://www.answering-christianity.com/sami_zaatri/dkman.htm

Namun berkenaan dengan Revelation 1:17-18,exegess dari Christian Unitarian (John Moffats) telah menjelaskan ayat tersebut disini :
The phrase, “the First and the Last,” is a title that is used five times in the Bible, twice in Isaiah of God (Isaiah 44:6 and Isaiah 48:12) and three times in Revelation of the Son (Revelation 1:17,Revelation 2:8 and Revelation 22:13). Trinitarians sometimes make the assumption that since the same title applies to both the Father and the Son, they must both be God.

However, there is no biblical justification on which to base that assumption. When the whole of Scripture is studied, one sees that the same titles are used for God, Christ and men. Examples include “Lord” (see Roman 10:9) and “Savior” (see Luke 1:47) and “King of kings” (see 1 Timothy 6:14-16). If other titles apply to God, Christ and men without making all of them into “one God,” then there is no reason to assume that this particular title would mean they were one God unless Scripture specifically told us so, which it does not.

In the Old Testament, God truly was “the First and the Last.” The meaning of the title is not specifically given, but the key to its meaning is given in Isaiah 41:4, in which God says He has called forth the generations of men, and was with the first of them and is with the last of them.

Isaiah 41:4:
“Who has done this and carried it through, calling forth the generations from the beginning? I, the Lord—with the first of them and with the last—I am he.” Thus, the Bible connects the phrase “the First and the Last” with calling forth the generations.

While God was the one who called forth the generations in the Old Testament, He has now conferred that authority on His Son. Thus, it is easy to see why the Lord Jesus is called “the First and the Last” in the book of Revelation. It will be Jesus Christ who will call forth the generations of people from the grave to enter in to everlasting life. God gave Jesus authority to raise the dead (John 5:25-27).

His voice will raise all dead Christians (1 Thessalonians 4:16-17) and he will change our bodies into new glorious bodies (Phillippians 3:20-21). However, even when Jesus said he had the authority to raise the dead, he never claimed he had that authority inherently because he was God.

He always said that his Father had given authority to him. While teaching about his authority, Jesus Christ was very clear about who was the ultimate authority: “The Son can do nothing by himself,the Father judges no one, but has entrusted all judgment to the Son. For as the Father has life in Himself, so He has granted the Son to have life in himself. And He has given him authority to judge” (John 5:19,John 5:22,John 5:26-27).

If Jesus had the authority to raise the dead because he was in some way God, he never said so. He said he had his authority because his Father gave it to him. With the authority to raise the generations came the title associated with the existence of the generations, and thus after his resurrection Jesus Christ is called “the First and the Last.”
[Morgridge page 122 and Racovian Catechism page 157-163]
– https://www.biblicalunitarian.com/verses/revelation-1-17

JADI CLAIM POINT NO.1 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.2
“Aku adalah guru dan tuhan”
(John 13:13)

Bantahan :
Sebanyak 89 kali “Ho Kurios” dipakai dalam Perjanjian Baru yang mana ianya dipakai untuk Tuhan (Bapa),Jesus dan entiti lain. Belum lagi termasuk kalimat/perkataan “Kurios” (κύριος). Ayat asli John 13:13 menyebut Ho Kuriov (“O Κύριός” Koine Greek) @ Adoni (Hebrew) yang bermaksud “tuan” BUKAN Theos yang merujuk mutlak – “tuhan”. Hanya Tuhan sahaja yang boleh merujuk penggunaan istilah “tuan” sebagai “tuhan” dalam Hukum Lafal Rububiyyah – “Ho Kuriov” @ “Kurios” (Koine Greek) / Adonay (Hebrew) / Rabb (Arabic) dalam Bible namun Perjanjian Baru tidak pernah menggunakan “Ho Kurios” / “Kurios” merujuk Jesus sebagai panggilan “tuhan” dan “Ho Kurios” juga ada digunakan dalam pengkhususan sesuatu entiti dalam ayat mengikut kesesuaian tatabahasa dan fahaman konteks (proper noun / with article). Dalam Pentateuch bahkan keseluruhan Septuagint,banyak penggunaan “Kurios” ditujukan kepada ramai yang mana sama rujukan sebutannya terhadap Jesus Christ pbuh…..antaranya :

01 – Guru
Exodus 21:5 / Genesis. 24:12 / Genesis 44:5 / 1 Samuel 30:13 / 1 Samuel 30:15 / 2 Kings 5:3 / 2 Kings 20:22 dan 2 Kings 6:15

02 – Suami
Genesis 18:12

03 – Para Nabi
1 Kings 18:7 / 1 Kings 18:13 / 2 Kings 2:19 / 2 Kings 4:16 / 2 Kings 4:28 / 2 Kings 6:5 dan 2 Kings 8:5

04 – Putera dan Raja
Genesis. 42:10 / Genesis.23:6 / Genesis 23:11 / Genesis 23:15 / Genesis 43:20 / Genesis 44:18 / Genesis 47:18 / Judges.4:18 dan 1 Samuel.22:12

05 – Ayah
Genesis 31:5

06 – Nabi Musa (Moses)
Exodus.32:22 / Number.11:28 / Number 12:11 / Number 32:26-27 dan Number 36:2

07 – Malaikat Tuhan (Theophany)
Joshua 5:14 dan Judges 6:13

08 – Kapten
2 Samuel 11:11

09 – Penghormatan Umum kepada manusia yang berpangkat tinggi
Genesis 24:18 / Genesis 32:4-5 / Genesis 33:8 dan Genesis 44:7

Semua ayat ini menggunakan kalimat “Kurios” (dalam Pentateuch dan Septuagint Koine Greek) yang sama seperti Jesus Christ dalam John 13:13 dan Luke 2:11. Maka pertanyaan saya,apakah mereka semua ini adalah tuhan???

Bahkan,Pastor Adam menyatakan penggunaan “Kurios” dalam konteks merujuk manusia termasuk Jesus Christ pbuh disebut sebagai “lord” (Adoni in Hebrew / kurios in Greek) manakala tuhan sendiri disebut sebagai “Lord” (Adonay in hebrew / Kurios in Greek <-_ same word but refer to contextaulity)
– https://adonimessiah.blogspot.com/2006/08/lord-lord-lord.html?fbclid=IwAR0-k6j7xIR8GP8KAOwdL53uzW1_M2FuMdcVpUSwbNKM28OUcVFnhoIlPPg

Maknanya,disitu menunjukkan ada dua gelaran merujuk kepada dua entiti berbeza. Jika Jesus Christ pbuh adalah tuhan,maka “Kyrios” yang merujuk kepada Jesus apabila diterjemah dalam Hebrew,harus sama seperti Bapa iaitu “Adonay” namun tidak demikian kerana Jesus Christ pbuh dirujuk sebagai “Adoni” (apabila “Kyrios” yang merujuk dirinya diterjemah kepada Hebrew) menunjukkan Jesus BUKAN Tuhan.

Selain Jesus Christ pbuh,Bapa (Tuhan),para Hawariyyun Jesus Christ pbuh dan orang lain juga dirujuk sebagai “Kurios” / “Ho Kurios” (with Article)….sila rujuk disini :
– http://nameofyah.blogspot.com/2016/09/nt-lord.html

Jadi,jika Kristian berhujah kalimat “Kurios” / “Ho Kurios” (with Article) dalam John 13:13 merujuk Jesus adalah “tuhan”,maka Kristian juga harus akui bahawa para Hawariyyun dan orang lain yang dipanggil sebagai sebutan “Kurios” / “Ho Kurios” dalam Perjanjian Baru juga adalah tuhan.

JADI CLAIM POINT NO.2 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.3
“….Orang yang sudah melihat Aku, sudah melihat Bapa….”
(John 14:9)

Bantahan :
Konteks ayat John 14:9 bermula dari ayat 1….Thomas bertanya kepada Jesus Christ ke mana dia pergi dan kemudian baginda menjelaskan dalam John 14:4-7 bahawa bahawa percayalah kepada Allah dan percayalah kepada dirinya yang mana jika kita beriman kepadanya maka akan dapat kehidupan yang kekal (ganjaran syurga). Ini menunjukkan bahawa Jesus memberi maksud dalam kiasan gaya bhasa siryaniyyah yang mana baginda ingin menyatakan tidak ada sesiapa yang dapat ganjaran syurga dan redha dari ilahi jika tidak ikuti apa yang baginda ajar sampaikan. Jesus Christ pbuh bila berkata mengenai aqidah,baginda akan mengolah penuh kiasan Siryaniyyah. Namun dalam ajaran syariat hukum,Jesus cakap secara jelas tetapi perlu fahami penyampaian cara gaya bahasa pertuturan Ibunda Israel…itu pendukung Nubuwwah Jesus – “aku adalah jalan kebenaran dan kehidupan…..” yang merupakan ajakan untuk ikuti segala ajaran baginda yang mana jika kita ikuti Utusan Allah,maka akan diredhai oleh Allah seperti mana ayat seterusnya dikatakan oleh Jesus (John 14:6).

Jika anda ingin dekat dan mengenal Allah maka ikutilah dan taatilah ajaran Jesus seperti mana sama dalam John 7:16-17. Dan jika anda tidak taat maka tidak akan mempu mengenal Allah dan sesekali tidak akan beroleh kehidupan yang kekal (masuk syurga)….ini dinyatakan dalam Matthew 5:19-20. Saat itu sudah ada ada Jesus sebagai Nabi,jadi kepada baginda harus dirujuk ikuti seperti mana dalam Matthew 23:10 dan Luke 4:43 mengatakan hal yang sama. Bahkan dalam Matthew 19:16-21,Mark 10:17-21 dan Luke 18:18-22 yang menerangkan bahawa jika ingin masuk syurga,maka turutilah perintah Tuhan..bagaimana??..ikuti Utusan-Nya (John 14:6). Namun,Nubuwwah Jesus dikhususkan untuk zaman Jesus saja bukan untuk zaman saat ini (dalam John 16:12-14,konteks dari ayat satu hingga 15) sebab di zaman setelah Jesus akan ada Penutup Segala Nabi yang membawa penerus ajaran dan baginda datang untuk menyempurnakan syariat agama Allah dan itulah dinamakan Islam.

dan kita sambung lagi…Lalu kemudian,Filipus berkata kepada Jesus dalam ayat ke8,
“Tuan,tunjukkanlah Bapa itu kepada kami, itu sudah cukup bagi kami.”

lalu Jesus berkata,
“Telah sekian lama Aku bersama-sama kamu, Filipus, namun engkau tidak mengenal Aku? Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa; bagaimana engkau berkata: Tunjukkanlah Bapa itu kepada kami.”

Jadi maksudnya disini bahawa setelah sekian lama murid-murid Jesus bersama dengan Jesus dan beriman kepada Jesus sebagai Utusan Allah,sepatutnya tidak ada keraguan mengenai Bapa sehingga meminta ditunjukkan Bapa di depan mereka. Ini kerana permintaan tersebut hanya di olahkan kepada orang-orang yang ragu dan tidak percaya. Orang yang benar-benar beriman taqwa,sesekali tidak akan bertanyakan demikian. Jadi sesiapa yang percaya kepada Jesus sebagai Utusan Allah,maka secara tidak langsung mereka telah mengetahui perihal Bapa….Ini dinamakan Ehsan dalam Iman. Segala ibadah dalam ketaqwaan iman kepada Allah seolah2 kita melihat Allah dan Allah melihat kita. Maka sebab itu Jesus berkata dalam ayat seterusnya,
“Tidak percayakah engkau, bahwa Aku di dalam Bapa dan Bapa di dalam Aku? Apa yang Aku katakan kepadamu, tidak Aku katakan dari diri-Ku sendiri, tetapi Bapa, yang diam di dalam Aku, Dialah yang melakukan pekerjaan-Nya.”

Disini jelas Jesus terangkan mengenai Taqarrub Tawhid yang mana ketakwaan iman yang kukuh akan menyatu dengan keesaan Tuhan. Ini dijelaskan lagi dalam John 10:23-38 (Syntesis principle John 14:20) yang mana orang-orang yang beriman bertaqwa,iman mereka dipegang oleh Tuhan tidak akan dilepaskan dan segala amalan taqwa akan diredhai Allah dalam Rencana-Nya. Sebab itu Jesus kata dalam John 17:19-23 bahawa murid2 Jesus telah bersatu dengan Bapa kerana keimanan mereka terhadap Tuhan dalam ikuti segala ajaran Jesus. Jika merujuk pemahaman anda,makaapakah anda setuju bahawa murid2 Jesus juga adalah Tuhan kerana bersatu dengan Tuhan???

JADI CLAIM POINT NO.3 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.4
“…I am the way,the truth and the life..”
(John 14:6)

Bantahan :
Ini telah saya jelaskan dalam Bantahan No.3 di atas namun tidak mengapa,saya akan jawab sekali lagi. Sebelum saya jelaskan konteks dalil John 14:6,ingin saya maklumkan bahawa dalam Proverb 8:32-36 dinyatakan dari Solomon sendiri bahawa hendaklah ikuti jalan kebenaran darinya dan sesiapa yang tidak ikutinya adalah satu kerugian di atas kebencian terhadapnya dan mencintai maut. Jika kalimat “jalan kebenaran dan kehidupan” itu dijadikan hujah bahawa kononnya Jesus adalah tuhan,maka apakah Solomon (Proverb 8:32-36) adalah tuhan kerana Solomon juga adalah jalan??

Allah berfirman kepada Joshua :
“Beginilah firman TUHAN semesta alam: Apabila engkau hidup menurut jalan yang Kutunjukkan dan melakukan tugas yang Kuberikan kepadamu, maka engkau akan memerintah rumah-Ku dan mengurus pelataran-Ku dan Aku akan mengizinkan engkau masuk ke antara mereka yang berdiri melayani di sini.”
[Zakharia 3:7]
– Joshua juga diberikan mandat untuk mengatur rumah Tuhan seperti mana dalam John 14:3,apakah Joshua adalah tuhan??

Berkenaan Gospel of John 14:6,
Kebiasaan kristian fahami ayat itu tidak secara konteks dari ayat sebelumnya dimana Thomas bertanya kepada Jesus Christ ke mana dia pergi dan kemudian baginda menjelaskan bahawa percayalah kepada Allah dan percayalah kepada dirinya yang mana jika kita beriman kepadanya maka akan dapat kehidupan yang kekal (ganjaran syurga). Ini menunjukkan bahawa Jesus memberi maksud dalam kiasan gaya bhasa siryaniyyah yang mana baginda ingin menyatakan tidak ada sesiapa yang dapat ganjaran syurga dan redha dari ilahi jika tidak ikuti apa yang baginda ajar sampaikan. Jesus Christ pbuh bila berkata mengenai aqidah,baginda akan mengolah penuh kiasan Siryaniyyah. Namun dalam ajaran syariat hukum,Jesus cakap secara jelas tetapi perlu fahami penyampaian cara gaya bahasa pertuturan Ibunda Israel…itu pendukung Nubuwwah Jesus – “aku adalah jalan kebenaran dan kehidupan…..” yang merupakan ajakan untuk ikuti segala ajaran baginda yang mana jika kita ikuti Utusan Allah,maka akan diredhai oleh Allah seperti mana ayat seterusnya dikatakan oleh Jesus (John 14:6).

Setiap Nabi bila di utus suatu kaum di suatu zaman,Si Nabi itu adalah ikutan yang wajib di ikuti. Si Utusan Tuhan itulah Raja,Guru,Tuan,Junjungan,Khalifah dan Contoh yang mesti dirujuk ikuti….maka sebab itu Jesus kata,
“aku adalah jalan kebenaran dan kehidupan…”

Jadi apa yang Jesus Christ pbuh sampaikan dalam John 14:6 (Konteks dari ayat 1 hingga ayat 7) menerangkan suruhan ikuti segala ajarannya yang mana jika ikuti ajarannya,maka akan mendapat keredhaan dari Bapa dan dimasukkan ke dalam syurga. Tidak dikatakan disitu pun bahawa Jesus adalah tuhan. Dan ini Jesus tegaskan dalam John 7:16-17,Matthew 10:40,Luke 10:16,John 5:24,John 12:44,John 3:18,Matthew 19:16-21,Mark 10:17-21 dan Luke 18:18-22 yang menerangkan bahawa beriman kepadanya dengan ikuti segala apa yang dia ajarkan. Itulah jalan yang Jesus sampaikan agar di ikuti. Maka jika ingin masuk syurga,maka turutilah segala perintah Tuhan yang Jesus sampaikan.

Mari kita baca Mark 12:28-31,
“Lalu seorang ahli Taurat, yang mendengar Yesus dan orang-orang Saduki bersoal jawab dan tahu, bahwa Yesus memberi jawab yang tepat kepada orang-orang itu, datang kepada-Nya dan bertanya: “Hukum manakah yang paling utama?”Jawab Yesus: “Hukum yang terutama ialah: Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap akal budimu dan dengan segenap kekuatanmu.Dan hukum yang kedua ialah: Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. Tidak ada hukum lain yang lebih utama dari pada kedua hukum ini.”
[Mark 12:28-31]

Syntesis Principle : Matthew 19:16-21 / Luke 18:19-22 dan Mark 10:18-21,
“Ada seorang datang kepada Yesus, dan berkata: “Guru, perbuatan baik apakah yang harus kuperbuat untuk memperoleh hidup yang kekal?”Jawab Yesus: “Apakah sebabnya engkau bertanya kepada-Ku tentang apa yang baik? Hanya Satu yang baik. Tetapi jikalau engkau ingin masuk ke dalam hidup, turutilah segala perintah Allah.”Kata orang itu kepada-Nya: “Perintah yang mana?” Kata Yesus: “Jangan membunuh, jangan berzinah, jangan mencuri, jangan mengucapkan saksi dusta,hormatilah ayahmu dan ibumu dan kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri.” Kata orang muda itu kepada-Nya: “Semuanya itu telah kuturuti, apa lagi yang masih kurang?”Kata Yesus kepadanya: “Jikalau engkau hendak sempurna, pergilah, juallah segala milikmu dan berikanlah itu kepada orang-orang miskin, maka engkau akan beroleh harta di sorga, kemudian datanglah ke mari dan ikutlah Aku.”
[Matthew 19:16-21]

jadi dari dua ayat ini lah jelas bahawa jalan keselamatan ialah :
01 – Mentauhidkan Allah
02 – Ikuti perintah Allah iaitu :
+Jangan membunuh
+Jangan berzina
+Jangan mencuri
+Jangan bersumpah dusta
+Taati ibubapa
+Kasihi sesama manusia
+berzakat / bersedekah
+Ikuti sunnah Jesus Christ

cukup dengan ini,maka pasti akan masuk syurga. Saya kuatkan lagi hujah dari Bible sendiri yang mana Jesus sendiri menyokong hujah fakta muslim bahkan baginda (Jesus) sendiri dan Hawariyyun adalah muslim dalam Luke 6:40. “Islam / משלם” ada disebut dalam Luke 23:46,Psalm 37:21,Proverbs 22:27,Job 41:3 dan Isaiah 60:20 dalam ayat asli. Injeel diturunkan dalam bahasa asli ARAMAIC SYRIAC / ARAMAIC GALILEE (SURYANI) BUKAN KOINE GREEK. Bahasa Suryani adalah bahasa yang ringkas,penuh berkias dan padat. Maka,bahasa ini sesuai untuk ajaran KASIH SAYANG dari syariat KHABAR GEMBIRA yang dibawa oleh Jesus Christ untuk “melonggarkan” Taurat agar domba-domba Israel kembali ke ajaran Tuhan. Sebab itu ayat seterusnya Jesus cakap lagi dalam John 14:6,
“Tidak sampai kepada Bapa jika tidak melalui aku…”

Kalau orang-orang Israel ikut apa yang Jesus ajarkan,maknanya orang-orang Israel pasti akan diredhai oleh Allah. Kalau tidak ikut tapi mengaku pengikutnya,bagaimana ingin dapatkan kehidupan yang kekal??

Jesus Christ adalah salah satu Anbiya’Wal’Rasul mengajar :
*05 Rukun Agama
John 17:3-21 / Mathew 26:30-36 / Mark 1:25-35 / Mathew 9:1-14 / Luke 2:1-37 / Matthew 6:1-5 dan Act 10:1-2

*06 Rukun Iman
Mark 12:28-30 / Revelations 7: 11 / Exodus 23:20 / Luke 1:11-13 / Mathew 12:33 dan Matthew 13: 41-43 dan Mark 5:28-29

*Dua rujukan kepada Muslim Israel (Islam dizaman syariat Jesus)
Original Gospel : Injeel Yeshua
– Mark 8: 30-35

*Follow the Prophet’s teachings : Sunnah of Yeshua
– John 14:1-15 / Mathew 5:17-47 / Matthew 13:57 / Matthew 21:10-11 / Matthew 21:40-45 dan Luke 7:16 serta Luke 24:19

Jesus kuatkan semua ini lagi dengan menyatakan bahawa jika amalan seperti ahli Taurat dan Farisi,maka pasti akan masuk syurga dalam Matthew 5:17-20. Mari kita jelaskan secara terperinci :
“Janganlah kamu menyangka, bahwa Aku datang untuk meniadakan hukum Taurat atau kitab para nabi. Aku datang bukan untuk meniadakannya, melainkan untuk menggenapinya.”
[Matthew 5:17]
– perkataan “genap” sini ialah maksud penyempurnaan BUKAN pembatalan atau Pelenyapan. Makanya kenapa perkataan “menggenapi” distu disebut “fulfilled” dalam English BUKAN “canceled” atau “completed” …ayat ini Jesus telah jelas terang menyatakan bahawa dia datang bukan untuk MENIADAKAN Hukum Torah tetapi MENGGENAPINYA. Penggenapan yang dimaksudkan adalah penyempurnaan syariat. Setiap Nabi yang di utuskan Tuhan datang kepada suatu kaum membawa syariat ajaran tuhan. Apabila peredaran zaman dan kekufuran terjadi kepada kaum tersebut,Allah gantikan lagi kepada Nabi yang lain di masa akan datang untuk menggantikan Nabi yang sebelumnya atas tujuan menggenapkan syariat ajaran Tuhan yang disampaikan dari Nabi sebelumnya agar kaum yang kufur atau yang mengalami fatrah kembali kepada ajaran tuhan. Inilah maksud Jesus dalam ayat Matthew 5:17. Dan ini tidak berhenti disini…kita baca ayat seterusnya,Jesus berkata lagi :
“Karena Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya selama belum lenyap langit dan bumi ini, satu iota atau satu titikpun tidak akan ditiadakan dari hukum Taurat, sebelum semuanya terjadi.”
[Matthew 5:18]

Disini,jelas lagi kuat bahawa Jesus datang bukan untuk membatalkan hukum Torah. Selagi Langit dan Bumi masih ada,selagi itulah tidak akan lenyap satu titik dan satu iota dalam Torah. Maka sebab itu mengapa dalam Quran menjadi penyempurna segala syariat para Nabi dari Muhammad SAW pun dalam isinya disertakan lagi Hukum 10.

dan ayat ini masih tidak berhenti disini,Jesus jelaskan lagi :
“Karena itu siapa yang meniadakan salah satu perintah hukum Taurat sekalipun yang paling kecil, dan mengajarkannya demikian kepada orang lain, ia akan menduduki tempat yang paling rendah di dalam Kerajaan Sorga; tetapi siapa yang melakukan dan mengajarkan segala perintah-perintah hukum Taurat, ia akan menduduki tempat yang tinggi di dalam Kerajaan Sorga.”
[Matthew 5:19]

Jesus katakan kepada mereka yang tidak mengamal Hukum Torah tetapi menyampaikan ajarannya,maka dia akan masuk ke syurga paling rendah manakala orang yang mengamalkan hukum Torah dan menyampaikan kepada orang lain,akan masuk ke dalam syurga paling tinggi.

dan ayat ini masih tidak berhenti,Jesus cakap lagi dalam ayat seterusnya :
“Maka Aku berkata kepadamu: Jika hidup keagamaanmu tidak lebih benar dari pada hidup keagamaan ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, sesungguhnya kamu tidak akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga.”
[Matthew 5:20]

Jesus berkata jika amalan kamu tidak seperti ahli Torah dan ahli Farisi,maka jangan harap akan masuk syurga. Kita sedia maklum bahawa Orang Judah dan Israel menjalankan Hukum Torah. Makanya saya bertanya kepada Kristian dengan satu soalan :
– dari tiga golongan yang Jesus katakan ini,Kristian dibahagian golongan yang mana???apakah Missionaries masih ingin akui bahawa Kristian adalah pengikut Jesus yang sebenar??

Mari kita analisa ayat asli John 14:6,

Hebrew language :-
“שלח אותי כדי לספק את הדוקטרינה האמיתית וכל מה שיש לי להגיד את זה הוא האמת מהבורא בשבילך, כך שאתה מקבל חיי נצח בגן העדן.הבורא לא היה לברך עליך אם אתה מסרב מה אני מלמד אותך.”
[14 יחיא: 6]

Greek language :-
“Εγώ είμαι η οδός και η αλήθεια και η ζωή? Ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα, αλλά από εμένα.”
[Ιωάννης 14: 6]

Translation of English language :-
“I am the way and the truth and the life; no man cometh unto the Father, but through me.”
[John 14:6]

Terjemahan ayat yang merujuk bulat-bulat gaya bahasa dari penyampaian ayat asli Siryaniyyah / Aramaic Syriac :
“Akulah jalan dan kebenaran dan kehidupan, tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.
[Yohanes 14:6]

Terjemahan ayat yang telah ditafsir mengikut format susunan penulisan bahasa terjemahan selaras maksud penyampaian dari bahasa asli (Suryani) :-
“Akulah rasul yang menyampaikan ajaran dan peringatan. Kalian tidak akan diredhai Maha Pencipta jika tidak ikuti aku.”
[Yahya 14:6]

Jesus Christ pbuh di utuskan oleh Allah hanya untuk bangsa Israel (Matthew 10:6 dan Matthew 15:24) dan Nubuwwah baginda telah digenapi oleh syariat Nubuwwah Muhammad SAW. Dan kini,Nabi Muhammad SAW adalah Nabi yang terakhir yang mana sekaligus bahawa baginda adalah Penutup Segala Nabi. Maka,kita sebagai umat Muhammad SAW harus ikuti apa yang baginda (Muhammad) ajarkan. Maka sebab itu mengapa Muhammad SAW berkata dalam sebua Hadith,

Dari Abu Hurairah R.A,Rasullullah SAW bersabda :
“Barangsiapa inginkan keredhaan dari Allah dan balasan ganjaran syurga yang kekal,maka ikutilah aku.”
[Hadith Muttafaqun ‘Alaih Bukhari dan Muslim]
– Ini synonym dengan ayat John 14:6

Sintesis Principle :
“Barangsiapa tidak mengasihi aku, ia tidak menuruti firman-ku dan firman yang kamu dengar itu bukanlah dari pada-ku melainkan dari Bapa yang mengutus aku.”
[Yohanes 14:24]

“Sebab segala firman yang Engkau sampaikan kepada-ku telah aku sampaikan kepada mereka dan mereka telah menerimanya. Mereka tahu benar-benar bahawa aku datang dari pada-Mu dan mereka percaya bahwa Engkaulah yang telah mengutus Aku.”
[Yohanes 17:8]

JADI CLAIM POINT NO.4 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.5
Forgiver and Healer
(Mark 2:5-12)

Bantahan :
01 – Syntesis Priciple Mark 2:8-12 dinyatakan dalam Mark 2:10,Matthew 6:9-15,Act 3:13 dan Act 2:22 yang mana Jesus dimuliakan oleh Allah dan diutuskan oleh Allah sebagai Nabi dengan Fadhil Nubuwwah untuk mengampuni dosa orang lain. Jadi Fadhil Nubuwwah Jesus yang Allah berikan kepada baginda (Jesus Christ pbuh) membuktikan baginda adalah Nabi BUKAN sebagai Tuhan.

02 – Sebanyak dua puluh tiga (23) hadith menceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW menyembuhkan salah satunya dalam Hadith Sahih An-Nasa’i,Tirmidzi,Al-Hakim dan Al-Baihaqi yang mana Muhammad SAW menyembuh orang buta jadi celik….apakah Muhammad SAW adalah tuhan???

03 – Allah memberi mandat memaafkan orang lain (Fadhil Nubuwwah) dalam surah Al-A’raaf 7 ayat 199 dan Al-Hijr 15:85 kepada Nabi Muhammad SAW bahkan semasa Fathul Makkah,baginda memaafkan orang kafir yang pernah menzalimi muslim. Dan ini sama seperti dalam Mark 2:8-12. Saya ingin bertanya,apakah maksudnya Muhammad SAW adalah tuhan???

04 – Jika ada kuasa mengampuni seseorang itu di anggap sebagai Tuhan,maka anak murid Jesus (Hawariyun) juga Kristian harus anggap sebagai Tuhan kerana Jesus sendiri katakan bahawa mereka yang mengampuni dosa orang lain,maka dosa orang itu akan di ampuni (John 20:22-23). Saya bacakan ayatnya disini :

“Dan sesudah berkata demikian,dia mengembusi mereka dan berkata: “Terimalah Roh Kudus. JIKALAU KAMU MENGAMPUNI DOSA ORANG,DOSANYA DIAMPUNI dan jikalau kamu menyatakan dosa orang tetap ada, dosanya tetap ada”.”
[John 20:22-23]
– Saya ingin bertanya kepada semua sahabat Kristian. Dari ayat di atas,apakah anak murid Jesus adalah tuhan???

05 – Berkenaan dengan sangkaan ahli Taurat dalam hatinya yang menuduh Jesus menghujat Allah bahawa hanya Allah yang boleh mengampuni dosa (Mark 2:7),ianya adalah atas dasar kejahilannya tentang hakikat Nubuwwah Jesus Christ pbuh. Sebab itu Jesus Christ pbuh menanyakan soalan mengapa mereka berfikir seperti itu (Mark 2:8) atas tujuan menunjukkan mereka sebenarnya tidak tahu tentang keberadaan Jesus selaku Nabi yang diberikan Fadhil Nubuwwah. Maka Jesus memberitahu jawapannya di ayat seterusnya bahawa dia boleh mengampuni dosa atas dasar Fadhil Nubuwwah (Mark 2:10). Jika ini pun dianggap tuhan,maka paderi-paderi dan gemba-gembala Kristian juga harus Kristian anggap mereka sebagai tuhan kerana mereka boleh istiharkan dosa penganut Kristian telah di ampuni….setuju???

Jika Kristian mengatakan,
“pendeta kami diberikan mandat oleh tuhan untuk mengampuni dosa kami”
– maka sama halnya dengan Muhammad SAW dan Jesus Christ pbuh yang mana mereka adalah Nabi yang diberikan Fadhil Nubuwwah untuk mengampuni dosa umatnya.

Untuk lebih terperinci,sila rujuk disini :
– http://www.answering-christianity.com/jesus_never_forgave_sins.htm
– http://www.answering-christianity.com/ahmed_eldin/Christ_the_Justifier_and_Forgiver_of_Sinners.htm

JADI CLAIM POINT NO.5 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.6
Lord of the Sabbath
(Mark 2:28,Matthew 12:8 dan Luke 6:5)

Bantahan :
Konteks petikan Mark 2:28 / Matthew 12:8 dan Luke 6:5 tersebut menunjukkan bahawa Jesus membenarkan murid-muridnya untuk mengambil beberapa buah jagung makan sebab mereka lapar. Orang-orang Yahudi terkejut hal tersebut dan Jesus memberikan kepada mereka contoh bagaimana Daud membenarkan para sahabatnya makan roti suci walaupun ia tidak dibenarkan. Jadi disitu maksud ayat “Anak Manusia adalah tuan kepada Hari Sabbath”. Ini suda berkenaan usul fiqh dalam Hukum Torah. Jesus datang pada dasarnya menyesuaikan Undang-undang untuk menjadi lebih baik sesuai dgn situasi. Kita harus ingat bahawa Jesus telah diberikan segala kuasa dalam ajaran syariat (Matthew 28: 18) memecahkan Sabbath dengan izin dan kehendak Allah. Oleh itu, ini adalah hanya gelaran kehormat untuk menandakan bahawa kuasa diberikan kepada dia dalam pembawaan syariat menggenapi Hukum Torah. Dan anda harus faham,tidak ada mana-mana orang Yahudi menuduh Jesus mengaku tuhan dalam ayat ini tidak seperti mana dalam John 10:30-33. Jadi jika mahu kata Jesus adalah tuhan kerana kononnya dia adalah “Lord of Sabbath”,maka anda harus juga katakan bahawa Daud juga adalah tuhan sebab Daud juga adalah “Lord of Sabbath” (Levitus 24:6-9,Leviticus 22:11 dan 1 Samuel 21:4).

JADI CLAIM POINT NO.6 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.7
Messiah The Son of God / The Son of Man
(Isaiah 61:1 dan Matthew 26:62-65)

Bantahan :
01 – Isaiah 61:1 adalah merujuk Nabi Isaiah Alaihissalam BUKAN Jesus. Dari ayat tersebut,Isaiah juga diberikan hal yang sama seperti mana Jesus…apakah Isaiah adalah tuhan???. Sebelum Jesus datang ke dunia,orang Judah memiliki konsep tentang “Maseeh (Arabic)/Masiach (Hebrew)” atau synonym dalam Koine Greek ialah “Khristos”,iaitu sebuah konsep lama yang mendambakan kedatangan seorang Juruselamat yang mampu membawa bangsa Yahudi menuju kejayaan. Mereka berkeyakinan bahawa Messiah yang di idam-idamkan itu akan datang kemudian dan berasal dari keturunan Daud (Jeremiah 23:5 dan Jeremiah 33:15).

Secara harfiah,maksud kata “Al-Masih” atau “Khristos” adalah “seseorang yang diurapi dengan minyak yang kudus” atau”seseorang yang ditahbiskan”. Dalam catatan-catatan Perjanjian Lama,ada banyak orang yang disebut sebagai “Mesiach”,antaranya ialah Koresh dan Daud.

“Raja-raja dunia bersiap-siap dan para pembesar bermufakat bersama-sama melawan Tuhan dan mesias-Nya
[Psalm 2:2]
– sila rujuk juga 1 Samuel 16:12-13 dan 2 Samuel 5:1-5

Beginilah firman TUHAN: “Inilah firman-Ku kepada mesias, kepada Koresh yang tangan kanannya Kupegang supaya Aku menundukkan bangsa-bangsa di depannya dan melucuti raja-raja, supaya Aku membuka pintu-pintu di depannya dan supaya pintu-pintu gerbang tidak tinggal tertutup.”
[Isaiah 45:1]

Selain Jesus,Koresh dan Daud,Bible juga merekodkan beberapa orang lainnya yang juga disebut sebagai “Mesiach” seperti :
– Saul (1 Samuel 10:1)
– Harun (Imamat 8:12)
– Elisa (1 Raja-raja 19:16)
– Solomon (1 Raja-raja 1:39)

Jika digunakan kesesuaian kata “Mesiach” dalam bahasa Koine Greek “Khristos”,maka nama orang-orang tersebut menjadi:
– Jesus Khristos
– Koresh Khristos
– Daud Khristos
– Saul Khristos
– Harun Khristos
– Elisa Khristos
– Solomon Khristos

Namun demikian,kata “Mesiach” dalam ayat2 di atas,dalam Bible Indonesia diterjemahkan sebagai “orang yang diurapi-Nya”,padahal asal kata Ibraninya adalah “Mesiach”. Sementara kata “Mesiach” yang menunjuk kepada Jesus,dalam Perjanjian Baru ditulis dengan huruf besar “M” atau “K”. Ini tidak lain merupakan penyelewengan tersirat yang dibuat-buat oleh tokoh gereja untuk memberi kesan kepada umat manusia bahawa hanya ada satu messiah saja iaitu Jesus. Jika dilihat dalam ayat asli,system huruf besar tidak pernah digunakan.

03 – dalam Matthew 26:62-65 tersebut,ianya bukan lagi kenyataan Jesus Christ pbuh tetapi Judas Iskariot yang telah diserupakan oleh Allah. Judas memberitahu bahawa Anak Manusia yang mereka maksudkan itu mulai sekarang telah berada disisi Allah (diselamatkan oleh Allah dari penangkapan). Jika ayat itu merupakan kenyataan dari Jesus Christ (setelah ditangkap),maka akan ada percanggahan dengan ayat Matthew 26:24 kerana dia melaknat orang yang menyerahkan dirinya kepada orang Rum sedangkan Kristian percaya Jesus Christ pbuh datang untuk menebus dosa manusia.

JADI CLAIM POINT NO.7 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.8
The Son of God
(Luke 22:70)

Bantahan :
Dalam gaya bahasa Siryaniyyah,”Anak Allah” merujuk persamaan sebagai “Hamba Allah” dalam gaya bahasa Semitic Arabic (Firdaws Al-Arab) dan gaya bahasa Arabic Hijaziyyah. Dalam Oxford Dictionary of the Jewish Religion menjelaskan bahawa gelaran “Anak Allah” adalah Metaphor. Ini kerana bukan Jesus sahaja yang dikatakan Anak Allah tetapi :
– Efraim adalah Anak Allah (Jeremiah 31:9)
– Israel juga Anak Allah (Exodus 4:22 dan Hosea 1:10)
– Malaikat juga Anak2 Allah (Job 1:6-7)
– Solomon juga Anak Allah (2 Samuel 8:13-14)
– dan Daud juga Anak Allah (Psalm 89:26-27)

Jika benar Jesus adalah Anak Allah,maka berapa banyak Anak Allah???. Jika “Anak Allah” adalah merujuk Allah sendiri,maka berapa ramai menjadi Tuhan???…dan saya tahu pasti Kristian akan berkata,
“Jesus adalah istimewa kerana dia dirujuk sebagai “Anak Allah” BUKAN “anak Allah”……”

okay baik…saya akan bertanya kembali,
“Bagaimana pihak Gereja saudara merujuk Jesus sebagai “Anak Allah” sedangkan bahasa asli Bible anda iaitu Hebrew dan Suryani serta Koine Greek tidak menggunakan sistem huruf besar???.

dan biasanya pihak Kristian menjawab balik,
“Jesus adalah istimewa sebab dia adalah Anak Tunggal yang diperanakkan seperti dalam John 3:16.”

Saya akan jawab kembali,
Point No.1
Konsep “Genea” dalam John 3:16 yang mana ayat tersebut menjelaskan perutusan Nubuwwah Jesus kepada bangsa Israel. Maka sebab itu disebut “Anak-Nya yang Tunggal” kerana Jesus diutuskan tanpa ada penyertaan Nabi-nabi lain menggantikan Yahya (John The Baptist) dengan membawa syariat baru menggenapi syariat Torah Musa (Moses) dan sekaligus ayat tersebut mendukung Maha Pengasih-Nya Allah mengutuskan lagi seorang Nabi kepada Bani Israel yang terakhir dikalangan bangsa mereka sendiri (sebelum perutusan Nubuwwah dalam bangsa lain).

Point No.2
Mari kita baca John 3:16 :
“For God so loved the world, that he gave his only begotten son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.”
[John 3:16]

Di dalam Bible RSV perkataan tersebut telah dikeluarkan dan huruf ‘s’ pada perkataan “son” ditulis dengan huruf besar menjadi :
“For God so loved the world that he gave his only Son, that whoever believes in him should not perish but have eternal life.”
[John 3:16]

Perkataan ‘begotten’ berasal daripada ‘beget’ yang digunakan dalam bahasa English klasik (kuno) dengan memberi makna : ‘be the father of (somebody)’ @ ‘menjadi bapa kepada (seseorang)’.Dan apabila perkataan ini dibuang,maka makna ayat juga berubah.

Di dalam ayat yang pertama di atas ia memberi makna :
“Kerana tuhan begitu kasihkan dunia ini, maka dia telah memberi satu-satunya anak YANG DIPERANAKKAN,maka barang siapa yang mempercayainya tidak akan binasa,tetapi akan memiliki kehidupan yang kekal abadi.”

Manakala ayat yang kedua pula bermaksud :
“Kerana tuhan begitu kasihkan dunia ini, maka dia telah memberi anak-Nya yang tunggal,maka setiap orang yang mempercayainya tidak akan binasa, tetapi akan mendapat kehidupan yang kekal abadi.”

Perkataan ‘begotten’ juga bermaksud : ‘cause to be born; produce’ @ ‘punca atau sebab hasil lahir’. Perkataan nista (begotten) ini telah ‘dicabut’ keluar daripada ayat tersebut kerana setelah di amati oleh jawatankuasa penyemakan semula Bible RSV,didapati perkataan tersebut adalah pemalsuan dan penambahan. Perkataan tersebut TIDAK terdapat di dalam teks manuskrip yang lebih awal. Bahkan perkataan “diperanakkan” juga didapati pada Daud dalam Psalm 2:7 namun itu adalah gaya bahasa Metaphor yang diterangkan oleh Paul of Samosata. Jika tidak,maknanya Daud juga diperanakkan oleh Tuhan bukan sahaja Jesus seorang jika mengikut pemahaman Kristian…setuju???

JADI CLAIM POINT NO.8 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL N0.9
The Son of Man
(Nubuat Daniel 7:13-14 membuktikan Jesus adalah Messiah dan Tuhan yang menjelma manusia untuk penebusan dosa)

Bantahan :
01 – gelaran “Anak Manusia” dituju kepada Jesus sebanyak 88 kali dalam Perjanjian Baru manakala Nabi Ezekiel dirujuk sebagai “Anak Manusia” lebih banyak dari itu iaitu sebanyak 94 kali. Sebenarnya gelaran Anak Manusia tidak menjadi masalah bagi muslim kerana maksud “Anak Manusia” itu merujuk Bani Adam. Tetapi dalam konteks Perjanjian Baru,gelaran “Anak Manusia” khusus kepada Jesus merujuk bahawa Jesus adalah anak Maryam yang tidak memiliki ayah. Ini kerana ketika itu,Jesus dituduh oleh Bani Israel sebagai anak zina dan keturunan zina (Sanhedrin 106a,Shabbat 104b,Yebamoth 49b,Yevamot 4:18,Avot 5:19 dan Gittin 56b-57a). Maka istilah ‘Anak Manusia” diguna khusus kepada Jesus agar dia di iktiraf sebagai manusia seperti mana manusia lain lahir ke dunia walau tanpa ayah bahkan istilah tersebut dipakai merujuk dirinya sebagai Al-Masih. Tetapi dalam kegerejaan Kristian,istilah “Anak Manusia” dipakai khusus kepada Jesus merujuk “Sepenuh Manusiawi”. Jika benar demikian,jadi apakah Nabi Ezekiel juga adalah Tuhan “Sepenuh Manusiawi”???

02 – Berkenaan Daniel 7:13-14,tidak kelihatan nubuatan Jesus Christ pbuh dalam ayat tersebut. Kerana untuk membaca ayat 13 dan 14 dalam Book of Daniel bab 7,kita harus baca secara konteks sehingga ayat ke27 dan syntesis principle dalam Psalms 34:10,Psalm 16:3 dan Daniel 8:24. Dalam ayat tersebut (Daniel 7:13),disebut perkataan asli “כְּבַר אֱנָשׁ” (k’var enash) yang bermaksud “something like a human being”. Tidak ada ayat disitu menyebut “בַר אֱנָשׁ” (var enash). Huruf “Kaf” (כ) disitu cukup memberikan perbezaan. Dan kita teruskan pada ayat seterusnya iaitu pada ayat ke14 yang mana tidak mengatakan apa-apa tentang sesiapa yang “menyembah” terhadap sesuatu kerana dalam ayat tersebut ada perkataan yang diguna “יִפְלְחוּן” (yiflechun) yang bermaksud “they will serve” yang mana ini merupakan kata kerja. Perkataan “Yiflechun” adalah kata kerja bahasa Aramaic yang berhubung dari kata akar “פלח” (huruf pe,lammed dan ḥet) yang bermaksud “mereka akan berkhidmat”. Ini tidak semestinya bermaksud menyembah seperti menyembah kepada Tuhan tetapi boleh diertikan sebagai melayani orang suci. Ini terbukti ayat “melayani orang suci” dalam ayat konteks Daniel 7 ayat 27,mari kita baca :

וּמַלְכוּתָא וְשָׁלְטָנָא וּרְבוּתָא דִּי מַלְכְוָת תְּחוֹת כָּל שְׁמַיָּא יְהִיבַת לְעַם קַדִּישֵׁי עֶלְיוֹנִין מַלְכוּתֵהּ מַלְכוּת עָלַם וְכֹל שָׁלְטָנַיָּא לֵהּ יִפְלְחוּן וְיִשְׁתַּמְּעוּן

“Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari kerajaan-kerajaan di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang kudus, umat Yang Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang kekal, dan segala kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.”

Lihat ayatnya,
“Dan kerajaan dan kekuasaan dan kebesaran kerajaan-kerajaan di bawah semua langit akan diberikan kepada umat yang kudus “יְהִיבַת לְעַם קַדִּישֵׁי עֶלְיוֹנִין”. Kerajaannya adalah kerajaan yang kekal dan semua kekuasaan akan melayani “יִפְלְחוּן” dan patuh kepada mereka. Kita lihat dari terjemahan Bible di atas bukti jelas bahawa “Orang Suci Kudus” adalah orang-orang yang menerima “Pelach”. Satu soalan untuk Pengarang SH :
– jika orang dalam Daniel 7:14 menerima “Pelach” dan dengan demikian ianya dianggap sebagai Tuhan,bagaimana pula dengan “Orang Suci” yang menerima perkara yang sama dalam Daniel bab 7 ayat 27,apakah mereka semua Tuhan???

Jelas bahawa ini adalah merujuk orang-orang Suci yang menerima persembahan kemuliaan tersebut BUKAN nubuatan Jesus Christ pbuh sebagai Anak Manusia yang dirujuk sebagai Tuhan Sepenuh Manusiawi menjadi Al-Masih.

Untuk lebih terperinci dan sokongan lain,saya berikan sumber Rabbi Judah @ Jewish menjawab Kristian berkenaan nubuat Daniel 7:13-14:
– https://jewsforjudaism.ca/daniel-713-who-is-the-son-of-man-reply2-one-for-israel-maoz-messianic-jews-for-jesus-jewish-voice/
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/chapter-44-one-like-son-man
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/daniel-9-a-true-biblical-interpretation

dan ini dari Sumber Muslim yang disokong oleh Jewish sendiri :
– https://discover-the-truth.com/2013/07/06/daniel-713-14-messiah-jesus-god/

JADI CLAIM POINT NO.9 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.10
He accepted worship
(Jesus menerima sembahan dalam Matthew 2:11 and Matthew 8:2 / Matthew 9:18 / Matthew 14:33 / Matthew 15:25 / John 9:38 and Matthew 28:9)

Bantahan :
01 – Saya dahulukan hujah dengan mempersilakan Ex-Christian Scholar Dr.Jerald Dirks untuk memberikan jawapan :

“It is argued that since Jesus is reported to have accepted the worship of some of his followers,he must have been God. However, a closer examination of the texts indicates both a case of dubious translation, as well as misinterpretation. The term “worship” can be found in the King James Version and The Revised Standard Version accounts of the three wise men who came from the east. They were reported in Matthew 2:2, to have said, “Where is the baby born to be the king of the Jews? We saw his star when it came up in the east, and we have come to worship him.” (See also, Matthew 2:8).
However, in The New American Bible (Catholic Press, 1970), the text reads: “Where is the new born king of the Jews? We observed his star at its rising and have come to pay him homage.”

In The Revised Standard Version, John 9:37-38,: “Jesus said to him, ‘You have seen him, and it is he who speaks to you.’ He said, ‘Lord, I believe’; and he worshipped him.” However, in The American Bible, the scholarly translators added a footnote which read: 9:38 This verse, omitted in important MSS (manuscripts), may be an addition for a baptismal liturgy.
This verse is not found in important ancient manuscripts containing this Gospel. It is probably a later addition made by Church scribes for use in baptismal services. Furthermore, as a renowned authority on the Bible and its original language,

George M. Lamsa, explained,
“The Aramaic word sagad, worship, also means to bend or to kneel down. Easterners in greeting each other generally bowed the head or bent down. …‘He worshipped him’ does not imply that he worshipped Jesus as one worshipped God. Such an act would have been regarded as sacrilegious and a breach of the First Commandment in the eyes of the Jews, and the man might have been stoned. But he knelt before him in token of homage and gratitude.”
[Gospel Light (1936) page 353 and Quoted in Jesus, page 21 and page 52]

– See also Matthew 28:9, “And behold, Jesus met them and said, ‘Hail!’ And they came up and took hold of his feet and worshipped him.”

– See, for example, I Samuel 25:23, “When Abigail saw David, she made haste, and alighted from the ass, and fell before David on her face, and bowed to the ground.”

The final scripture, the Quran, clarifies the issue of worshipping or not worshipping Jesus, by quoting a conversation which will take place between Jesus and God on the Day of Judgement:
“And behold! Allah will say: ‘O Jesus the son of Mary! Didst thou say unto men, worship me and my mother as gods in derogation of Allah’?’ He will say: ‘Glory to Thee! never could I say what I had no right (to say). Had I said such a thing, thou wouldst indeed have known it. Thou knowest what is in my heart, Thou I know not what is in Thine. For Thou knowest in full all that is hidden (Al-Maidah 5:116).”
[Dr.Jerald Dirks – A Forgotten Legacy 2006]
(plus additions from Dennis Bratcher, Christian Answers, Bruce Metzger, BibleResearcher)
– http://thefactsaboutislam.blogspot.my/2010/11/which-bible-by-dr-jerald-dirks.html

02 – Dalam budaya Israel dan Ancient Mediteranean,telah menjadi satu tradisi memberi penghormatan kepada orang tertinggi seperti Nabi,Imam atau Rabbi,raja,panglima dan orang tua (termasuk ibubapa) dengan cara berlutut lalu bersujud. Dalam Bible,cara ini dipanggil sebagai “προσκυνῆσαι” (proskuneo) dalam bahasa Koine Greek ATAU “סְגִד” (Segeed) dalam Hebrew. Namun demikian,ada tiga (03) jenis perkataan yang sama dipakai merujuk untuk penyembahan kepada Tuhan dan penghormatan sujud kepada manusia yang berdarjat tinggi. Berikut adalah :
1. “Sachah”
– Semua berkas sujud menyembah berkas Yusuf (Genesis 37:7)
– Israel sujud menyembah bersyukur (Genesis 47:31)
– Larangan bangsa Israel sujud menyembah bangsa lain (Joshua 23:7)
– Gideon sujud menyembah bersyukur (Judges 7:15)
– Raja Daud sujud menyembah bersyukur (1 Kings 1:47)
– Jemaah sujud menyembah kepada tuhan dan raja Solomon (1 Chronicles 29:20)
– Semua bangsa Pesisir sujud menyembah Tuhan (Zephania 2:11)

2. “Qadad”
– Orang sujud kepada Tuhan (Genesis 24:26)
– Adik beradik Yusuf sujud menyembah kepada Yusuf (Genesis 43:26-28)

3. “Sagad” @ “Segeed”
– Pengikut Jesus sujud menyembah Jesus
(Matthew 2:11 / Matthew 8:2 / Matthew 9:18 / Matthew 14:33 / Matthew 15:25 dan Matthew 28:9 serta John 9:35-38)
– Raja Nebukadnezar sujud menyembah Daniel (Daniel 2:46)
– Abigail sujud menyembah Daud (1 Samuel 25:23)
– Suruhan Paul untuk menyembah syukur kepada Tuhan (Roman 12:1)

Dari tiga (03) jenis perkataan di atas,semua perkataan tersebut dipanggil sebagai ‘GENERAL WORSHIP’. Maknanya,perkataan-perkataan tersebut bukan dikategorikan sebagai penyembahan ibadat kepada Tuhan tetapi merujuk kepada :
– Tanda Kesyukuran kepada Tuhan.
– Penghormatan kepada golongan manusia yang dimuliakan atau darjat tinggi.

Disini penerangan dari Bible scholars tentang hal ini :

Jason D.BeDuhn
“In the time of Jesus, prostrations were common throughout the eastern Roman Empire, both in official circles and in the less formal daily dealings of people of widely different rank. Proskuneo gradually expanded its meaning to include a wide variety of formal gestures of respect. It even came to be used colloquially with the meaning ‘kiss’ or offer a welcoming embrace.”
[Truth in Translation: Accuracy and Bias in English Translations of the New Testament, University Press of America 2003 page 41-49]

James Hastings
“Some indefiniteness attaches to this subject [of “worship”], partly owing to the two senses in which the Greek word proskuneo is used, and partly owing to the ambiguous usage of the word kurios [lord]. But it CANNOT be proven that in any of these cases more than an act of homage and humble obeisance is intended. Josephus uses the word proskuneo of the high priests. The physical act of prostration in profound humility, and as rendering great honor, is all that can be meant. The homage offered to Christ would vary in its significance from the simple prostration of the leper before the Great Healer to the adoration of Mary Magdalene and Thomas in presence of the risen Christ, its significance depending wholly on the idea of his nature that had been attained, and therefore not to be determined by the mere statements of the outward acts which we find in the Gospels”
[Hastings Dictionary of the Bible, 4:943]

Wainwright
“Thus “worship” of the Messiah tells us NOTHING about his precise status or nature. “The examples of proskuneo which have been discussed do NOT greatly strengthen the evidence for the worship of Christ [i.e. as God]. The ambiguity of the word proskuneo, which can be used of oriental obeisance, as well as actual worship, makes it IMPOSSIBLE to draw certain conclusions from the evidence.”
[Wainwright, The Trinity and the New Testament, page 104]

Dan ada SATU kalimat yang KHUSUS hanya kepada Tuhan dalam sujud menyembah ibadah kebaktian terhadap keilahian Allah iaitu disebut sebagai “פְלַח” (Pelach) dalam Hebrew dan Aramaic ATAU “λατρεύω” (Latreuo) dalam Koine Greek. Di antaranya ayatnya ialah :
– Daniel 3:28
– Daniel 7:14
– Daniel 7:24-27
– Daniel 6:17-21
– Ezra 7:24
– Matthew 4:10
– Luke 1:74
– Luke 2:37
– Luke 4:8
– Acts 7:7
– Acts 24:14
– Acts 27:23
– Roman 1:9
– Phillipians 3:3
– 2 Timothy 1:3
– Hebrew 9:14
– Hebrew 12:28
– Revelation 22:3
– Revelation 7:15
– Acts 26:7
– Deuteronomy 6:13
– Deuteronomy 10:12
– Joshua 24:15
– Roman 1:25
– Deuteronomy 4:28
– Judges 2:11-13
– Hebrew 8:5
– Hebrew 9:9
– Hebrew 10:2
– Hebrew 13:10
– Hebrew 9:9
– Hebrew 10:2
– Exodus 3:12
– Exodus 7:16

Apa kata Bible scholars tentang “Latreuo” yang khusus untuk Tuhan???…

Wainwright
“There is NO INSTANCE of latreuo [to do religious service to] which has Christ as its object” and NO ONE worships the holy spirit in the NT. The spirit is NOT a third Person but the operational presence of YEHOVAH God and His Messiah.”
[Wainwright, The Trinity in the New Testament page 103]

James Dunn
“It is equally notable that [the apostle Paul applies] the normal prayer terms (deomai, deesis) to God AND NEVER TO CHRIST. [He] is neither simply the content of the thanksgiving. Such uniformity in Paul’s usage should certainly make us hesitate before asserting that Paul ‘worshipped’ Christ, since the evidence more clearly indicates otherwise”
[The Theology of Paul the Apostle, page 257-260]

Jika hujah “Jesus menerima sembahan” dijadikan sebagai bukti kononnya Jesus adalah Tuhan,maka Kristian harus juga setuju bahawa Daud,Yusuf,Solomon dan Daniel juga adalah tuhan kerana mereka juga disembah.

JADI CLAIM POINT NO.10 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.11
Jesus said unto them,”Verily, verily, I say unto you, before Abraham came into being,I am.”
(John 8:58)

Bantahan :
01 – Apakah Jesus Chrit pbuh sahaja yang berkata demikian dalam New Testament???….TIDAK…!!! Bahkan para Nabi dalam Old Testament juga ada menyatakan hal yang sama yang mana ianya merujuk kewujudan awal para Nabi. Mari kita baca,

Firman TUHAN datang kepadaku, bunyinya:”Sebelum Aku membentuk engkau dalam rahim ibumu, Aku telah mengenal engkau, dan sebelum engkau keluar dari kandungan, Aku telah menguduskan engkau, Aku telah menetapkan engkau menjadi nabi bagi bangsa-bangsa.”
[Jeremiah 1:4-5]
– apakah Jeremiah adalah tuhan???

“Sudah pada zaman purbakala aku dibentuk, pada mula pertama, sebelum bumi ada.Sebelum air samudera raya ada, aku telah lahir, sebelum ada sumber-sumber yang sarat dengan air.Sebelum gunung-gunung tertanam dan lebih dahulu dari pada bukit-bukit aku telah lahir;sebelum Ia membuat bumi dengan padang-padangnya atau debu dataran yang pertama.Ketika Ia mempersiapkan langit, aku di sana…”
[Proverb 8:23-27]
– apakah Solomon juga tuhan???

“dari Abdurrazaq R.A yang diterimanya dari Jabir R.A, bahawa Jabir pernah bertanya kepada Rasulullah SAW,”Ya Rasulullah, beritahukanlah kepadaku, apakah yang mula-mula sekali Allah jadikan?”.Rasulullah SAW menjawab : “Sesungguhnya sebelum langit dan bumi diciptakan,Allah ciptakan nur Nabimu.”
[Hadith Sahih Bukhari dan Muslim]
– apakah Muhammad SAW adalah tuhan???

Dalam Ayub bab 38 ayat 4 hingga 21 menyatakan Ayub juga suda ada ketika bumi belum diciptakan lagi..apakah Ayub adalah tuhan???

Berikut adalah kenyataan dari Muslim Apologetic – Dr.Laurence Brown :
“Consequently, Prophet Jesus’ statement, “Before Abraham was, I am,” cannot be used as evidence of his divinity. Within the context of John 8:54-58, Jesus is purported to have spoken about God’s knowledge of His prophets, which predates the creation of this world.”

02- Saya mempersilakan Rabbi Judah menerangkan mengenai “Ego Eimi” (John 8:58) dan “Ho On” (Exodus 3:14) :
John 8:56-58 states: “‘Abraham your father rejoiced to see my day; and he saw it, and was glad.’ The Jews therefore said to him: ‘You are not yet fifty years old, and have you seen Abraham?’ Jesus said to them: ‘Truly, truly, I say to you, before Abraham came into being, I am.'”

Trinitarians argue that the Greek words ego eimi (“I am”), allegedly spoken by Jesus (John 8:58), indicate that Jesus is God (see also John 8:24, 28). They arrive at their contention by connecting the phrase “I am” with the words spoken by God in Exodus 3:14 and often translated: “I AM THAT I AM . . . . Thus you shall say to the children of Israel: I AM has sent me to you.” However, the literal and proper translation of this verse is: I WILL BE WHAT I WILL BE. . . . Thus you shall say to the children of Israel: I WILL BE has sent me to you.”

Since the author of the Gospel of John utilized the Greek Septuagint translation of the Bible in his writings, it cannot be assumed that John’s Jesus is referring to the words in Exodus 3:14. Although Jesus actually spoke in Hebrew or Aramaic, not Greek, John recorded Jesus’ alleged words in Greek. Ego eimi (“I am”), used by John’s Jesus, is not the same as ho on (“The Being, The One Who Is”), which is used in the Septuagint’s rendering of Exodus 3:14: “And God spoke to Moses, saying, I am THE BEING; and He said, Thus you shall say to the children of Israel: THE BEING has sent me to you.” Even though ho on appears in the Gospel of John, it is never used as a title or name or exclusively as a reference to Jesus. In the Book of Revelation, also credited to John by Christian commentators, ho on appears five times (Revelation 1:4, 8; 4:8; 11:17; 16:5). Significantly, in each instance, it is used as a title or designation applied to God, not Jesus. Thus: “John to the seven churches that are in Asia: Grace to you and peace, from Him who is [ho on] and who was and who is to come; and from the seven spirits who are before His throne” (Revelation 1:4). That this verse refers to God and not Jesus is seen from the following verse, which continues the greeting by now including Jesus as one of those sending greetings. Hence, John says, in verses 4 and 5, that greetings are sent by God, the seven spirits, and Jesus.

In verse 8, John writes: “‘I am the Alpha and the Omega,’ says the Lord God, ‘who is [ho on] and who was and who is to come, the Almighty'” (Revelation 1:8). This verse also speaks of God, not Jesus. In Revelation 4:8, ho on is applied to “the Lord God, the Almighty,” not Jesus, who, as the “Lamb” referred to in Revelation 5:6-7, comes to God, who is sitting on His throne. That they are two separate entities is seen from Revelation 5:13: “To the one sitting on the throne, and to the Lamb, be blessing and honor and glory and dominion forever and ever.” In addition, ho on is applied to the “Lord God, the Almighty,” not Jesus, in Revelation 11:17 and Revelation 16:5. That ho on in Revelation 16:5 refers to God and not Jesus can be seen from verse 7, which, referring to the subject of verses 5 and 6, states: “And I heard the altar saying: ‘Yes, Lord God, the Almighty, true and righteous are Your judgments.'” These are further indications that ho on and ego eimi are not used as synonymous terms by John. In John 8:56-58, John is expounding his belief that Jesus had a prehuman existence as an angelic being in heaven. John’s Jesus is proclaiming here that this prehuman existence began before Abraham was born: “Before Abraham came into being, I am.” The fact of the matter is that the text does not at all indicate how long Jesus supposedly lived before Abraham. In no honest way can John’s statement be taken to identify Jesus as God.
– https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/what-is-the-claim-where-jesus-says-qbefore-abraham-came-into-being-i-amq-john-858/

JADI CLAIM POINT NO.11 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.12
“…aku dan Bapa adalah satu…”
(John 10:30)

Bantahan :
Biasanya Kristian memahami ayat ini sebagai bukti kononnya Jesus adalah tuhan. Anda memahaminya secara harfiah namun anda lupa bahawa dalam Perjanjian Baru,Jesus biasanya berkata dalam gaya penyampaian Mutasyabihah Siryaniyyah. Bible difahami dengan tiga (03) kaedah Hermeneutic Biblical salah satunya adalah Contextuality Analysis. Jadi untuk ayat John 10:30,anda harus membacanya dari ayat 23 hingga 38,anda akan memahami bahawa mesej yang disampaikan dari Jesus adalah konsep kepercayaan. Disini saya terangkan secara konteks….Semasa Jesus berjalan di Rumah Allah,Orang-orang Judah bertanya kepada Jesus bahawa sampai bila mereka harus menunggu dalam kebimbangan. Ini kerana mereka meminta Jesus untuk katakan secara terus terang kepada mereka bahawa dia adalah Al-Masih. Dan Jesus katakan bahawa dia telah sampaikan bahawa dirinya adalah Al-Masih namun mereka tidak percaya…orang yang percaya itulah domba-dombanya….selaku Nabi,dia mengajar segala ajaran dan orang mengikuti ajarannya dan beriman kepadanya itulah yang tergolong dalam domba-domba Jesus. Kepercayaan dalam Iman taqwa mereka itu akan dapat kehidupan yang kekal (ganjaran Syurga) dan kepercayaan atas dasar iman mereka itu dijaga oleh Allah (John 10:25-29). Dan ayat seterusnya Jesus katakan “aku dan Bapa adalah satu” (John 10:30) yang mana Jesus katakan dalam nada arus Hiperbola Metaphor. Ayat itu bermaksud kepercayaan atas dasar taqwa berhubung terhadap keesaan Allah menjadi satu. Ini disebut sebagai TAQQARRUB TAUHID (Ada saya terangkan di atas dalam Bantahan No.3). Inilah ayat Jesus sampaikan bahawa apabila kita beriman bahawa tiada tuhan selain Allah,maka disini kita akan MENTAUHIDKAN Tuhan itu melalui lisan dan amal. Apa Nabi ajarkan,kita akan percaya dan ikut apa yang disampaikan. Seterusnya kita akan amalkan dan Allah akan jaga pegang iman taqwa anda….Dan kita sambung lagi…ayat seterusnya menceritakan,orang-orang Judah telah salah faham,maka mereka membaling batu terhadap Jesus disebabkan bahawa kononnya Jesus menyamakan diri dengan tuhan. Lalu Jesus katakan bahawa dalam kitab mereka telah menjelaskan para nabi dan pengikutnya (orang-orang beriman) itu adalah tuhan-tuhan (Exodus 7:1 dan Psalm 82:1-6).

Dua (02) soalan saya,
– Jika pemahaman Kristian dalam tafsiran terhadap ayat John 10:30 adalah benar yang mana kononnya Jesus dan Bapa adalah entiti yang asalnya menjadi satu,jadi dalam ayat John 17:18-23 dan John 14:20 memberitahu bahawa orang-orang yang bertaqwa percaya dan ikuti Jesus juga menjadi satu dengan tuhan…apakah maksudnya mereka (pengikut-pengikut Jesus) juga adalah tuhan???

– Jika pemahaman Kristian bahawa Jesus dan Bapa adalah dalam entiti yang sama (satu entiti),maka ini adalah satu pelanggaran dalam konsep doktrin Scutum Fidei Kristian itu sendiri serta merupakan satu bida’ah dalam kekristianian kerana dalam prinsip doktrin Trinity kegerejaan dinyatakan bahawa Oknum Bapa BUKAN Oknum Anak. Maka sebab itu mengapa dalam setiap perbezaan mazhab Kristian (lebih 2000 mazhab) saling tidak sependapat bagaimana konsep doktrin Trinity yang sebenar sehingga wujudnya tiga jenis doktrin Trinity iaitu :
(A) Modalisme / Petripesimism
(B) Tritheisme
(C) Familism / Theotokos

Jadi di antara tiga jenis doktrin Scutum Fidei ini,mana satu yang benar???

JADI CLAIM POINT NO.12 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.13
“Tidak ada seorangpun yang telah naik ke syurga selain dari pada Dia yang telah turun dari syurga iaitu Anak Manusia.”
[John 3:13]

Bantahan :
01 – Selain Jesus Christ pbuh,Enoch pbuh dan Elia pbuh juga naik ke syurga…mari kita bacakan ayatnya :
“Jadi Henokh mencapai umur tiga ratus enam puluh lima tahun.Dan Henokh hidup bergaul dengan Allah lalu ia tidak ada lagi sebab ia telah diangkat oleh Allah.”
[Genesis 5:23-24]

“Dan sesudah mereka sampai di seberang, berkatalah Elia kepada Elisa: “Mintalah apa yang hendak kulakukan kepadamu, sebelum aku terangkat dari padamu.” Jawab Elisa: “Biarlah kiranya aku mendapat dua bagian dari rohmu.”. Berkatalah Elia: “Yang kau minta itu adalah sukar. Tetapi jika engkau dapat melihat aku terangkat dari padamu akan terjadilah kepadamu seperti yang demikian dan jika tidak,tidak akan terjadi.”. Sedang mereka berjalan terus sambil berkata-kata tiba-tiba datanglah kereta berapi dengan kuda berapi memisahkan keduanya, lalu naiklah Elia ke syurga dalam angin badai.”
[2 Kings 2:9-11]

Memandangkan ayat John 3:13 mengatakan “Tidak ada seorangpun yang telah naik ke syurga selain dari pada Dia..”,maka ayat ini bercanggah dengan Genesis 5:23-24 dan 2 Kings 2:9-11 yang mana sebelum “Anak Manusia” (merujuk Jesus Christ pbuh),Nabi Enoch pbuh (Idris Alaihissalam) dan Nabi Elia pbuh (Ilyas Alaihissalam) telah pun di angkat ke syurga. Jadi,apakah Enoch pbuh dan Elia pbuh adalah tuhan???

02 – Kristian juga menjadikan ayat John 3:13 ini sebagai dalil bahawa Jesus berasal dari syurga dan turun ke bumi bukti dia adalah tuhan. Namun dalam John 17:14,Jesus Christ pbuh juga mengatakan bahawa orang yang beriman kepadanya sama seperti dia yang bukan berasal dari dunia (John 17:14). Jadi apakah mereka adalah tuhan???

JADI CLAIM POINT NO.13 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.14
“In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.”
[John 1:1]

Bantahan :
Ini adalah dalil yang paling popular dipakai oleh Missionaries Christianity dalam menyampaikan dakyah untuk membenarkan Jesus Christ pbuh adalah tuhan. Namun malangnya ayat ini tidak membuktikan Jesus Christ pbuh adalah tuhan. kenapa????

01 – dalam bahasa Aslinya iaitu Koine Greek dan Aramaic Syriac tidak menggunakan sistem huruf besar. Perkataan “G” pada “God” di rangkap penggunaan ayat awal adalah sahih kerana ianya merujuk pengkhususan kepada God Almiqhty (Tuhan Yang Satu itu sendiri) dan kerana ayatnya dalam bahasa Koine Greek menyebut “Ho Theos” (Accusative). Tetapi apabila pada rangkap penggunaan akhir yang disebut sebagai “Ton Theos” (dalam Koine Greek),mengapa “G” pada “God” dihuruf besarkan lagi sedangkan ianya merujuk relatif???. Seperti contoh Exodus 7:1,
“And the Lord said unto Moses, See, I have made thee God to Pharaoh…”

– Exodus 7:1 disalin kembali dalam Koine Greek dari Hebrew berbunyi “Theon”….Jadi, jika perkataan “and the word was God” yang mana “G” pada “God” dihuruf besarkan (sedangkan terjemahan asli dalam Koine Greek merujuk “Ton Theos” = “god”) dianggap khusus firman itu sebagai tuhan,maka Musa dalam Exodus 7:1 juga Kristian harus anggap sebagai tuhan kerana dsitu lebih jelas penggunaan pengkhususan (“Theon”) bahkan itu dari firman Tuhan sendiri kepadanya (Musa Alaihissalam)…setuju?

Sekali lagi saya katakan…jika ini benar seperti dakwaan kristian bahawa dalil John 1:1 merujuk bukti kononnya Jesus adalah tuhan,maka ini akan bercanggah dengan Exodus 7:1 yang mana kalimat Torah ditulis dalam Koine Greek (Pentateuch) iaitu “Theon” yang bermaksud “God” (Capital “G”). Jadi jika saudara ingin katakan Firman itu adalah Tuhan (sebenarnya ditulis ton theos BUKAN Ho Theos),maka saudara juga harus setuju bahawa Moses adalah Tuhan dalam Exodus 7:1.

02 – Untuk pengetahuan saudara, Gospel of John ditulis pada 90 AD menurut Bible Scholars seperti F.F Bruce dan Richard Baukham. Ayat John 1:1-14 asalnya adalah Formula Phylo yang mana asal ayat “the word from God” ditulis menjadi “the Word was God”. Sebetulnya ayat sebenar patut begini :
“In the Beginning was the Word and the Word was with God and the Word from god.”

Makanya ayat ini dicurigai dan disahkan sebagai ayat rekaan BUKAN dari tulisan Hawariyyun Jesus Christ. Sebab itu ayat John 1:1-14 berwarna bold hitam BUKAN merah (bukan kata2 dari Jesus sendiri). Disini saya kutip beberapa point dari Biblical scholars anda sendiri :
One of the main Catholic Fathers in the West is St Augustine who claimed,
“The New Testament is in the Old Testament concealed, the Old Testament is in the New Testament revealed.” (Browne)
Catholic Church Father St. Jerome is alleged to have claimed,
“The Jews insist upon a literal interpretation of the Scriptures based on thirteen rules, but we know that the spiritual (allegorical) interpretation is far superior.”

To quote John, Introduction from the New American Bible:
– The Gospel according to John is quite different in character from the three synoptic gospels. (Matthew, Mark, Luke) It is highly literary and symbolic. It does not follow the same order or reproduce the same stories as the synoptic gospels. To a much greater degree, it is the product of a developed theological reflection and grows out of a different circle and tradition.

It was probably written in the 90s of the first century…Critical analysis makes it difficult to accept the idea that the gospel as it now stands was written by one person. John 21 seems to have been added after the gospel was completed; it exhibits a Greek style somewhat different from that of the rest of the work. The prologue (John 1:1-18) apparently contains an independent hymn, subsequently adapted to serve as a preface to the gospel. Within the gospel itself there are also some inconsistencies, e.g., there are two endings of Jesus’ discourse in the upper room (John 14:31; 18:1). To solve these problems, scholars have proposed various rearrangements that would produce a smoother order. However, most have come to the conclusion that the inconsistencies were probably produced by subsequent editing in which homogeneous materials were added to a shorter original.

To quote Father Alexander,
“All the Sacred books of the New Testament were written in the vernacular Greek, an Alexandrian dialect, called koine…At that time only the capital letters of the Greek alphabet were used in writing, without diacritics, punctuation, or separation between words. Lower case letters appeared only in the ninth century…These conscientious critical works, as well as the untiring efforts of the Church, filled and guided by the Holy Spirit, assure us that presently we possess the original and unadulterated Greek text of the Gospels…”
In other words, take their word for it.

The Logos is an important concept that arises from Hellenistic Judaism. In Hellenistic (Greek) thought the Logos (the Word of God or Reason of God) is related to the notion that the universe itself is divine, a living being whose soul is God. God is everywhere and within everything. In Hellenistic Judaism as developed by Philo, this notion of Logos is unacceptable, because for Jewish God created the universe and transcends it. Logos is thought of as God creating the plan of the universe, the mind of God in the act of creation.

Christian notions (as in John) of Jesus as the Logos derive by adoption of Hellenistic ideas within the Jesus sect. The Christian notion that the Logos was created but not preexistent – son but not father – derive from Philo. This created a fight over the question of Jesus being God or a creation of God. That would be settled at Nicea in 325 that declared Jesus and God the same. The term also refers to Wisdom under Judaism.
The Greek translation of the Old Testament (Septuagint) was produced in Alexandria, Egypt.

To summarize all of this up, as written there’s no proof in Judaism or the Old Testament for any Trinity. There is little or no direct proof in the New Testament either. It’s a product of Greek mysticism and fused with Judaism and Egyptian mysticism in Alexandria. It should be no surprise that Athanasius of Alexandria would be the force behind the Trinity. The is one more man we must consider.

Philo
Philo of Alexandria (20 B.C.E.-50 C.E.), a Hellenized Jew, produced a synthesis of both Judaism and Greek philosophy developing concepts for future Hellenistic interpretation of messianic Hebrew thought, especially by Clement of Alexandria, Christian Apologists like Athenagoras, Theophilus, Justin Martyr, Tertullian, and by Origen. He may have influenced Paul, his contemporary, and perhaps the authors of the Gospel of John and the Epistle to the Hebrews. In the process, he laid the foundations for the development of Christianity.

The church preserved the Philonic writings because Eusebius of Caesarea labeled the monastic ascetic group of Therapeutae and Therapeutrides, described in Philo’s The Contemplative Life, as Christians, which is highly unlikely. Eusebius also promoted the legend that Philo met Peter in Rome. Jerome (345-420 C.E.) even lists him as a church Father. He had a deep reverence for Plato and referred to him as “the most holy Plato” (Prob. 13).

Philo’s philosophy represented contemporary Platonism which was its revised version incorporating Stoic doctrine and terminology via Antiochus of Ascalon (ca 90 B.C.E.) and Eudorus of Alexandria, as well as elements of Aristotelian logic and ethics and Pythagorean ideas. Clement of Alexandria even called Philo “the Pythagorean.” But it seems that Philo also picked up his ancestral tradition, though as an adult, and once having discovered it, he put forward the teachings of the Jewish prophet, Moses, as “the summit of philosophy” and considered Moses the teacher of Pythagoras (b. ca 570 B.C.E.) and of all Greek philosophers and lawgivers (Hesiod, Heraclitus, Lycurgus, to mention a few).

For Philo, Greek philosophy was a natural development of the revelatory teachings of Moses. He was no innovator in this matter because already before him Jewish scholars attempted the same. Artapanus in the second century B.C.E identified Moses with Musaeus and with Orpheus. According to Aristobulus of Paneas (first half of the second century B.C.E.), Homer and Hesiod drew from the books of Moses which were translated into Greek long before the Septuagint.

Philo’s Doctrine of Creation
Philo attempts to bridge the Greek “scientific” or rational philosophy with the strictly mythical ideology of the Hebrew scriptures…Though Philo’s model of creation comes from Plato’s Timaeus, the direct agent of creation is not God himself (described in Plato as Demiurge, Maker, Artificer), but the Logos. Philo believes that the Logos is “the man of God”…
By developing this doctrine he fused Greek philosophical concepts with Hebrew religious thought and provided the foundation for Christianity, first in the development of the Christian Pauline myth and speculations of John, later in the Hellenistic Christian Logos and Gnostic doctrines of the second century.

Philo made a synthesis of the two systems and attempted to explain Hebrew thought in terms of Greek philosophy by introducing the Stoic concept of the Logos into Judaism. In the process the Logos became transformed from a metaphysical entity into an extension of a divine and transcendental anthropomorphic being and mediator between God and men. Philo offered various descriptions of the Logos.

Sila rujuk penjelasan lebih terperinci disini berkenaan dengan John 1:1-14 dari Bible scholars sendiri :
– https://www.iep.utm.edu/philo/?fbclid=IwAR36Gmrp-OF3ctkd72wo8Zgwz3bpj9WtBpFMwX9vPxuid70grxCKmovN7jw

03 – Saya mempersilakan Muslim Scholar – Dr.Bilal Philips untuk menerangkan perihal John 1:1-14 :
Perhaps the most commonly quoted ‘evidence’ for Jesus’ divinity is John 1:1&14, “In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God… And the Word became flesh and dwelt among us, full of grace and truth…” However, these statements were not made by Jesus Christ, nor were they attributed to him by the author of the Gospel according to John.
Consequently, these verses do not constitute evidence for Jesus’ divinity, especially considering the doubts held by Christian scholars about the Fourth Gospel.

The Bible scholars who authored The Five Gospels said: “The two pictures painted by John and the synoptic gospels
(i.e., the Gospels of Matthew, Mark & Luke) cannot both be historically accurate.

The words attributed to Jesus in the Fourth Gospel are the creation of the evangelist for the most part, and reflect the developed language of John’s Christian community.” (The Five Gospels, p. 10)

The Gospel of John differs so radically from the other three Gospels (the Synoptic Gospels) that its authenticity is in doubt. For example:
In The Synoptic Gospels:
1. Jesus’ public ministry lasts one year, but in The Gospel of John: Jesus’ public ministry lasts for three years.
2. Jesus speaks in brief one-liners and parables, but in The Gospel of John: Jesus speaks in lengthy philosophic discourses.
3. Jesus has little to say about himself, but in The Gospel of John: Jesus reflects extensively on his mission and his person.
4. Casting out money changers from the temple is the last event of his earthly mission, but in The Gospel of John: Casting out money changers from the temple is the first incident of his mission
5. Jesus defends the causes of the poor and the oppressed, but in The Gospel of John: Jesus has little or nothing to say about the poor and oppressed.
6. Jesus is an exorcist, but The Gospel of John: Jesus performs no exorcisms.
7. Jesus is crucified on 15 Nisan, but The Gospel of John: Jesus is crucified on 14 Nisan, the day of the Jewish passover sacrifice.
The Greek term used by the anonymous author of the Fourth Gospel for “word” is logos (Its plural is logoi and it also means “reason” or “plan”) In doing so, the author identifies Jesus with the pagan logos of Greek philosophy, who was the divine reason implicit in the cosmos, ordering it and giving it form and meaning.
– The concept defined by the term logos is also found in Indian, Egyptian, and Persian philosophical and theological systems. (Britannica, vol. 7, p. 440).

The idea of the logos in Greek thought may be traced back at least to the 6th-century-BC philosopher, Heracleitus, who proposed that there was a logos in the cosmic process analogous to the reasoning power in man. Later, the Stoics defined the logos as an active, rational and spiritual principle that permeated all reality.

The Greek-speaking Jewish philosopher, Judaeus Philo of Alexandria (15 BC – 45 CE), taught that the logos was the intermediary between God and the cosmos, being both the agent between God and the cosmos, being both the agent of creation and the agent through which the human mind can comprehend God. The writings of Philo were preserved and cherished by the Church, and provided the inspiration for a sophisticated Christian philosophical theology. He departed from Platonic thought regarding the logos (Word) and called it “the first- begotten Son of God” (Britannica, vol. 9, p. 386).
– Stoics were philosophers who followed the teachings of the thinker Zeno of Citicum (4th-3rd century BC).
– They called the logos providence, nature, god, and the soul of the universe.
– According to Philo and the Middle Platonists, philosophers who interpreted in religious terms the teachings of the 4th-century-BC Greek master philosopher Plato, the logos was both immanent in the world and at the same time the transcendent divine mind.
(Britannica, vol. 7, p. 440).

The identification of Jesus with the logos, was further developed in the early Church as a result of attempts made by early Christian theologians and apologists to express the Christian faith in terms that would be intelligible to the Hellenistic world. Moreover, it was to impress their hearers with the view that Christianity was superior to, or heir to, all that was best in pagan philosophy. Thus, in their apologies and polemical works, the early Christian Fathers stated that Christ was the preexistent logos. (Britannica, vol. 7, p. 440).

The Greek word for ‘God’ used in the phrase “and the Word was with God,” is the definite form hotheos, meaning ‘The God’. However, in the second phrase “and the Word was God”, the Greek word used for ‘God’ is the indefinite form tontheos, which means ‘a god’ (Christ in Islam, pp 40-1).

Consequently, John 1:1, should more accurately be translated, “In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was a god.” Therefore, if the Word was a ‘god’ in the literal sense, it would mean that there were two Gods and not one. However, in Biblical language, the term ‘god’ is used metaphorically to indicate power. For example, Paul referred to the devil as “god” in 2nd Corinthians 4:4, “In their case the god of this world has blinded the minds of the unbelievers, to keep them from seeing the light of the gospel of the glory of Christ, who is the likeness of God.” Moses is also referred to as “god” in Exodus 7:1, “And the Lord said unto Moses, ‘See, I have made thee a god to Pharaoh; and Aaron thy brother shall be thy prophet.”
– This is according to the King James Version and the Authorized Version. In the Revised Standard Version, the translation of this verse is rendered, “And the Lord said to Moses, ‘See, I make you as God to Pharaoh; and Aaron your brother shall be your prophet.”

JADI CLAIM POINT NO.14 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.15
“Ya Tuhanku dan Allahku!”
[John 20:28]

Bantahan :
Konteks dalam John 20:28,Saint Thomas menyebut “ο κυριος μου και ο θεος μου” (Ho Kyrios mou kai Ho Theos @ My Lord and my God!) kerana terkejut melihat Jesus dalam keadaan normal (setelah penyaliban) sehingga berkata “My Lord and my God!”. Sebutan ayat dari Thomas itu bukan merujuk kepada Jesus tetapi Bapa (Allah) sendiri. Seperti contoh kita apabila terkejut melihat sesuatu yang mengejutkan,kita akan berkata “Ya Allah ya tuhanku” @ “Oh my God” @ “OMG”….saya memegang tangan mayat lalu tiba-tiba mayat itu hidup,saya berasa terkejut lalu berkata “Ya Allah ya Tuhanku!”,apakah maksudnya saya katakan mayat itu adalah tuhan???

Tapi saya faham,sumber Missionaries Kristian – Sarapan Pagi Biblika telah menjawabnya kembali disini :
– http://www.sarapanpagi.org/tanggapan-yohanes-20-28-tidak-membuktikan-yesus-tuhan-vt1729.html

saya telah membacanya dan saya meruntuhkan dengan dua point simple sahaja :
01 – Sebutan Saint Thomas tidak melanggari Exodus 20:7 kerana Thomas dalam keadaan terkejut (bukan sengaja). Pernyataan memanggil tuhan apabila terkejut itu lumrah manusia BUKAN budaya masyarakat kerana seluruh dunia manusia mengolahkannya BUKAN hanya peradaban setempat.

kita andaikan sahaja Saint Thomas sengaja menyebut nama Tuhan,saya ingin bertanya,
– Apabila ayat “My Lord and my God!” dalam John 20:28 ditranslate dalam Hebrew,apakah kalimat “יהוה (YHWH)” ada dipakai dalam ayat tersebut???

Jangan lupa,kalimat “Adonay” ATAU “YHWH” tidak pernah dipakai merujuk Jesus dalam New Testament. Dan jika Thomas akui Jesus adalah tuhan dalam ayat itu,pasti Thomas akan sujud menyembah TANPA perintah Jesus dalam ayat seterusnya namun malangnya itu tidak berlaku.

JADI CLAIM POINT NO.15 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

DALIL NO.16
“Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.”
[1 John 5:20]

Bantahan :
Mari kita baca ayat tersebut,
“Akan tetapi kita tahu, bahwa Anak Allah telah datang dan telah mengaruniakan pengertian kepada kita, supaya kita mengenal Yang Benar; dan kita ada di dalam Yang Benar, di dalam Anak-Nya Yesus Kristus. Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.”
[1 John 5:20]

01 – Dalam 1 John 5:20,Kristian claim bahawa rangkap ayat “This is the true God” atau “Dia adalah Tuhan yang benar” merujuk Jesus kerana mereka menganggap “ini” atau “dia” (Houtus dalam Koine Greek) merujuk Jesus disebabkan pendekatan ayat. Bagaimanapun apabila dibaca secara konteks dari ayat 18 yang mana mula-mula memberitahu bahawa semua orang berasal lahir dari Tuhan,”kata benda” yang mula-mula dirujuk adalah Tuhan BUKAN Jesus. Dalam bahasa normal yang sehari-hari kita pakai,kita akan pakai “kata ganti” merujuk kepada “kata benda” yang baru sahaja digunakan sebelum itu…”kata ganti” yang digunakan setelahnya sekarang merujuk kepada “kata benda” yang disebutkan pada awal-awal ayat. Jadi “kata benda” yang dimaksudkan oleh “kata ganti” adalah Tuhan.

Saya bagi satu contoh ayat,
“Allah adalah Tuhan sekalian alam. Dia mengurniakan segala nikmat kepada manusia dan mengatur segala makhluk dengan saksama. Kita seharusnya bersyukur dan mengabdi diri kepada Allah yang telah menciptakan kita dan memberikan kita segalanya. Dia telah mengutuskan ramai Utusan-Nya untuk memberi ajaran yang benar. Muhammad adalah Nabi terakhir dan dari Muhammad,telah sampai ajaran itu kepada kita. salam penghormatan kepujian kepada junjungan agung Muhammad selaku Khatamul’Anbiya. Tidak ada Tuhan selain hanya Dia.”

Jika kita tidak memahami konsep Contextuality Analysis,pasti kita akan menganggap “kata ganti” dalam rangkap ayat contoh di atas berbunyi “Tidak ada Tuhan selain hanya Dia” merujuk Muhammad SAW. Tetapi bagi yang faham,mereka akan tahu bahawa “kata ganti” dalam rangkap akhir dari contoh ayat di atas adalah Allah kerana “kata benda” dalam konteks mula-mula dirujuk adalah mengenai penceritaan tentang Allah.

Maka ini sama halnya seperti dalam 1 John 5:18-20 yang mana “Si John” menulis konteks dalam ayat 18 mula-mula merujuk bahawa setiap orang berasal dari Tuhan dan Tuhan disini adalah “kata benda” yang dirujuk. Hal ini juga berkaitan dengan ayat lain seperti Acts 7:18-19,mari kita baca :
“sampai bangkit seorang raja lain memerintah tanah Mesir,seorang yang tidak mengenal Yusuf. Raja itu mempergunakan tipu daya terhadap bangsa kita dan menganiaya nenek moyang kita serta menyuruh membuang bayi mereka, supaya bangsa kita itu jangan berkembang.”
[Acts 7:18-19]

dalam ayat ini jika dibaca dengan teliti,perkataan yang sama iaitu “Houtus” dipakai dalam ayat ini merujuk “Raja lain” BUKAN Yusuf. Jadi sama seperti dalam 1 John 5:18-20,kata “Houtus” dirujuk kepada “kata benda” yang mula-mula disebut dalam konteks yang mana ianya akan dirujuk pada akhir konteks.

Sama juga seperti ayat lain,saya berikan lagi :
“maka ketahuilah oleh kamu sekalian dan oleh seluruh umat Israel, bahwa dalam nama Yesus Kristus, orang Nazaret, yang telah kamu salibkan, tetapi yang telah dibangkitkan Allah dari antara orang mati–bahwa oleh karena Yesus itulah orang ini berdiri dengan sehat sekarang di depan kamu. Yesus adalah batu yang dibuang oleh tukang-tukang bangunan–yaitu kamu sendiri–,namun ia telah menjadi batu penjuru.”
[Acts 4:10-11]

Setelah baca konteks ayat di atas,”kata benda” yang dirujuk mula-mula disitu adalah Jesus. Kata ganti diri “Houtus” pada rangkap ayat berbunyi “..namun IA telah menjadi batu penjuru.” juga harus merujuk Jesus kerana penceritaan konteks ayat yang disampaikan mula-mula merujuk “Kata benda” iaitu Jesus. Jika kata ganti “Houtus” merujuk objek terdekat ayat tersebut,maka apakah logik “tukang bangunan” adalah “Batu Penjuru” sedangkan dalam konteks ayat itu,Jesus dirujuk sebagai batu itu sendiri???.

Jadi,begitu juga dalam 1 John 5:20 yang mana kata ganti “Houtus” merujuk Tuhan itu sendiri kerana konteks ayat mula-mula merujuk Tuhan sebagai “Kata Benda” yang dirujuk. Jika “Si John” menulis rangkap ayat “THIS is the true God” atau “DIA adalah Tuhan yang benar” merujuk Jesus,maka akan ada percanggahan dari penulisannya sendiri dalam ayat yang lain iaitu John 17:3 yang mana Tuhan yang benar adalah Bapa sekaligus menunjukkan bahawa Bible yang dianggap kitab suci firman Tuhan oleh Kristian mengalami kesalahan.

02 – Majoriti Top Bible Scholars seperti Murray J. Harris,F.F Bruce,Richard Baukham,Mark Button,James Goss,Walter Harrelson,Charles W.Hendrick,Julian V.Hill,Dennis Duling,Arland D.Jacobson,Kempton Hewitt,Heinz Guenther dan William Beardslee apabila membaca ayat 1 John 5:20,mereka akan sandarkan rangkap ayat “Dia adalah Allah yang benar dan hidup yang kekal.” dalam 1 John 5:20 dengan ayat John 17:3 yang mana ayat tersebut merujuk Bapa sendiri (Tuhan) BUKAN Jesus Christ pbuh. Jika rangkap ayat terakhir tersebut merujuk Jesus Christ,maknanya penukilan Saint John dalam 1 John 5:20 bercanggah dengan penukilan dalam ayatnya sendiri sebelumnya dalam John 17:3.

03 – Bible scholar iaitu E.W Bullinger menyatakan,
“Not all Trinitarians believe that the last sentence in the verse of 1 John 5:20 refers to the Son. A study of commentators on the verse will show that a considerable number of Trinitarian scholars say that this phrase refers to the Father. Norton and Farley each give a list of suchscholars. In his commentary on 1 John, Lenski writes that although the official explanation of the Church is to make the sentence refer to the Son:
“This exegesis of the church is now called a mistake by a number of commentators who believe in the full deity of Jesus as it is revealed in Scripture but feel convinced that this houtos clause speaks of the Father and not of His Son”.”
[E.W. Bullinger – Commentary on Revelation (Kregel Publication Grand Rapids MI 1984) page 147 and 148]

Maknanya,dalam musyawarah Sarjana Tertinggi Kekristinian juga mengalami percanggahan dan majoriti menyatakan rangkap ayat terakhir dalam 1 John 5:20 BUKAN merujuk Jesus Christ pbuh. Rangkap ayat tersebut layak dirujuk kepada Bapa (Tuhan) sendiri kerana banyak ayat lain mengukuhkan bahawa hanya Bapa Tuhan yang benar dan Kekal Abadi.

04 – Saya berikan dalil dari sumber Biblical Unitarian menyatakan,
“Many Trinitarians claim that the final sentence in the verse, “This is the true God,” refers to Jesus Christ, since the closest noun to “This” is “Jesus Christ.” However, since God and Jesus are both referred to in the first sentence of the verse, the final sentence can refer to either one of them. Once it is clear that the last sentence in the verse can refer to either Jesus or God, it must be determined which of the two it is describing. The context and remoter context will determine to whom the phrase “true God” applies. The result of that examination is that the phrase “true God” is used four times in the Bible beside here: 2 Chronicles 15:3; Jeremiah 10:10; John 17:3 and 1 Thessalonians 1:9. In all four of these places, the “true God” refers to the Father and not the Son. Especially relevant is John 17:3, which is Jesus’ prayer to God. In that prayer, Jesus calls God “the only true God.” These examples are made more powerful by the consideration that 1 John is a late epistle, and thus the readers of the Bible were already used to God being called the “true God.” Add to that the fact that John is the writer of both the Gospel of John and the Epistles of John, and he would be likely to use the phrase the same way. Thus, there is every reason to believe that the “true God” of 1 John 5:20 is the heavenly Father, and there is no precedent for believing that it refers to the Son. From studying the immediate context, we learn that this very verse mentions “him that is true” two times, and both times it refers to the Father. Since the verse twice refers to the Father as “the one who is true,” that is a strong argument that “the true God” in the last part of the verse is the same being.”
[Buzzard (page 137-138),Farley (page 72-75) and Norton (page 196-199)]
– https://www.biblicalunitarian.com/verses/1-john-5-20

Untuk jawapan lebih terperinci,boleh rujuk disini :
– https://wwwrealdiscoveriesorg-simon.blogspot.com/2017/12/1-john-520-yet-again-another.html
– http://www.answering-christianity.com/sami_zaatri/rebuttaltosamshamoun32.htm
– http://www.angelfire.com/space/thegospeltruth/trinity/verses/1Jn5_20.html
– https://www.cgg.org/index.cfm/fuseaction/Library.sr/CT/BS/k/1742/Does-I-John-5-7-8-Support-Trinity-Doctrine.htm

JADI CLAIM POINT NO.16 – JESUS ADALAH TUHAN DIRUNTUHKAN!

RUMUSAN
TIDAK ADA SATU DALIL dari firman Bapa mahupun pengakuan Jesus Christ pbuh sendiri DALAM SEMUA VERSI BIBLE ada mengatakan Jesus adalah Tuhan. 72 pengikut Jesus Christ pbuh pun tidak pernah kata Jesus adalah tuhan. 2019 sudah berlalu,tidak ada seorang Masihiyyin pun mampu buktikan Jesus adalah Tuhan. Christian Apologetic – Dr.William Craigg Lane sendiri akui bahawa TIDAK ADA DIKATAKAN TRINITY DAN JESUS ADALAH TUHAN DALAM KITAB PERJANJIAN LAMA,sila rujuk :
– https://www.youtube.com/watch?v=9639Lyz4KRU

KESIMPULAN
Jesus Christ (peace bless upon him) @ Eesa Al-Masih Alaihissalam Ibni Maryam @ Eeso M’sheeka @ Yeshua Ha’Masaha BUKAN Tuhan.

Firman Allah Azza’Wa’Jalla :
Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Padahal Al-Masih sendiri berkata:” Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim.Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga”. Padahal tiada Tuhan melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”
[Al-Maidah 5:72-73]

pesan Jesus Christ pbuh kepada anda :
“Jikalau kamu tetap dalam sabdaku,kamu benar-benar adalah muridku.dan kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu.”
[John 8:31-32]
– memerdekakan anda dari kekufuran…

pesan Rasullullah Muhammad SAW kepada anda :
“Terimalah kebenaran itu walau ianya pahit..”
[Hadith Sahih Bukhari dan Tirmizi]

“Dan katakanlah: yang benar telah datang dan yang batil pasti akan lenyap, sungguh yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap”.
[Al-Israa’ 17:81]

Tiada Tuhan selain Allah,Jesus dan Muhammad adalah Utusan Allah serta Jibrail Sayyid Malak Al-Qhuwwaan adalah Ruhul Quddus.